سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
«پسامدرن» و تأثير آن بر دنياي پيرامون ما

مترجم حوزه انديشه، از ترجمه كتابي با عنوان «پسامدرن» خبر داد و گفت: اين كتاب تأثيرات جريان‌هاي پست‌مدرن را با استفاده از مقايسه با مدرنيسم بر عرصه‌هاي گوناگوني نظير فلسفه، سياست، ادبيات، هنر و معماري بررسي مي‌كند.\

بهرام بهين در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين اثر را مي‌توان مقدمه‌اي بر آشنايي با تجليات جريان‌هاي پست‌مدرني در عرصه‌هاي مختلف و زمينه‌ساز مطالعات متون پيچيده‌تر در اين باره به شمار آورد.

استاد دانشگاه آذربايجان درباره تأثيرات پست‌مدرنيسم بر سياست گفت: اين جريان مشكلات كشورهاي در حال توسعه را ناشي از سياست‌هاي غلط دوران مدرن مي‌داند.‌ معتقدان به پست‌مدرنيسم بر اين باورند كه عامل وجود فقر در گوشه‌اي از جهان در حالي كه بخشي از دنيا با تجمع ثروت روبه‌روست را بايد در اعمال سياست‌هاي مدرنيستي جست‌وجو كرد.

بهين به بخشي از اين اثر كه به تأثيرات پست‌مدرنيسم بر فلسفه مي‌پردازد، اشاره كرد و گفت: به اعتقاد نويسنده، فيلسوف مدرنيست به دنبال حقيقت و هدفي خاص است ،در حالي كه اين مفهوم در فلسفه پسامدرنيستي به چالش كشيده مي‌شود.

وي ادامه داد: به عقيده فيلسوفان پست‌مدرنيست، در هر گوشه از جهان هستي حقايق متفاوتي وجود دارد كه هر يك از آنها از ارزش خاص خود برخوردارند. آنان اعتقادي به سير يك مسير خاص در فلسفه ندارند.

بهين اين اعتقاد پست‌مدرن‌ها را تا حدودي متأثر از انديشه‌هاي ماركسيستي دانست و گفت: آنان در باورهاي خود تا اندازه‌اي به تفكرات ماركس متوسل شده‌اند اما اين موضوع به معناي قبول تمامي آراي وي و همفكرانش از سوي پست‌مدرنيست‌ها نيست. 

استاد دانشگاه نفوذ پست‌مدرنيسم بر معماري را نيز قابل توجه دانست و گفت: تأثير اين جريان در معماري سبب طراحي ساختمان‌ها به شكلي ساده‌تر و مردمي‌تر شد، برخلاف ساختمان‌هاي غول‌آسايي كه در دوران مدرن ساخته مي‌شدند.

به گفته بهين، انتشار اين كتاب را نشر ققنوس بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط