چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
«اميل دوركيم» از نگاه مترجم ايراني

مترجم كتاب «اميل دوركيم» كه به‌تازگي از سوي نشر ني منتشر شده است، آن را دربردارنده بررسي تمامي آرا و آثار اين جامعه‌شناس فرانسوي معرفي كرد و گفت: «كنت تامپسن» نويسنده اين كتاب، پس از بررسي نظريات دوركيم به سير تطور و بسط آنها توسط ديگر انديشمندان پرداخته است.\

شهناز مسمي‌پرست در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به «تقسيم کار در جامعه»، «خودکشی»، «قواعد روش جامعه‌شناختی» و « صور بنياني حيات ديني» به عنوان پژوهش‌هاي بنيادي و تأثيرگذار دوركيم در حوزه جامعه‌شناسي گفت: اين چهار پژوهش عمده، نمايانگر سهم دورکيم در جامعه‌شناسی به شمار مي‌آيند كه در اين اثر نيز تشريح شده‌اند. البته اين آثار پيش از اين در ايران ترجمه و بررسي شده‌اند.

وي افزود: اين كتاب علاوه بر اين چهار پژوهش، ديگر آثار و تحقيقات دوركيم كه تاكنون در ايران كمتر به آنها پرداخته شده است را دربر مي‌گيرد. نكته قابل توجه ديگري كه درباره اين اثر وجود دارد، بررسي سير تطور و گسترش يا در مواقعي تغيير نظريات و آراي دوركيم توسط ديگر انديشمندان جامعه‌شناس است.

مترجم كتاب «ماكس وبر» ادامه داد: افرادي كه مايل به شناخت شخصيت علمي دوركيم‌اند، مي‌توانند با خواندن اين اثر به مقصود خود دست يابند، زيرا اين كتاب بر خلاف بسياري از كتاب‌ها در حوزه انديشه با زباني ساده به نگارش درآمده است. اين اثر همچنين مي‌تواند به عنوان منبعي براي تحقيقات دانشجويان رشته علوم اجتماعي به شمار آيد.

مترجم كتاب «فلسفه علوم اجتماعي» اميل دوركيم را بنيانگذار رشته علوم اجتماعي در دانشگاه‌ها معرفي كرد و گفت: او را مي‌توان در كنار «آگوست كنت» از پديدآورندگان علم جامعه‌شناسي به شمار آورد. بيشترين گرايش دورکیم به مکتب اثبات‌گرایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط