پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
چهاردهمین دوره جشنواره «کتاب سلام» برگزار می‌شود / مسابقه کتابخوانی «آرمان عزیز» در قم

قم- رونمایی از پوستر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» و مسابقه کتابخوانی «آرمان عزیز» در قم از جمله اخبار کوتاه فرهنگی استان قم در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام امین رضا عابدی‌نژاد صبح چهارشنبه در نشست خبری فراخوان پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم گفت: امسال پنجمین دوره همایش کتاب را برگزار خواهیم کرد و این همایش با هدف یافتن و پشتیبانی از تحقیقات ناظر به موضوع‌های جدید حکمرانی اسلامی ترتیب یافته است.

قائم مقام ریاست مرکز تحقیقات حکومت اسلامی شرط دریافت آثار را مربوط به آثاری خواند که در سال ۱۴۰۱ دفاع یا منتشر شده‌اند و یادآور شد: سعی داریم در ماه بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی است همایش کتاب سال حکومت اسلامی را در قم برگزار کنیم.

وی ادامه داد: امسال در سه حوزه اصلی اندیشه سیاسی، فقه حکومتی و حقوق عمومی فراخوان مقاله داده‌ایم و در هر سه حوزه نیاز مبرمی به تحقیقات و پژوهش ها داریم. دریافت آثار از امروز آغاز می‌شود و تا دهم آذر ادامه دارد و از همه نویسندگان و محققان اثر چاپ شده، رساله‌های دکتری و رساله‌های سطح چهار دریافت شده و به مرحله داوری خواهد رفت.

عابدی‌نژاد شرط دریافت آثار را مربوط به آثاری خواند که در سال ۱۴۰۱ دفاع یا منتشر شده‌اند و یادآور شد: سعی داریم در ماه بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی است همایش کتاب سال حکومت اسلامی را در قم برگزار کنیم.
 

چهاردهمین دوره جشنواره «کتاب سلام» برگزار می‌شود / مسابقه کتابخوانی «آرمان عزیز» در قم

برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام»

حجت‌الاسلام حسن‌زاده آملی ظهر چهارشنبه در نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» در سالن اجتماعات معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، گفت: قبلاً ملاک کار ما برای انتخاب کتاب فارغ از خط‌کشی‌های خاص کتاب‌هایی بود که در جمهوری اسلامی به چاپ می‌رسد تا این آثار بررسی و آثار فاخر را معرفی کنیم.

علی باباجانی دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» یک اتفاق مبارک است، گفت: خود نشریات تاریخچه سی‌وچند ساله دارند. در زمینه کتاب سال حاج‌آقا حسن‌زاده زحمت کشیدند و تلاش جهادگرانه‌ای بود. بعد از سیزده‌سال این جشنواره به علت مشکلات و بدسلیقه‌ای‌هایی متوقف شد.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» یادآور شد: قبلاً فراخوان می‌دادیم برای جشنواره اما امسال به خاطر محدودیت زمانی خانه کتاب آثار را بررسی می‌کند.

وی گفت: جشنواره از بخش‌های مختلف همچون داستان، شعر، ترجمه، تصویرگری، بین‌الملل و معارف تشکیل شده است که این بخش معارف ویژگی خاص جشنواره ماست و برجستگی کار ما توجه به ادبیات دینی در آثار کودک و نوجوان است.
 

علامه حسن‌زاده آملی (ره) یکی از فیلسوفان و عارفان جهان اسلام است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در پیامی به همایش ملی نکوداشت علامه ذوالفنون، حسن حسن‌زاده آملی (ره) که پیش‌ازظهر چهارشنبه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزار شد، نوشت: وجود چهره‌های ارزشمند و شاخص روحانی در جامعه و حضور معنوی آنان، غنای فرهنگی و ارزش‌مداری انقلاب و نظام را ضمانت کرده و استواری، پویایی و مانایی مؤلفه‌های فرهنگی و معنوی در کشور را موجب می‌شود.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در این پیام آورده است: نقش عالمان و مفاخر دینی جهان اسلام در تحقق جامعه دینی و اسلامی، اثرگذاری، هدایت فکری جامعه، صیانت از هویت اسلامی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی نقشی مهم و بی‌بدیل است.

وی یکی از فیلسوفان و عارفان جهان اسلام به‌شمار می‌رود که با بهره‌گیری از کسب فیض از محضر عالمانی بزرگ چون آیت‌الله قمشه‌ای، علامه شعرانی و علامه طباطبایی (ره) توانست در طول عمر پر برکت خود با مجاهدت علمی و تلاش خستگی‌ناپذیر شاگردان برجسته‌ای را تربیت کند و همچنین تألیفات و آثار فاخر فراوانی را در شاخه‌های مختلف علوم از فلسفه، ادبیات و ریاضی تا عرفان، هنر و نجوم از خود برجای بگذارد که چون چراغی تابان فراروی جویندگان بوده و هست.
 

چهاردهمین دوره جشنواره «کتاب سلام» برگزار می‌شود / مسابقه کتابخوانی «آرمان عزیز» در قم

رمان «کتانی‌های کوکام» در حوزه هنری قم نقد شد

مهدی کفاش عصر سه‌شنبه در نشست «عصرانه داستان» حوزه هنری قم با پرداختن به رمان «کتانی‌های کوکام» نوشته فاطمه جدیدی، گفت: کتاب را دوست داشتم چون کتابی است که قابل تامل و محترم است.

وی بیان کرد: نویسنده نباید درباره کتاب صحبت کند چرا که در این صورت درباره کتاب، مخاطب و خودش خیانت می‌کند و نویسنده وارد یک چالش می‌شود که متفاوت با زمان خلق اثر است و بهتر است که نویسنده در چالش و چاله منتقد و مخاطب نیفتد.

کفاش ادامه داد: زمانی که ما درباره یک مضمون صحبت می‌کنیم، نهایت درباره یک کلمه یا یک ترکیب وصفی اضافی صحبت می‌کنیم که تمام کتاب حول محور همان دو یا یک کلمه می‌چرخد.
 

مسابقه کتابخوانی از کتاب «آرمان عزیز» در قم برگزار می‌شود

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری انتشارات کتابک و اداره کل آموزش و پرورش استان قم، مسابقه کتابخوانی از کتاب «آرمان عزیز» ویژه نوجوانان از مجموعه قهرمان من، در قالب‌های چهارگزینه‌ای، پویش کتابخوانی و نقاشی برگزار می‌شود.

علاقه مندان جهت شرکت در این مسابقه می‌توانند ضمن دریافت کتاب از کتابخانه‌های عمومی، سوالات بخش چهارگزینه‌ای را از کتابخانه‌های عمومی و یا پورتال اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم دریافت کنند.

همچنین برای شرکت در بخش پویش کتابخوانی، ویدئو ضبط شده از معرفی کتاب «آرمان عزیز» را در حداکثر ۱۱۰ و حداقل ۶۰ ثانیه (حجم حداکثر ۱۰۰ مگابایت، باید به صورت افقی (با کادر ۱۶:۹)) به فضای مجازی شماره تلفن ۰۹۳۳۵۴۲۶۵۰۱ ارسال نمایند.

مسابقه کتابخوانی «آرمان عزیز» از ۱۵ مهر ماه آغاز و تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت و اختتامیه آن همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با اهدای جوایز ویژه به برگزیدگان برگزار خواهد شد.

رمان «به نام مادر» نقد و بررسی شد

سید میثم موسویان، در نشست نقد و بررسی کتاب «سفیر دوازدهم»، گفت: «به نام مادر» به سفارش کنگره شهدای استان قم و انتشارات جمکران نوشته شد و مستند زندگی شهید ابوالفضل مهدی‌یار است که در نگارش کتاب تلاش کردیم به شخصیت‌های اصلی و داستان وفادار باشیم.

وی در ادامه افزود: مدت زیادی ذهنم درگیر شخصیت‌های رمان «بی نام پدر» بودم و تصمیم گرفتم از شخصیت‌های این رمان نیز در کتاب «به نام مادر» استفاده کنم.

موسویان تاکید کرد: کتاب «به نام مادر» صرفاً روایت زندگی شخصیت مهدی یار نیست؛ بلکه شخصیت‌ها و داستان‌های این کتاب به نوعی نقد و آسیب‌شناسی جریان‌ها و شخصیت‌های سال‌های اولیه انقلاب نیز است که تلاش شده هر یک از شخصیت‌ها با فکر انتخاب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها