سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
برای نوشتن فیلم‌نامه باید کتاب خواند

مهدی برجیان کارگردان فیلم کوتاه «فیل سفید» عنوان کرد: به نظر من اقتباس کردن از ساخت یک اثر اورجینال سخت‌تر است؛ در اقتباس ما باید ادبیات را ایرانیزه کنیم و ساخت را انجام دهیم.

مهدی برجیان کارگردان فیلم کوتاه «فیل سفید» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: برای هر فیلمسازی مقوله اقتباس دارای اهمیت فراوان است و من خیلی زیاد به کتاب علاقه‌مندم، اصولاً برای نوشتن باید کتاب خواند. اکثراً هم رمان‌های کلاسیک همجون داستایوفسکی و تولستوی و.. می‌خوانم و به سراغ رمان‌های معمول جامعه نمی‌روم.

او عنوان کرد: این پنجمین فیلم و اولین اثر اقتباسی من است، به نظر من اقتباس کردن از ساخت یک اثر اورجینال سخت‌تر است؛ در اقتباس ما باید ادبیات را ایرانیزه کنیم. من هفت الی هشت بار برای «پیرمرد و دریا» ارنست همینگوی اتود زدم، خوب هم بود؛ ولی در ذهن من کلیپ بود. یک روایت قطعه قطعه! تا نهایتاً به این فیلم رسیدم.

برجیان گفت: به فیلم من می‌گویند فیلمی برای ترویج فرزندآوری! فرزندآوری هم برای من نکته و مسئله است، ولی در لایه دوم. در حین ساخت اثر به آماری برخوردم که جذاب بود؛ امروزه در ایران ۴ میلیون نفر جمعیت دختر ۲۸ تا ۴۰ ساله داریم که ازدواج نکرده‌اند. کل کشور هلند ۲ میلیون نفر هستند و این جمعیت به اندازه دو کشور هستند که فرصت ازدواج و مادر شدن ندارند و این فرصت در حال از دست رفتن است. زمان در حال گذر است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی من درفیلم این موضوع نیست که «چرا بچه‌دار نمی‌شوید؟». در واقع موضوع اصلی من این است که به افراد یادآوری کنم «سن در حال گذشتن است، ما همیشه و هر زمانی امکان بچه‌دار شدن نداریم!» جدا از این، دنبال موضوعی بودم که بتوانم آن را ایرانیزه کنم و با آن حرفی برای گفتن ارائه دهم. سینمای من قصه‌گو است و من اگر قصه‌ای نداشته باشم فیلمی نخواهم ساخت.

کارگردان فیلم کوتاه ادامه داد: فیلم من یک برداشت آزاد از این رمان است. داستان این فیلم درباره یک زن و شوهر است که قصد سفر دارند. در کتاب این زوج در کنار ریل قطار زندگی می‌کنند اما در فیلم، این دو زوج داخل قطار هستند. به طور کلی مقوله قطار برای من نشان‌دهنده یک سیر و گذشتن است، قطار برای من با هواپیما تفاوت بسیاری دارد، صدای قطار و تلق‌تلق آن بسیار سینمایی است.

مهدی برجیان گفت: من به دنبال یک فضا بودم، فضا برای سینما بسیار مهم است. من می‌خواستم در کنار روایت و قصه، اتفاقاتی را داشته باشم تا بتوانم با آن سینمای خود را نشان دهم. در «فیل سفید» من با یک دوربین و یک کوپه کوچک قطار هستم که باید آن را دکوپاژ کنم، این خود یک چالش بزرگ است.

او در پایان گفت: برای من مهم است داستان چیزی داشته باشد که بتوانم آن را ایرانیزه کنم و با فضای امروز از آن داستان استفاده کنم.

گفتنی است فیلم کوتاه «فیل سفید» به کارگردانی مهدی برجیان در جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران شد. این فیلم از کتاب «تپه‌های به شکل فیل سفید» از ارنست همینگوی اقتباس شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها