چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲
راهكارهاي مصونيت از شر شيطان‌صفتان

چاپ اول كتاب «جهان تاريك؛ شناخت و نقد فرقه شيطان‌پرستي» نوشته حميد كريمي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نوشتار حاضر، در دو بخش و چند گفتار به نقد و بررسي آيين شيطان‌پرستي مي‌پردازد. 

اديان يا آيين‌ها يا نحله‌هاي جديد فكري، انواع مختلف دارند. تنوع اين اديان به لحاظ سن اعضا، محل زندگي آنان(شهر و روستا)، نحوه زندگي افراد(زندگي رياضت بار در عزوبت يا غوطه‌ور شدن در هرزگي جنسي)، اعمال و شعائر(از سرود و نماز گرفته تا مديتيشن، رقص، قرباني شعائري و عمليات جنسي) آن قدر زياد است كه در ابتدا، هرگونه وجود رسمي و سنتي وجه اشتراك بين آنها را نفي مي‌كند. در عين حال برخي صفات مشترك، كم و بيش در آيين‌هاي جديد مشاهده مي‌شود. 

بجاست پيش از وراد شدن به مبحث بررسي اين كتاب، به تشريح صفات مشترك اين آيين‌ها پرداخته شود. اين صفات عبارتند از:

1ـ معمولا اعضاي اين فرقه‌ها، دلبسته‌تر و پاي‌بندتر و متعصب‌تر از كساني‌اند كه به اديان رسمي معتقدند. 

2ـ عضويت در اين گروه‌ها در جامعه، غير مانوس و غير طبيعي است. برخي فرقه‌ها در غرب و عموم آنها در كشوري با دين رسمي و قوي مانند اسلام در ايران، تشكيلاتي كم و بيش مخفي و زيرزميني تشكيل مي‌دهند و اعضا را از بازگويي آنچه در محافل خصوصي مي‌گذرد بر حذر مي‌دارند. 

3ـ‌ وجود رهبر مورد پذيرش و غيرمعتقد به دين سنتي كه تمام جوانب زندگي مريدان اعم از غذا، مسكن، همسر، لباس و حتي حق حيات را تعيين مي‌كند. 

4ـ ادعاي دسترسي به حقيقت، بهتر و بيشتر از اديان گذشته. 

5ـ تفاوت‌ روشن بين «آنان» كه به طور متجانس، خوب و الهي‌اند و «ما» كه به طور هماهنگ، بد و شيطاني هستيم. 

6ـ مدعي‌اند  راهي سريع، مرحله‌بندي شده و قابل اجرا براي رسيدن به حقيقت دارند.

نويسنده اين كتاب معتقد است برخي از جوانان و افراد ديگر به علل مختلف مانند مشكلات خانوادگي، كمبود محبت، عدم اطلاع كافي از آموزه‌هاي اصيل دين اسلام، نارسايي‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي، به اين آيين‌ها گرايش پيدا مي‌كنند.

اين توجه و تبعيت از آيين‌هاي جديد، خطرات و پي‌آمدهاي فراواني به دنبال دارد كه به چند مورد اشاره مي‌شود: 

1ـ تعدد و تكثر اديان جديد و افزايش پيروان آنها، موجب كاهش اعضا و تضعيف جبهه دين حق مي‌شود. 

2ـ از جمله تاثيرات فرقه‌هاي جديد بر جامعه غربي عبارت است از: ضرر رساندن به امنيت جامعه، اقتصاد، فرهنگ و اخلاق(با توسعه فحشا و اعتياد به مواد مخدر) و نيز اعتقادات و دين مردم. 

3ـ افزايش خودكشي، خشونت و تقابل گروه‌ها و فرقه‌هاي موجود در جامعه مانند جريان حمله به مترو توسط اعضاي يك فرقه جديد بودايي در ژاپن به نام «اوم شينر» كه موجب قتل 12 نفر شد و يا خودكشي گروهي 51 تن از اعضاي معبد خورشيد كه در سال 1994 میلادی انجام گرفت. 

4ـ كاهش امنيت و استحكام خانواده از طريق جدا كردن جوانان از پدر و مادر و رويارويي با يكديگر و نيز عدم ميل به تشكيل خانواده و ازدواج از سوي دسته‌اي از اين پيروان. 

5ـ ضررهاي جسمي و روحي به افراد از راه ترويج زهد افراطي، شست‌وشوي مغزي، ناهنجاري‌هاي رواني و خودكشي، رژيم‌هاي غذايي خاص و من درآوردي، استفاده از الكل و قرص‌هاي اكستازي و مانند اين‌ها.

اگرچه جامعه مسلمان ايران، بر خلاف بسياري از جوامع غربي و مدرن و پست مدرن، از لحاظ گسترش اين فرقه‌ها، دچار بحران نيست اما از آنجا كه علائم مشخص و معناداري كه از رشد روز افزون اين فرقه‌ها در كشورمان ديده مي‌شود، ايجاب مي‌كند محققان، گويندگان، رسانه‌ها، نظام تعليم و تربيت و ديگران هر يك از طريقي به مقابله با اين جريانات برخيزند.

ترجمه آثار، تاليف كتاب، تهيه آماري‌هاي مستند و دقيق از اين گروه‌ها و حاميان و فعاليت‌هاي آنها، تهيه گزارش و فيلم و بالا بردن سطح آگاهي‌هاي مردم و به‌ويژه دانش‌آموزان و دانشجويان، از جمله راهكارهاي پيشنهادي مولف كتاب براي مقابله با اين آيين‌هاي خرافي به حساب مي‌آيند.

كريمي در اين باره مي‌نويسد: «براي مسلح شدن و مقابله با اين امواج، اولين گام شناخت دقيق آنها از راه تهيه گزارش از كميت و كيفيت رشد آنها، شناخت نحوه عضوگيري، تبليغات، شعارها و آموزه‌هاي آنان در ظاهر و خفاست.
گام دوم تحليل يافته‌ها و شمارش نقاط ضعف و قوت آنها و يافتن معادل و برابر آموزه‌هاي مثبت آنان در ميان مفاهيم غني دين اسلام است.
و گام سوم بسط و ارائه آن نقاط مثبت و نشان دادن ضعف و زشتي نقاط منفي است. مشكلات، خلأها و نقص‌هاي نسل جديد را بايد با استفاده از شيوه‌ها و ابزارهاي روز بر طرف كرد تا با يك برنامه‌ريزي اساسي و منسجم، زمينه‌هاي هدايت و دوري از گمراهي جوانان را فراهم كرد.»

يكي از فرقه‌هاي موجود در جهان كنوني، فرقه شيطان‌پرستي است. شيطان‌پرستي انواع متعددي دارد كه نويسنده به بررسي دو گروه از آنها مي‌پردازد:
الف) شيطان‌پرستي قديمي يا يزيديان.
ب) شيطان‌پرستي جديد يا كليساي شيطان. 

اگرچه اين دو گروه تفاوت‌هاي بسياري با يكديگر دارند اما از جهاتي هم به يكديگر شبيه‌اند، از جمله اين كه به شيطان احترام مي‌گذارند.

كتاب حاضر در دو بخش و چند گفتار به نقد و بررسي فرقه ضاله شيطان‌پرستي مي‌پردازد. 
 
در بخش اول، گروه يزيديان يا شيطان‌پرستان قديمي، موسس آن، عقايد، تكاليف و آداب و رسوم و كتاب‌هاي مقدس آنها ذكر و بررسي شده‌اند. 

در بخش دوم شيطان‌پرستي جديد و گروه كليساي شيطان كه در قرن بيستم ظهور كردند، در ضمن چند گفتار طرح و بررسي شده‌اند. در گفتار اول به پيدايش اين گروه و زندگي موسس آن «آنتوان لاوي» اشاره شده‌ است و گفتار دوم به برخي از اعمال و مراسم گروه شيطان‌پرستي مي‌پردازد. در گفتار سوم درباره عقايد اصلي، قوانين و حقوق بشر از گناه شيطان‌پرستان سخن به ميان آمده و آراي آنها مورد نقادي قرار گرفته است. در گفتار چهارم علائم مورد استفاده از سوي آنها آمده و در گفتار پنجم از انواع موسيقي‌هايي كه در خدمت گروه‌هاي شيطان‌پرست قرار مي‌گيرد، ياد شده است. گفتار پنجم نيز به بررسي انواع موسيقي شيطاني مي‌پردازد. در گفتار ششم به برخي از اشعاري كه در گروه‌هاي موسيقي مذكور، خوانده مي‌شود، اشاره شده است و گفتار هفتم نگاهي كوتاه به فيلم‌هاي شيطاني مي‌اندازد. 

در مجموع اين كتاب را مي‌توان اثري قابل تامل دانست كه ضمن روشنگري درباره ماهيت، نوع تفكر و عملكرد اين آيين‌ها، به ارايه راهكارهايي براي مصون داشتن افراد جامعه از گرفتاري در دام آنها مي‌پردازد.

چاپ اول كتاب «جهان تاريك؛ شناخت و نقد فرقه شيطان‌پرستي» در شمارگان 1500 نسخه، 200 صفحه و بهاي 36000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها