جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
ترویج اقتباس گام‌ جدی در پیشرفت سینمای ملی است

علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی مطرح کرد: منابع کلاسیکی که در ادبیات ما وجود دارد، می‌تواند در ساخت فیلم‌ها کمک شایانی کند.

علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با یادآوری خاطرات خود در انجمن سینمایی جوانان ایران گفت: کتاب با فیلم کوتاه پیوندی جدانشدنی دارد. خود من از سال ۶۹ تا ۷۲ هنرجو دفتر انجمن سینمای جوانان شهر یزد بودم و فیلم کوتاه می‌ساختم. در کنار این موضوع همواره مشتری کتابخانه کوچک انجمن بودم.

وی افزود: دو عمل فیلم‌سازی و کتابخوانی از یکدیگر جدانشدنی هستند. من تعجب می‌کنم در مصاحبه بعضی از فیلمسازها این مسئله با افتخار مطرح می‌شود که اصلاً فیلم نمی‌بینند و کتاب هم نمی‌خوانند.

تابش درباره پیوند فیلم و کتاب عنوان کرد: نسل خلاق فیلمساز ما پیوند عمیقی با ادبیات داستانی، رمان و کتاب داشته است. برای همین در جشنواره فیلم کوتاه تهران بخشی اختصاص پیدا کرده‌است به تازه‌های کتاب یا کتاب‌هایی که می‌تواند به ارتقا فیلم کوتاه کمک کند.

وی درباره نقش انجمن سینمایی جوانان ایران در ترویج کتاب و کتابخوانی، گفت: انجمن در طول سال‌ها تلاش کرده است که با کمک ناشران، کتاب‌هایی را تولید و عرضه کنند که به نوعی نیاز فیلمسازان فیلم کوتاه را تامین کند؛ که البته فراز و فرودهایی در این مسیر داشته است. بنابراین ما نباید نقش کتاب و کتابخوانی را در تولید فیلم کوتاه دست کم بگیریم. کتاب نقش بسیار مهم و ارزنده‌ای در رشد سینمای ما دارد.

علیرضا تابش افزود: فیلمسازان اگر بخواهند فیلم بومی تولید کنند یا درباره ایران و تنوع فرهنگی آن فیلم بسازند، ناگزیر هستند به منابع پژوهشی کتابخانه‌ای رجوع کنند. آن‌ها می‌توانند به منابع داستانی، رمان‌ها و منابع کلاسیکی که در ادبیات ما وجود دارد؛ مثل شاهنامه و سایر منابع غنی ادبی مراجعه کنند. بنابراین کتاب در ساخت فیلم نقش بسیار مهمی دارد.

وی تصریح کرد: از دیدگاه من ترویج فیلم اقتباسی یک ضرورت است. با ترویج ساخت فیلم اقتباسی، اساساً می‌توان گام‌های جدی در سینمای ملی برداشت.

علیرضا تابش گفت: اگر بخواهیم چند جمله در مورد سینمای ملی یک کشور صحبت کنیم یکی از راه‌هایش عبور از اقتباس ادبی است. ضمن تسلیت فاجعه قتل داریوش مهرجویی باید بگویم مهم‌ترین آثار او که مردم با آن پیوند برقرار می‌کردند، آثاری هستند که به اقتباس ربط داشته است. یعنی آثاری که درون مایه ادبیات و پشتوانه‌های ادبی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها