چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۱
تن دادن به قواعد بين‌المللي نشر و كپی‌رايت ضروري است

«علي اكبر اشعري»، مشاور رييس جمهور و رييس كتابخانه ملي از اهميت به رسميت شناختن قانون كپي رايت سخن گفت. وي بازنگري در قانون حمايت از مولفان، مصنفان و هنرمندان را به سود نشر كشور در عرصه‌هاي داخلي و خارجي دانست./

اشعري به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: بازنگري در قانون حمايت از مولفان و مصنفان، در سطح داخلي و بين‌المللي ضروري به نظر مي‌رسد.

وي ادامه داد: البته در شرايط فعلي نيز تمامي حقوق مادي و معنوي هر اثر، تا 35 سال پس از مرگ نویسنده به خالق اثر و خانواده‌اش مي‌رسد؛ اما در سطح بين‌المللي قانون كپي رايت را رعايت نمي‌كنيم.

اشعري با اشاره به اينكه عدم رعايت اين قانون مضرات زيادي را براي كشور  به همراه دارد، افزود: عدم رعايت اين قانون، ما را به عنوان افراد بد اخلاق و كساني كه قوانين را رعايت نمي‌كنند، در سطح بين المللي معرفي ‌مي‌كند.

مشاور رييس جمهوري در ادامه گفت: همچنين بايد به اين مساله نيز اشاره كرد كه به دليل عدم پايبندي به رعايت كپي رايت، هر اثر ايراني كه در سطح بين المللي منتشر مي‌شود، سودي را به ناشر ايراني نمي‌رساند و اين نشان مي‌دهد كه هرچه به اين قواعد بين‌المللي تن بدهيم، به نفع خودمان خواهد بود.

وی در بخش ديگری از سخنانش تصريح كرد:‌ اثرات بي‌توجهي به قانون كپی رايت در سطح داخلي نيز، ‌انتشار ترجمه‌هاي فراوان است كه بدون اجازه از صاحب اثر به چاپ رسيده‌اند؛ در حالي‌كه ما مي‌توانيم به سرمايه‌گذاري و زمينه‌سازي براي انتشار آثار فاخر ايراني بپردازيم.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: در حوزه كودك و نوجوان اين نياز بيشتر احساس مي‌شود و به اعتقاد من بايد هشتاد درصد آثار منتشر شده در اين حوزه، داخلي باشند.

اشعري در پايان گفت: بازنگري در اين قانون به شكل كامل و جامع مي‌تواند هم در سطح داخلي و هم در حوزه بين‌الملل، فوايد بسياري را براي نشر كشور به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها