سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
هنرمندان بیشتر از همه با درد و رنج غزه مواجهه دارند

خوزستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هنرمندان نسبت به موضوعات نگاه ظریف و حساسی دارند و بیشتر با درد و رنج به ویژه جنگ غزه مواجهه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، مجید منادی عصر سه‌شنبه در مراسم عصر شعر سراسری با عنوان «اسم شب صبح است» در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی خوزستان بیان کرد: در جمع هنرمندان، شاعران و فرهیختگانی هستیم که نسبت به مسائل، مشکلات و آلامی که در دنیا، جهان اسلام و جامعه ما است، بی‌تفاوت نیستند.
وی با اشاره به حادثه طوفان الاقصی اظهار کرد: پس از مسائل هولوکاست، هیمنه و ضربه‌ای که زده شد، جنگ ۲۲ روزه ،‌۳۳ روزه و قبل از آن جنگ کشورهای عربی با اسرائیل را داشتیم؛ اما هیچ‌وقت اسرائیل به این شدت آسیب ندید اما امروز قدرت‌شان شکسته شد.
وی ادامه داد: جیغ بنفش و رفتار افسار گسیخته امروز اسرائیل در مواجه با مردم، کودکان و آسیب‌دیدگان دل هر انسانی را فارغ از دین و مذهب و جغرافیا به درد می‌آورد.
منادی افزود: هنرمندان نسبت به موضوعات نگاه ظریف و حساسی دارند و بیشتر در معرض این درد و رنج قرار دارند.
وی با بیان اینکه به عنوان خدمتگزار در حوزه فرهنگ و هنر، وظیفه‌ای برعهده دارم، تصریح کرد: شاهدم که پس از واقعه طوفان الاقصی انجمن‌های مختلف ادبی و هنری در رشته‌های مختلف و نیز خارج از آن‌ها با ما در تماس بودند و پیگیری می‌کردند که فعالیتی در رابطه با این موضوع انجام دهند و هنرمندان این استان در کشور به عنوان اولین استان، با تجمع اعتراضی خود جنایات غزه را محکوم و پای کار بودند.
منادی گفت: رسالت ما بیان تعهد و هنر انقلابی هنرمندان دغدغه‌مند است که با هنر خود ابراز همدردی ارزشمندی دارند و نشانگر بصیرت و فهمی است که در فضای فرهنگی وجود دارد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این مراسم گفت: برای سنجش عیار انسانیت هر انسان، راهی نیست جز اینکه دردهای او را شناخت و آستانه رنجش را دید؛ این گونه افق‌های رشد آدمی تا آن‌جا می‌تواند باز شود که اگر کسی دچار وحدت باطنی با نوع بشر شود، با درد هر انسانی، جان او زخمی، قلبش می‌لرزد تا کاری کند و از رنج هم نوع خود به قدر توان خویش، بکاهد.
عباس حسین زاده با بیان اینکه داستان فلسطین یکی از زخم‌های ناسور حیات معاصر بشر است، اظهار کرد: زخم فلسطین هیچگاه نه بسته شده و نه درمان پذیرفته و هر بار به بهانه‌ای و با بهایی گزاف، عمیق‌تر شده و وسعت بیشتری از عاطفه بشری را ملتهب می‌کند و انسان را به محکمه وجدان خود می کشاند تا بیندیشد که با این عفونت ناشی از یک تجاوز تاریخی چه باید کرد؟
وی ادامه داد: داغ فلسطین نشان داد که گذر زمان درمان هر درد نیست و گاهی کار به عفونتی انسان سوز می‌رسد که اگر دیر به آن توجه شود، ممکن است حقیقت انسان را قربانی خود کند. و قرن‌ها انسان، قربانی جهل، جمود و تعصب می‌شود و هنوز ندای نبی خاتم در سوره مائده، به جان آدمیان ننشسته است.
حسین زاده افزود: عمق غم غزه را با هیچ چیز جز احقاق حق تاریخی وارثان آن سرزمین نمی‌توان تسلی داد که این نیز بر دوش تمامی آزادگان است‌.
وی یادآور شد: با این نگاه مجموعه کتابداران کتابخانه‌های عمومی خوزستان، علاوه بر هم دردی با مظلومین غزه، می کوشند تا با نشر آگاهی، جان‌های بیشتری را به مسیر ظلم ستیزی و احقاق حق برسانند؛ به امید روزی نه چندان دور، بر این زخم تاریخی و دیرین بشریت، مرهمی چاره ساز بنشیند و رنگ امان، امید و شادمانی و زندگی به جغرافیای قبله گاه ادیان ابراهیمی، بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط