یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۱
چاپ دهم «روشن تر از خاموشی» مرتضی کاخی در نمايشگاه کتاب

چاپ دهم گزيده شعر معاصر فارسي با عنوان «روشن تر از خاموشي» به قلم مرتضي کاخي توسط انتشارات آگاه آماده و در بيست و دومين نمايشگاه كتاب ارائه می‌شود.\

كاخي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين كتاب گفت: «روشن‌تر از خاموشي» با مقدمه‌اي از من، برگزيده شعر معاصر فارسي از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ و با تكيه بر شعر نيمايي و شاعران برجسته آن دوران است كه اشعار آنها در اين كتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌ است. چاپ اول اين كتاب در سال ۱۳۸۶ و توسط انتشارات آگاه صورت گرفته است.

وي ادامه داد: نقد مختصري بر اشعار هر شاعر، زندگينامه و ارائه چند شعر از هر شاعر به عنوان نمونه از جمله بخش‌هاي اين كتاب است.

كاخي درباره نام برخي از شاعراني كه اشعار آن‌ها در اين كتاب بررسي شده گفت: از جمله اين شاعران مي توان به دهخدا، نيما يوشيج، گلچين گيلاني، پرويز ناتل‌خانلري، احمد شاملو، مهدي اخوان‌ثالث، اميرهوشنگ ابتهاج، سهراب سپهري، فروغ فرخزاد، شفيعي كدكني، ژاله اصفهاني و ميمنت ميرصادقي اشاره كرد.

اين پژوهشگر ادبي در ادامه به آثاري كه در دست چاپ دارد اشاره كرد و گفت: كتابي با عنوان «اين كوزه‌گر دهر» كه به بررسي رباعي در زبان فارسي از ابتدا تا كنون از نظر وزن و محتوا مي‌پردازد و نام آن از يكي از رباعي‌هاي خيام گرفته شده است، توسط انتشارات سخن در دست چاپ است.

وي ادامه داد: كتاب ديگري كه عنوان آن هنوز مشخص نشده نيز توسط انتشارات سخن در دست چاپ است كه به بررسي سیر تحول و تطور قالب شعری "قصيده" در زبان فارسی، از ابتدا تا امروز مي‌پردازد.

وي ياد‌آور شد: پيش از اين نيز كتابي با عنوان «قدر مجموعه گل» كه اسمش بر‌گرفته از يكي از غزل‌هاي حافظ بود توسط نشر فرزان‌روز منتشر شده بود. اين كتاب در راستای بررسی قالب غزل به عنوان قالبي كه ويژه شعر كلاسيك فارسي است نوشته شده است.

وي تاكيد كرد: اين سه‌گانه كه همگي همراه با مقدمه و توضيحات است، به خواننده در رسیدن به درك بهتر از ادبيات كلاسيك فارسی كمك شاياني مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط