یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
سيره و اخلاق نظامي پيامبر اعظم(ص)

چاپ اول كتاب «سيره و اخلاق نظامي پيامبر اعظم(ص)» نوشته مهدي غلامي تهيه شده در مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما از سوي موسسه فرهنگي كتاب طه منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نوشتار، بخش‌هايي از سيره اخلاقي و تربيتي حضرت رسول اكرم(ص) در سخت‌ترين شرايط حكومت ايشان (يعني در زمان جنگ‌ها) بررسي و نقد شده است.

بر اساس مطالب كتاب، هسته مركزي جهان اسلام، عرب‌هاي شبه جزيره حجاز بودند. ناداني و تعصب‌هاي قبيله‌اي سبب شده بود خوي جنگ‌خواهانه در آنها نهادينه شود. آنان متحد و حتي در پرستش بت‌ها نيز هم‌داستان نبودند، به‌گونه‌اي كه هر قبيله و خانواده ترجيح مي‌داد يك بت را بپرستد. وجود 360 بت كوچك و بزرگ در كعبه و اطراف آن، نشانه ناداني آنان بود. جنگ‌هاي طولاني بر سر مسائل ناچيز دنيايي، روي ديگر تعصب‌هاي قبيله‌اي دوران جاهليت به شمار مي‌رود.

گاه دشمني دو قبيله، به دليل اختلاف بر سر اسب يا شتري سبب مي‌شد صدها نفر در طول سال‌ها كشته شوند. پيكار پيوسته قبايل اوس و خزرج، تغلب و بكربن وائل و شكل‌گيري جنگ‌هاي حرب‌التبسوس، داحس، غبرا و ايام‌العرب، نمونه‌هايي از اين انديشه نابخردانه عرب آن روزگارند.

خداوند در چنین زمانی مصلحت ديد دامنه رحمت خويش را در چنين سرزميني به دست پيام‌رسان صلح و دوستي بگستراند. حضرت محمد(ص) حكومتي را بنيان نهاد كه برادري و برابري از اصول اساسي آن بود. يكدست ساختن مردم نادان، آموزش اخلاق انساني و گسترش باور توحيد سبب شد حكومتي ضد تبعيض نژادي و قبيله‌پرستي تشكيل شود. 

به عقيده نويسنده،  مسلمانان از نظر نژاد و آيين پيشين، يكنواخت نبودند، ولي بر اساس آيين مهرورزي، همگي در خيمه والاي اسلام گردهم آمدند و تسليم دين توحيد شدند. عرب، رومي، حبشي، زنگي، پارسي، اوسي، خزرجي، قريشي و ... به بركت وجود پيامبر خدا(ص)، با يك‌دلي و آرامش و به دور از كينه‌هاي گذشته، در آغوش پر مهر اسلام باليدند و خوش درخشيدند. عربي كه با برادر خود، سر جنگ و از نكشتن دختر خويش شرم داشت، چنان ترقي كرد كه در سخت‌‌ترين شرايط جيره‌بندي در جنگ‌ها، خوراك خود را به دشمنانش ـ‌ كه اسير بودند ـ مي‌بخشيد و خود گرسنه سر به بالين مي‌نهاد.

اين دگرگوني‌هاي بزرگ، به بركت سخت كوشي پيامبر اكرم(ص) در هدايت مردم رخ داد. آن حضرت به عنوان بزرگترين معلم اخلاق بشر كوشيد اخلاق پسنديده را در تمام جنبه‌هاي زندگي به مسلمانان بياموزد. از اين‌رو، آموزه‌هاي اخلاقي آن بزرگوار، بيشترين بخش حديث‌هاي نبوي است. 

اين كتاب نشان مي‌دهد انسان پرهيزكار، هنگامي به ثبات اخلاقي دست مي‌بازد كه در تمام شرايط، خوي نيكو را از دست ندهد. خانه، مدرسه، دانشگاه، محل كار و آوردگاه، همگي ميدان پيكار با ابليس درون است كه اگر رزمنده بر آن چيره شود، به جهاد اكبر دست يافته و مرز اين پيكار، حدود و رضايت الهي است. گذر از اين مرز، تعرض به باورهاي عقيدتي است و پاسداري از آن، دستيابي به خشنودي پروردگار است و آن كه اخلاق الهي را در اين عرصه‌ها حفظ مي‌كند، به نشان پر افتخار «رضي‌الله عنهم و رضوا عنه؛ خدا از ايشان خشنود و آنها از او خشنودند.(مجادله:22)» دست مي‌يابد.

رزمندگاني كه در پي‌الگويي مناسب براي پيروي‌اند، ترديد نكنند كه سيره تربيتي و اخلاقي پيامبر اسلام(ص)، بهترين الگو براي انسان‌هاي آزاده است.

در بخشي از سخن ناشر آمده است: «پيام‌آور بزرگ اسلام(ص) كه سرآمد آفرينش خداوندي است، الگوي كامل انسان در زندگي فردي و اجتماعي و درس‌آموز همه فرزندان آدم(ع) است. وي چراغ هدايتي است كه بر همه تاريخ بشر روشنايي بخشيده و با گفتار و كردار بي‌مثالش و نيز با سنت‌هايي كه پايه‌ گذارد، برنامه جامع سير از خاك تا افلاك و از دنيا تا آخرت را ارائه داشت. از اين‌رو جا دارد، همواره به سيره و سخن آن بزرگوار توجهي ويژه شده و روايت‌هايي نو از آن عرضه گردد.
همكاري موسسات مختلف در اين عرصه مي‌تواند خود مصداقي از آن چيزي باشد كه در سيره پيامبر بزرگ اسلام بر آن تاكيد شده و آن همدلي و همراهي و همكاري مومنان با يكديگر است. از اين‌رو، مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما و موسسه فرهنگي طه، انتشار سلسله كتاب‌هاي با پيامبر(ص) را در دستور كار خود قرار دادند.»

اين كتاب از پنج فصل تشكيل شده است و عناوين فصول پنجگانه آن از اين قرارند: كليات، رابطه پيامبر اعظم(ص) با خدا، رابطه پيامبر اعظم(ص) با مسلمانان، رابطه پيامبر اعظم(ص) با دشمنان و همراه با برنامه‌سازان.

از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ‌ابي‌الحديد، غزوات رسول‌الله(ص)، تفسيرالامام‌العسكري(ع)، صحيح بخاري، المحاسن، فتوح‌البلدان، سنن ترمذي، غررالحكم و دررالكلم، الغارات، سير تحول در قرآن، دائرة‌المعارف تشيع، وسائل‌الشيعه، السيرة‌الجلية، دعا در ميدان جنگ، صحيفه امام، سيره نبوي، لغت‌نامه علامه دهخدا، الدعوات، فروغ ابديت، منشور جاويد، شيوه فرماندهي پيامبر(ص)، خصال، تاريخ پيامبر اسلام(ص)، تفسير الميزان، امالي طوسي، تهذيب‌الاحكام، كحل‌البصر، اصول كافي، الطبقات‌الكبري، نهج‌السعادة، ارشاد، تفسير نمونه، صحيح مسلم و مستدرك‌الشيعه را نام برد.

چاپ اول كتاب «سيره و اخلاق نظامي پيامبر اعظم(ص)» در شمارگان 3000 نسخه، 175 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط