چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
يادداشت‌هاي يوسفي در ادبيات و تاريخ تصوف اسلامي

«ادبيات و تاريخ تصوف اسلامي» عنوان كتابي است كه در آن يادداشت‌هاي درس منابع و روش تحقيق در ادبيات و فرهنگ ايران به تاليف دكتر غلامحسين يوسفي، گنجانده شده. اين كتاب كه به كوشش فرهاد عطايي گردآوري شده، امسال از سوي نشر «سخن» به بازار آمده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در كتاب «ادبيات و تاريخ تصوف اسلامی» يادداشت‌هايي از غلامحسين يوسفي گنجانده شده. اين يادداشت‌ها درباره دو درس بنيادي و مهم «منابع» و «روش تحقيق در ادبيات و فرهنگ ايران» و نيز «تاريخ تصوف اسلامي» است.
 
فرهاد عطايي در مقدمه اين كتاب درباره دغدغه‌هاي غلامحسين يوسفي، در حوزه نقد ادبي اين‌گونه نوشته است: «استاد معتقد بود نقد ادبي از جهات مختلف رشته مهمي است در شناخت و ارزيابي آثار، در پروردن استعدادها، در راهنمايي صاحبان استعداد و اهل قلم و تامل در آثار ديگران و فراز و نشيب آنها را به جا آوردن. بنابراين موضوعي است در خور اهميت و شايان توجهي بيشتر از آنچه ما بدان مي‌پردازيم.» 

اين مولف در بخش ديگري با عنوان «يادداشت‌هاي درس استاد» توضيحات ديگري درباره نحوه روش‌شناسي در تحقيق مورد نظر اين استاد دانشگاه نوشته است: «روش‌شناسي در امر تحقيق، شرط موفقيت است و بدون روش صحيح، پژوهش ناقص و ناصحيح از كار در مي‌آيد. بي‌جهت نيست كه در امر پژوهش، دكتر يوسفي توجهي خاص به اين هر دو شناخت و ارزيابي منابع و روش درست داشت و بر آن تاكيد مي‌ورزيد.» 

«منابع و روش تحقيق در ادبيات و فرهنگ ايران»، «معرفي و نقد منابع» و «تاريخ تصوف اسلامي» از سرفصل‌هاي اين كتاب است. 

اولين مبحث بخش اول كتاب با عنوان «منابع و روش تحقيق در ادبيات»، «ادبيات چيست» نام دارد كه در ابتداي آن آمده است: اول بايد دانست ادبيات چيست. ادبيات حاصل برخورد انسان است با مسايل زندگي، چگونگي تلقي آنها، چگونگي بيان آن دريافت‌ها.

كتاب «يادداشت‌هاي درس منابع و روش تحقيق در ادبيات و فرهنگ ايران و تاريخ تصوف اسلامی»، تاليف دكتر غلامحسين يوسفي و به كوشش فرهاد عطايي، فروردين امسال(1388) از سوي انتشارات «سخن» به چاپ رسيده است.

اين كتاب ۲۰۹ صفحه‌اي به شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قيمت ۳۹۰۰ تومان در بازار عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها