جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
هفته تلخ هنر ایران

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در عرصه پژوهش هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته، گزیده کاملی از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در عرصه پژوهش هنر است.

بیتا فرهی درگذشت

بیتا فرهی که طی چند هفته گذشته به دلیل عارضه ریه و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر ۴ آذر ماه از دنیا رفت.

هم‌اکنون سریال «سرزمین کهن» با بازی بیتا فرهی در حال پخش است.

«هامون»، «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون بازی»، «خانه ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور» و.. از جمله فیلم‌های سینمایی است که بیتا فرهی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

هفته تلخ هنر ایران

سعید بخشعلیان درگذشت

سعید بخشعلیان متولد سال ۱۳۳۸ در تهران، در رشته معماری تحصیل کرده بود و تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. او بعد از انقلاب فرهنگی، آموزش فیلمبرداری دید، با گروه «تل فیلم» کار خود را آغاز کرد و از اولین گروه‌هایی بود که با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی اعزام شد.

او در عملیات فتح‌المبین موقع فیلمبرداری، مجروح شد و چشم چپ خود را از دست داد. او از همراهان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دهه ۶۰ بود.

هفته تلخ هنر ایران

مهرجویی و کتاب‌هایش

کتاب‌های داریوش مهرجویی شاید به اندازه فیلم‌های سینمایی او پرآوازه و مشهور نباشند اما مطالعه آن‌ها و آشنایی با دیدگاه‌های هنرمندی که علاوه بر سینما و مطالعه در آن به مطالعه فلسفه در دانشگاه هم پرداخته‌بود خالی از لطف نیست. مهرجویی به عنوان مترجم یا مؤلف، کتاب‌هایی منتشر کرده که مانند آثار سینمایی‌اش دارای تنوع ژانری است و این کتاب‌ها در حوزه‌های فلسفه، هنر، رمان و ادبیات منتشر شده‌اند.

هفته تلخ هنر ایران

پروانه معصومی درگذشت

نعیمه نظام‌دوست بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار یک عکس از پروانه معصومی خبر از درگذشت این هنرمند پیشکسوت داد. نعیمه نظام دوست با انتشار عکس او نوشت:

«خداحافظ بانو جان مهربانم سفرتون سبز، خانم جان بانو پروانه معصومی مهربانم، سال‌هاست افتخار شاگردی شما رو داشتم، سریال پلیس جوان و دریائی‌ها و ساکن کلبه چوبی که مدت دوماه در لاهیجان با هم زندگی کردیم، کلی خاطرات زیبا ازتون به یاد دارم، شما به شدت مهربان ولی جدی بودین، خانم، زیبا، شریف، مقتدر و به شدت مادر بودین، همیشه نگران نیما بودین و همیشه برای ما بهترین مادر بودین. سیدمهدی حقی مدیر برنامه‌هاتون و دوست خوب من دیروز بهم اطلاع داد که در بیمارستان بستری هستین ازش خواستم که تلفنی باهاتون حرف بزنم، الان که شماره‌اش و دیدم فکر کردم که شما اجازه دادین باهاتون حرف بزنم ولی دریغا که عمر مجال نداد برای خداحافظی.

خداحافظ بانوی زیبا، خداحافظ خانم جان بانو پروانه معصومی عزیزم.

هفته تلخ هنر ایران

۱۰۶ اثر متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر

طی یک ماه فرصت ثبت‌نام آثار سینمایی در سامانه جشنواره که تا پایان آبان ماه ادامه داشت، تهیه‌کنندگان ۱۰۶ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل‌ودوم ثبت کرده‌اند.

مدیر دبیرخانه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که کنار فیلم‌سازان صاحب‌نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند.

سیمونیان از تطابق آثار ثبت‌نامی با آیین‌نامه توسط دبیرخانه جشنواره خبر داد و اظهار کرد: فیلم‌های حائز شرایط حضور پس از ارسال نسخه توسط هیئت انتخاب بازبینی خواهد شد.

هفته تلخ هنر ایران

ناگفته‌های معماری از دریچه تاریخ اجتماعی / از نقش زنان در معماری تا تأثیر تصوف بر آرامگاه‌ها

غلامرضا جمال‌الدین، نویسنده «معمار و معماری در تاریخ اجتماعی ایران» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به چالش‌ها و پروسه نگارش این کتاب در آستانه ورود این کتاب به بازار نشر پرداخت.‌

او در این گفت‌وگو عنوان کرد: مطالب کتاب حاصل یادداشت‌ها و مقالاتی است که طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ چاپ‌شده بود. گزارش‌هایی که در کتاب‌ها، به زنان اختصاص داده‌شده و از خدمات و حمایت آن‌ها در عرصه‌ی معماری سخن گفته‌است؛ می‌تواند دیدگاه تازه‌ای برای تاریخ‌نگاری معماری به‌همراه داشته باشد.

هفته تلخ هنر ایران

ارسال ۷ هزار اثر هنری، نشان جذب دانش‌آموزان به پیام انقلاب

اختتامیه دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران به دبیری عباسعلی رضایی با حضور قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

عباسعلی رضایی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران و دبیر دومین نمایشگاه تجسمی ایثار با اشاره به تعداد آثار ارسال شده گفت: در این نمایشگاه منطقه‌ای شهرهای تهران بزرگ، البرز، قم، قزوین و چهارمحال بختیاری شرکت داشتند و در ۹ رشته هنرهای تجسمی برگزار شد. اتفاق ویژه امسال حضور دانش آموزان بود که حدود ۷ هزار اثر برای نمایشگاه ارسال کردند. همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ اثر از بزرگسالان به دبیر خانه رسید. امسال بخش ویژه غزه هم داشتیم که ۷۱ اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شد که در این مدت کم بسیار ارزشمند است.

هفته تلخ هنر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها