دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
نقدي بر جريان‌هاي مخالف «انگلس»

مترجم حوزه انديشه كه به‌تازگي ترجمه كتاب «چگونه بخوانيم؛ انگلس» را به پايان برده است،گفت: اين اثر، رساله‌اي از متفكر انگليسي «جان ريس» است و مجموعه مقالات مرتبط با «فريدريش انگلس» و نقد و بررسي آنها را دربر مي‌گيرد.\

روزبه آقاجري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين اثر در واقع نقدي است بر انتقادات و نظراتي كه برخي انديشمندان در مخالفت با آراي انگلس ابراز كرده‌اند.

وي افزود: «جان ريس» نويسنده اين اثر، يكي از متفكران انگليسي است كه در اين كتاب با ذكر نمونه‌هايي از نقدهاي ديگران، آنها را به انديشه‌هاي انگلس ارجاع مي‌دهد و  ناموجه بودن‌شان را اثبات مي‌كند.

آقاجري ادامه داد: از سال 1970 تاكنون همزمان با برآمدن چپ نو و جريان‌هاي پساماركسيستي انتقادات به انگلس فزوني يافت، به طوري كه نظرات او را از ماركس جدا كردند و خط و مرز مشخصي بين اين دو كشيدند، در صورتي كه با مطالعه زندگي و آثار انگلس به ارتباط و پيوستگي قوي ميان او ماركس پي‌مي‌بريم.

وي با اشاره به پيشگفتاري كه به اين اثر اضافه كرده است، گفت: در اين پيشگفتار رويكردهاي موجود به انگلس در دوره‌هاي تاريخي مختلف ايران كه گاهي موافق و گاهي مخالف با او بودند، بررسي شده‌اند. همچنين نقد و بررسي آثاري كه تاكنون از انگلس در ايران منتشر شده‌اند نيز در اين پيشگفتار ذكر شده‌اند.

آقاجري مولف اين اثر را نويسنده‌اي ساده‌نويس كه طيف گسترده‌اي از مخاطبان را در نظر مي‌گيرد، معرفي كرد و گفت: اين كتاب چندان تخصصي نيست و تنها هنگامي كه موضوعات پيچيده مي‌شوند، متن نيز كمي به پيچيدگي مي‌گرايد.

كتاب «چگونه بخوانيم؛ انگلس» را نشر «ديگر» منتشر خواهد كرد. 

فریدریش انگلس، متولد ۲۸ نوامبر ۱۸۲۰ در آلمان و متوفي ۵ اوت ۱۸۹۵ در لندن، فیلسوف و انقلابی کمونیست آلمانی و نزدیک‌ترین همکار «کارل مارکس» بود که به همراه او «مانیفست کمونیست» و آثار تئوریک دیگری را تأليف كرد. آثار تئوریک او و کارل مارکس، به عنوان نخستين آثار تئوری کمونیستی شناخته مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط