سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
سینما باید بازتاب جامعه ما باشد

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علیرضا خلیل‌زاده: مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امروز ۲ آبان ماه از ساعت ۱۹ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزاری شد. در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، مهدی آذرپندار دبیر جشنواره، هنرمندان حاضر در جشنواره و جمعی از علاقه‌مندان فیلم کوتاه حضور داشتند.

مهدی آذرپندار، دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در آغاز مراسم پشت تریبون رفت و صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: امید دارم که این جشنواره را در سال‌های آتی در شرایطی برگزار کنم که دیگر بمبی بالای سر کودکی نباشد، همه کودکان در امنیت باشند و جهان در صلح و آرامش همیشگی قرار داشته باشد.

مهدی آذرپندار پس از اتمام سخنان خود در کنار مهدی خزائی، رئیس سازمان سینمایی از امیر اسکندر یکه تاز، شهید سینما یاد کرد و بخش‌هایی از فیلم «بند» ساخته این شهید والامقام در جشنواره به نمایش گذاشته شد. فیلم «بند» از شهید یکه تاز در سال ۱۳۶۵ در جشنواره فیلم کوتاه جایزه دریافت کرده بود.

شرکت ۵۵ درصدی فیلمسازان شهرستانی

محمد خزاعی در ادامه این مراسم بیان کرد: در بین جشنواره‌های داخلی و خارجی، این چنین استقبال از نظر تکثر آثار بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: شاهد بیش از ۵۵ درصد حضور شهرستان‌ها در جشنواره بودیم که نسبت به سال قبل پیشرفت بسیاری داشته است. نسل جوان و امیدوار و پرانرژی که با تکنیک بالا، آثار جذابی تولید کرده‌اند. یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام در سینما، جمهوری اسلامی ایران است. ما در دنیا و مکاتب دینی صاحب سینما هستیم، در این سال‌ها واژگان مختلفی در مورد سینمای ما مطرح شده اما به نظر من تمامی این واژه‌ها در نظریه سینمای اسلامی می‌گنجد.

او ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا سینمای اسلامی در کشور ما ساخته شود. سینمای اسلامی به معنای محدودیت نیست، بلکه سینمای اسلامی به معنای سینمای جسورانه و مترقی است. مترقی‌ترین دین در میان ادیان اسلام است. سینمای اسلام نه بازدارنده است و نه محدودکننده؛ بلکه در مفهوم خود همه چیز دارد. جهان اسلام منتظر سینمای اسلامی است که بر مبنای تفکر و فلسفه اسلام است. مکتب سینمای اسلامی می‌تواند شاخصه‌های خود را در دنیا داشته باشد.

همچنین محمد خزاعی بیان کرد: یکی از مشکلات جوامع امروز، فاصله گرفتن از دین است. امروزه همه آشفته هستیم. مشکل اقتصادی و مالی مسئله زندگی نیست، در این جهان، عارفی می‌بینیم که با هزاران مشکل در آرامش است. معضل اصلی جامعه امروز، فاصله گرفتن از دین است. امیدوارم سینمای ایران به ترقی برسد و با پیشرفت روزافزون سرآمد جهان شود.

در ادامه هیئت داوران بخش بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کردند: امسال جشنواره دو جایزه به جوایز قبل اضافه کرده که «حقیقت‌جویان» و «راه ابریشم» نام دارد، جایزه بزرگ حقیقت‌جویان با افتخار تقدیم می‌شود به افرادی که برای حقیقت تلاش کردند و با سختی فراوان فیلم خود را تولید کردند. جایزه راه ابریشم نیز تعلق می‌گیرد به فیلمسازانی که با تلاش خود ظرفیت‌های پنهان میراث راه ابریشم را نشان دهند و این میراث کهن را احیا کنند.

بزرگداشت داریوش یاری

پس از اهدای جوایز بخش بین‌الملل، کلیپی با محوریت داریوش یاری پخش شد و بزرگداشتی برای وی برگزار شد. سپس مهدی آذرپندا، محمد خزائی و محمدمهدی اسماعیلی از وی به پاس سال‌ها زحمت در عرصه سینما، تقدیر و تشکر کردند.

داریوش یاری عنوان کرد: باور کنید لحظاتی جانکاه است، سینه مرا به درد آورد. ممنونم از تمامی شما که من را امروز به یاد داشتید. ممنونم ازمدیرانی که هیچوقت دست خالی از پیش آن‌ها نرفتم. ممنونم از دوستانی که مرا در ساخت تمامی فیلم‌هایم یاری کردند. غزه نواری است در فاصله بین ظالم و مظلوم، اگر سایه پرچم اباعبدالله الحسین روی این نوار بیفتد تمامی صهیونیست‌ها می‌فهمند در کجای دنیا ایستاده‌اند. نوار باریک غزه هیچگاه پاره نخواهد شد.

پس از سخنان داریوش یاری، محمدمهدی اسماعیلی در سخنانی تصریح کرد: امروز چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به اتمام رسید. این موفقیت را به تمامی افراد عرصه هنر و رسانه تبریک می‌گویم. امیدوارم تقارن ولادت امام حسن عسکری (ع) و این جشن برای همه ما نیکی به بار بیارد. امروز در ایام سختی هستیم، تا دیشب ۱۸۰۰ کودک مظلوم بی‌پناه به دست رژیم جعلی اسرائیل کشته شدند و امیدواریم به زودی سقوط این رژیم را شاهد باشیم.

۴۰ سالگی سال ثمردهی

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: این جشنواره به چهلمین دوره خود رسید، ما وقتی می‌خواهیم به ثمردهی یک مقوله اشاره کنیم به این عدد مقدس اشاره می‌کنیم، این عدد بسیار مفهوم در پس خود دارد. امیدواریم این جشنواره به پاسخگویی نسل پرمطالبه‌گر ایرانی و فرزندان دهه هشتادی و نودی که در این جشنواره درخشیدند بپردازد. ذوق و شوق مخاطبان، ما را نسبت به این جشنواره امیدوار کرده تا در آینده با همین مسیر به موفقیت‌های بسیار برسد.

او عنوان کرد: جشنواره باید بازتابی از جامعه باشد، به دردهای مردم و دغدغه‌های آرمانی ما پاسخ دهد و آن را بر پرده نقره‌ای به نمایش بگذارد. باید ایستادگی مردم ایران در تاریخ پر فراز و نشیب آن به نمایش در بیاید. سینما برای ما این مفهوم را دارد و در این مسیر نیز در حال حرکت هستیم. من افتخار داشتم در یک جشنواره منطقه‌ای در یاسوج شرکت کردم، این شهر با اینکه مرکز استان است یک سینما ندارد. البته که در این دولت در حال احداث چند سینما هستیم اما جوانان یاسوجی با قدرت در عرصه سینما حاضر بودند.

محمدمهدی اسماعیلی وعده داد: ما در این دولت تمامی تجهیزات دفاتر ۵۸ گانه انجمن سینمای جوانان ایران را نوسازی خواهیم کرد. با قوت به توسعه سینمای ایران، سینمای آگاهی‌محور، امیدبخش و اخلاقی کمک خواهیم کرد.

وی همچنین بیان کرد: جا دارد اینجا از درگذشتگان سینمای ایران یادی کنیم، آتیلا پسیانی بازیگر قدرتمند سینما و داریوش مهرجویی که داغی بر دل سینمای ایران بود و شاید هرگز پاک نشود.

بخش اهدا جوایز

همچنین در ادامه نامزدها و برنده‌های‌بخش‌ها مختلف به شرح زیر اعلام شد.

جایزه ویژه حقیقت‌جویان:

جایزه ویژه حقیقت‌جویان که تقدیری ویژه از هنرمندان برای جستجوی حقیقت است؛ برگ زرین به همراه مبلغ ۲,۰۰۰ دلار به سمیح سازمان برای فیلم مستند «گلاب گل» اهدا شد.

جایزه ویژه راه ابریشم:

جایزه راه ابریشم، برگ زرین و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به نسیم سهیلی برای فیلم «میراث باد» اهدا شد. نسیم سهیلی جایزه را تقدیم به تمامی کودکان جنگ و کودکان غزه تقدیم کرد و تصریح کرد: بیایید همه برای صلح و اتمام جنگ دعا کنیم، تا دیگر هیچ کودک و نوجوانی ناجوانمردانه قربانی جنک نشود.

نامزدهای بهترین فیلم داستانی بخش بین الملل:

مسعود محمدی تاکامی و مهیار صیفوری برای فیلم «آلفا» از ایران

حسن حکمت روش برای فیلم «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» از ایران

بسیل وولمین برای فیلم «کم‌حرف‌ها» از فرانسه

جایزه بهترین فیلم داستانی برای خلق فضای صمیمانه و ایجاد در بیان فیلم به «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» از حسن حکمت روش تعلق گرفت.



نامزدهای بهترین فیلم مستند بخش بین‌الملل:

«برلین کوچک» به کارگردانی کیت مک مولن از فرانسه

«دیروز امروز فردا» به کارگردانی اورهان دده از ترکیه

«میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی از ایران

برگ زرین و جایزه نقدی ۱۰۰۰ دلاری در بخش بهترین مستند بین‌الملل به فیلم «برلین کوچک: از کیت مک مولن تقدیم شد.



نامزدهای بهترین فیلم تجربی بخش بین‌الملل:

«اکنون» به کارگردانی یو یوان از چین

«خدایان -۱» به کارگردانی مارکو کینگ از آفریقای جنوبی

«جریان» به کارگردانی هیرویا ساکورای از ژاپن

جایزه ویژه این بخش به همراه برگ زرین و جایزه نقدی ۱۰۰۰ دلاری به فیلم «اکنون» از یو یوان از چین اهدا شد.



نامزدهای بهترین فیلم پویانمایی بخش بین‌الملل:

«وقتی جنگ تمام شود» به کارگردانی سیمون ماسی از ایتالیا

«سوروایکا» به کارگردانی ولاد ایلیچویچی، رادو سی پاپ از رومانی

«سگ چشم سیاه» به کارگردانی الساندرو سینو زولفانلی از ایتالیا

در بخش پویانمایی نیز، برگ زرین و جایزه ۱۰۰۰ دلاری به فیلم «وقتی جنگ تمام شود» سیمون ماسی اهدا شد.

جایزه ویژه بنیاد ۱۵ خرداد:

این جایزه با نگاه به جوانی جمعیت که با نام «ایران جوان» نام دارد به سه فیلم زیر تعلق گرفت.

لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به فیلم «باشه برای فردا» از علی رحیمی تعلق گرفت.

لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به فیلم «زاک» علی خسروی اهدا شد. علی خسروی نیز بیان کرد: فیلم من زاک نام دارد؛ یعنی بچه. به همین دلیل این فیلم را به تمامی کودکان غزه تقدیم می‌کنم.

لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون تومان نیز به مهدی برجیان برای «فیل سفید» اهدا شد.

جایزه ویژه سازمان تبلیغات اسلامی:

لوح تقدیر و یک سکه طلا به فیلم «شریف» از محمد علیزاده فرد اهدا شد. محمد علیزاده گفت: امروزه ما و تمام افراد جهان در آزمون شرف هستیم و هیچکس نمی‌تواند کودک‌کشی را نادیده بگیرد.

جایزه ویژه شهرداری تهران:

جایزه ویژه این بخش، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به فیلم‌های «خوانا بنویسید» و «شورشی» اهدا شد.

جایزه ویژه خانه کتاب و ادبیات (بخش کتاب و سینما):

جایزه بهترین فیلم در بخش کتاب و سینما این دوره به فیلم «خوانا بنویسید» از مرتضی علیزاده تعلق گرفت.

بهترین پویانمایی:

فاطمه احمدی برای فیلم «حفره بعدی»

فاطمه جعفری برای فیلم «ده سالگی»

زهرا خورشیدی برای فیلم «متورم»

برگ زرین بخش پویانمایی به فاطمه جعفری برای فیلم «ده سالگی» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند:

فاطمه مرزبانی برای فیلم «دیواره‌های مرز»

بهنام بیرُم‌وند برای فیلم «دفک»

هادی شریعتی برای فیلم «سایه سلطان»

دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان در این بخش به احمد صراف یزد برای فیلم «تا بادها، بادها را نبرد» و هادی شریعتی برای فیلم «سایه سلطان» تعلق گرفت.

فیلم مستند «دیواره‌های مرز» از فاطمه مرزبانی برگ زرین بخش مستند را در این دوره دریافت کرد.

بهترین کارگردانی فیلم تجربی:

مازیار کاظمی و محمدرضا کاظمی برای فیلم «لطفا خمیازه نکشید»

رضا دانش‌پژوه برای فیلم «حجم تراکم»

کیان زمانی برای فیلم «اشعه جاز»

محمد کچویی برای فیلم «پاد بوره»

دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان در این بخش به فیلم رضا دانش‌پژوه برای فیلم «لطفا خمیازه نکشید» اهدا شد.

همچنین برگ زرین و مبلغ ۴۰ میلیون تومان به فیلم «پاد بوره» از محمد کچویی تعلق گرفت.

چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری:

مهدی حسینی و سروش امیرآبادی‌زاده برای طراحی جلوه‌های ویژه بصری فیلم «یوفو»

محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی»

امین جهانی برای طراحی صحنه و لباس فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

بختیار پنجه‌ای برای بازی در فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

دیپلم افتخار در این بخش به امین جهانی برای طراحی صحنه و لباس فیلم «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.

و برگ زرین این بخش در دستان محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی» نشست.

بهترین صدای فیلم:

علیرضا نوین‌نژاد صدابردار و حسن مهدوی صداگذار فیلم «روزی روزگاری سینما»

سامان شهامت صدابردار و بهنیا یوسفی صداگذار فیلم «تاکسیدرمیست»

اسماعیل سلطانی صدابردار و علیرضا علویان صداگذار فیلم «زنان لَجمن»

حامد حسین‌زاده صدابردار و زهره علی‌اکبری صداگذار فیلم «تکان»

برگ زرین این بخش مشترکا به سامان شهامت صدابردار و بهنیا یوسفی صداگذار فیلم «تاکسیدرمیست» تعلق گرفت.

بهترین تدوین:

مجتبی احسانی برای فیلم «خوانا بنویسید»

حمید نجفی‌راد برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

مصطفی ربانی برای فیلم «روزی روزگاری سینما»

فؤاد تقی‌زاده برای فیلم «مدیر مدرسه»

مهدی حسینی برای فیلم «یوفو»

برگ زرین در بخش تدوین به حمید نجفی راد برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.

بهترین فیلم‌برداری:

علی حسین‌زاده برای فیلم «بازسازی»

کیوان شعبانی برای فیلم «خوانا بنویسید»

بهروز بادروج برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

حامد حسینی سنگری برای فیلم «قوتار»

علی طالبی برای فیلم «یوفو»

پویان آقابابایی برای فیلم «مدیر مدرسه»

برگ زرین بهترین فیلمبرداری به علی طالبی برای فیلم «یوفو» اهدا شد.

بهترین فیلم اقتباسی:

محمدرضا مرادی و گلسا غفاری برای فیلم «افسانه کوه ننوک»

پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

مرتضی علیزاده برای فیلم «خوانا بنویسید»

برگ زرین و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه اقتباسی به «خودکشی به سبک نیچه» از پیام کردستانی تعلق گرفت.

بهترین فیلم‌نامه:

زهرا ترکمنلو برای فیلم «صونا»

محمد منصوبی برای فیلم «مدیر مدرسه»

بهروز شمشیری برای فیلم «نیمکت»

فاطمه باقری برای فیلم «جاذبه غیرنیوتونی»

برگ زرین و مبلغ ۳۰ میلیون تومان در بخش بهترین فیلمنامه به محمد منصوری برای فیلم «مدیر مدرسه» اهدا شد.

بهترین کارگردان فیلم داستانی:

حمید حسینی و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو»

پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

علی توکلی برای فیلم «بازسازی»

علی علیزاده برای فیلم «قوتار»

محمد علیزاده‌فرد برای فیلم «شریف»

برگ زرین بهترین کارگردانی چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران به حمید حسینی و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» اهدا شد.

بهترین فیلم در بخش سینمای ایران:

مهدی حسینی و حمید حسینی برای فیلم «یوفو»

پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»

مجتبی آرش‌نیا برای فیلم «جاذبه غیرنیوتونی»

علی علیزاده، میثم جمالی و فریما خلیلی برای فیلم «قوتار»

محسن مجیدپور برای فیلم «شریف»

برگ زرین بهترین فیلم و مبلع ۵۰ میلیون تومان به پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا شد.

بهترین فیلم از نگاه ملی:

برگ زرین در این بخش به محسن شریف‌پور و محمد علیزاده فرد برای فیلم «شریف» تعلق گرفت.

جایزه ویژه دبیر جشنواره:

برگ زرین و جایزه ویژه دبیر جشنواره به زهره صباغیان برای فیلم «اذان ظهر به افق یزد» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران:

جایزه ویژه هیئت داوران و برگ زرین به علی علیزاده برای فیلم «اوتار» تعلق گرفت.

جایزه ویژه بخش شاخه زیتون:

جایزه این بخش به دو فیلم «شورشی» و «صونا» با محوریت صلح اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش بین‌الملل:

برگ زرین و جایزه نقدی ۲۰۰۰ دلاری و معرفی به آکادمی اسکار در این بخش به فیلم «اوتار» از علی علیزاده اهدا شد.

جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:

جایزه ویژه این بخش که مهمترین جایزه این جشنواره به شمار می‌رود در یک رقابت تنگاتنگ با ۳۵۰۷ رای مثبت به فیلم «مورچه» از فرهاد شنتیایی اهدا شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی آذر IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    خداقوت خیلی سریع و دقیق ....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها