جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از هفده سالگی ایبنا تا کتاب پرشکوه‌ترین دستاورد بشر

هفته گذشته نشست‌ها و رویدادهایی با محوریت کتاب برکزار شد. این رویدادها اهالی تاریخ و سیاست را گرد هم جمع کرد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته رویدادهایی با محوریت کتاب در مکان‌های فرهنگی برگزار شد و اهالی تاریخ و سیاست را به دور هم جمع کرد. در این هفته نیز شاهد برگزاری نشست‌هایی همچون چگونگی سیره سیاسی امام‌خمینی (ره) در برخورد با مخالفان، رونمایی از کتاب «راهنمای میدانی پرنده‌های شهر تهران»، نقد و بررسی کتاب «رونوشت برابر اصل»، نقد و بررسی تاریخ ساکت سازمان مجاهدین خلق، رونمایی از پروژه «تاریخ شفاهی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی»، دل‌نوشته‌ای از قدیمی‌ترین عضو ایبنا به مناسبت هفده سالگی آن و آغاز هفته کتاب. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سیره سیاسی امام‌خمینی (ره) در برخورد با مخالفان و اعتراض سازمان‌یافته چگونه بوده است؟

علی خضریان، فعال سیاسی و رسانه‌ای گفت: مشی امام خمینی (ره) در برابر جریانات و حوادث فتنه‌گون، برجسته‌کردن مساله برائت از ضدانقلاب داخل و خارج و تعامل با عموم مردم و خصوصاً مخالفان بوده است. مدارای با مردم از جمله اخلاق نبوی است که در تمام طول حیات ایشان، صفتی بارز بود. امام خمینی (ره) نیز بر آن بود که در نظر و عمل دنباله‌روی آن بزرگان باشد و در برخورد با مخالفان سیاسی خود و نظام تازه‌تاسیس اسلامی، آن‌گونه بیندیشند و عمل کنند که آن پیشوایان کردند.

آیین افتتاحیه «اولین نمایش عمومی نقشه‌های قدیم مشهد از دوران قبل از اسلام» برگزار شد

خراسان‌رضوی - آیین افتتاح «اولین نمایش عمومی نقشه های قدیم مشهد از دوران قبل از اسلام» کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد برگزار شد.

کتاب «راهنمای میدانی پرنده‌های شهر تهران» رونمایی شد

موزه طبیعت و حیات وحش ایران – دارآباد در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی- ترویجی خود، آئین رونمایی از کتاب «راهنمایی میدانی پرنده‌های شهر تهران» را با حضور جمعی از اساتید، فعالان حوزه محیط زیست و طبیعت‌گردی برگزار کرد.

داوود هرمیداس باوند، استاد نام‌دار روابط بین‌الملل درگذشت

هرمیداس باوند، دیپلمات و کارشناس برجسته سیاست خارجی درگذشت. از این دیپلمات برجسته آثار ارزشمندی در زمینه‌ی روابط بین‌الملل بر جای مانده است.

اهمیت کتاب در خودنوشت بودنش است / زیاده‌گویی‌ها با نقد اصلاح می‌شود

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: «رونوشت برابر اصل» کتاب بسیار ارزشمندی است، حتی اگر برخی از منتقدان و کارشناسان بر این باور باشند که مطالب آن ضعیف است و گاهی در آن غلط هم دیده می‌شود، اما چون خودنوشت است ارزش بسیار بالایی دارد.

مولف مقطعی از تاریخ ساکت در سازمان مجاهدین خلق را به متن آورده است

محمد عطریانفر، فعال سیاسی در سومین جلسه از مجموعه نشست‌های نقد کتاب با عنوان «داستان پیکار» که به بررسی کتاب «رونوشت برابر اصل» اختصاص داشت در پاسخ به پرسش محمد رحمانی که موضوع پیکار چه اهمیتی دارد، گفت: ابتدا می‌خواهم اشاره داشته باشم به واقعیتی از تحولات سیاسی که در نیم قرن اخیر بر سر مردم و جوانان این کشور گذشته است و داستانی را که امروز ما می‌خواهیم آن را روایت کنیم. فی‌الواقع یک واقعیتی را که در لایه‌های تحرکات و تلاش‌های یک جمعی در این کشور رخ داده و ما امروز بعد از گذشتن نیم قرن می‌خواهیم آن را روایت کنیم.

دست‌نوشته‌های عابدینی «زیاده‌نویسی برای فرار از حکم» بود / کتاب «وقایع اتفاقیه» است نه «تاریخ»

محمد خوشبختیان، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق در نقد کتاب «رونوشت برابر اصل» آن را «وقایع اتفاقیه» خواند نه «تاریخ» و گفت: این علم تاریخ است که می‌گوید چرا سازمان به‌وجود آمد و چرا به چپ غلتید؟ چرا رجوی در سازمان برجسته شد؟ چرا این سازمان با آن قدرت آمد و به این حضیض رسید؟ سازمان مجاهدین خلق از ابتدای شکل‌گیری در سال ۴۲، تفکر مائوئیستی داشت، به هیچ وجه تفکر لنینیستی نداشت و مشکل آن با چریک‌های فدایی همین بود.

«خودشناسی» پس از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت / انقلاب؛ پدیده هویت‌ساز برای مردم ایران

در قزوین، غلامعلی حدادعادل صبح سه‌شنبه در آیین افتتاح همایش بین المللی «قزوین شناسی پیش از اسلام» ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای مظلوم غزه گفت: همایش قزوین شناسی پیش از اسلام من را به یاد همایش دیگری که ۱۵ یا ۱۶ سال پیش با موضوع قزوین شناسی برگزار شد انداخت خوشبختانه در آن همایش هم توفیق حضور داشتم. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی شاهد یک حرکت با ارزش در سرتاسر ایران هستیم که می‌توانیم نام آن را خودشناسی بگذاریم.

کتاب پر شکوه‌ترین دستاورد بشر؛ کتاب، چونان فرزند دلبند

حسین مسرت، کتابشناس در یادداشتی نوشت: پرشکوه‌ترین دستاورد تاریخ تمدّن، هنر، اندیشه، علم و تجربه بشری که کتاب باشد، رخ نموده است و از زمانی که این پدیده پای به عرصۀ وجود نهاده است، تحوّلی شگرف در پیشبرد علوم و فنون و تاریخ روی داده است.

رونمایی از پروژه «تاریخ شفاهی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی»

همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» یکصد و هشتاد و هشتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به معرفی و رونمایی از «تاریخ شفاهی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی» موجود در گنجینه رضوی اختصاص یافت.

پرداختن به مسئله فلسطین و اسرائیل در ایران موضوعی سیاست‌زده است

معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب و در راستای حمایت معنوی از آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری، نشست معرفی و نقد و بررسی «کتاب‌های درسی دانشگاهی درباره رژیم اشغالگر قدس - فلسطین: سیاست‌های آموزش و دانش در غرب» را در آستانه جشنواره چهاردهم سه‌شنبه ۲۲ آبان برگزار کرد. نقد و نشستی درباره کتابی با عنوان «Textbooks on Israel-Palestine: The Politics of Education and Knowledge in the West» که از سوی انتشارات معتبر بین‌المللی I.B. Tauris منتشر شده است. این کتاب به زبان انگلیسی و توسط سیدهادی برهانی، استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تألیف شده است.

ریشه شهر قزوین به دوران ساسانی باز می‌گردد

در قزوین، نصر الله پور محمدی املشی در همایش بین‌المللی تاریخ پیش از اسلام قزوین افزود: بعضی از محققان اعتقاد دارند شهر قزوین توسط شاپور اول بنا شده و بعضی از محققان نیز بر ساخت قزوین در دوره شاپور دوم تاکید دارند؛ به نظر من قزوین در دوره شاپور اول بنا نهاده شد و در دوره شاپور دوم استحکام یافت و از این دوره بود که قزوین به یک هویت شهری و مدنی رسید.

نشست «کتاب است آیینه روزگار» در شیراز برگزار شد

در شیراز، به مناسبت گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی نشست کتاب است آیینه روزگار با حضور دوست داران کتاب و کتابخوانی و چهره های فرهنگی استان و با سخنرانی داریوش نویدگویی و مجید اسکندری در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد.

باید در تاریخ‌نگاری ایران باستان بازنگری کنیم / اهمیت بازبینی تاریخی در تقویت قدرت ملی

عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر تاریخ گفت: بحث من بر تاریخ‌نگاری دوران باستان متمرکز است که در دوره معاصر توسط غربی‌ها نوشته شده است. در دو سده اخیر مطالبی نوشته شده که ضرورت دارد در آن‌ها بازنگری کنیم و باید حتماً درباره آن‌ها پژوهش شود.

خبرگزاری کتاب، خانه دوم من است

آناهید خزیر: ایبنا ۱۷ ساله شد، از روز تاسیس این خبرگزاری (۲۴ آبان ۱۳۸۵)، شاهد بزرگ شدن و قد کشیدنش بودم. از همان روزهایی که در اتاقی کوچک با چند میز و صندلی و تعداد محدودی کامپیوتر کارش را به همت بزرگانی کتابخوان و کتاب‌دوست آغاز کرد تا به امروز همراه این خبرگزاری هستم. برای من ایبنا به مانند کودکی است که بزرگ شدنش را دیدم و همراه با او گام برداشته‌ام.

قاجاریه یکی از دوره‌های بسیار درخشان برای نثر فارسی است

همزمان با اولین روز از هفته کتاب، نشست تخصصی «چرایی اقبال عمومی به نثر دوره قاجار» با حضور محمدرضا حاجی آقابابایی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حامد عسکری؛ شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار و علی‌محمد طرفداری؛ عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سرای کتاب برگزار شد.

سکوت روشنفکران مقابل بی‌عدالتی دلیل نگارش «در خدمت و خیانت روشنفکران» است

کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» در سلسله نشست‌های صد سالگی جلال آل‌احمد به مناسبت یادبود یکصدمین سالگرد تولد جلال آل‌احمد و همزمان با اولین روز از هفته کتاب سی‌ویکم توسط حمیدرضا اسماعیلی نویسنده و پژوهشگر تاریخ بررسی و تحلیل شد. این نشست در موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی برگزار شد.

رونمایی از «مصحف مشهد رضوی» با قدمت ۱۴۰۰ سال

در مشهد، مراسم رونمایی مصحف مشهد رضوی ظهر پنجشنبه با حضور تولیت آستان قدس رضوی و حجت الاسلام سید جواد شهرستانی مدیرموسسه آل البیت احیاء التراث و نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی در ایران و جمعی از علما، فقها، مسئولان فرهنگی و اساتید دانشگاه در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

ناصرالدین شاه تحت تاثیر پدیده روزنامه شرح سفرهای خود را می‌نوشت

ویژه‌برنامه گفت‌وگوی اختصاصی «پشت صحنه کتاب سفرنامه ناصرالدین شاه به فرنگ» چهارشنبه (بیست‌وچهارم آبان‌ماه ۱۴۰۲) با حضور مجید عبدامین و کیانوش معتقدی در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. مجید عبدامین با بیان اینکه ناصرالدین شاه تحت تاثیر پدیده روزنامه، شرح سفرهای خود را می‌نوشت، گفت: ناصرالدین شاه در همه پنجاه سال سلطنتش مشغول خاطره‌نویسی بود؛ اما امروزه خاطرات ۳۵ سال از این دوران را در دست داریم. با مشاهده یادداشت‌های پراکنده‌ای که از ناصرالدین شاه باقی مانده، می‌بینیم که او از ابتدا پختگی قلم داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها