قاسم کرمی، مدیر انتشارات صائن در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آخرین کتابهای در دست انتشار این انتشارات در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی عنوان کرد: انتشارات صائن که ۲۰ سال است در حوزه کتابهای عمومی فعالیت میکند با هدفگذاری جدید از سال گذشته در حوزه تولید آثار مرتبط با کتابخانهها و کتابداری نیز وارد شده است.
وی ادامه داد: بهتر است کتابهای تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی را ناشران تخصصی منتشر کنند و کتابهای حوزه کتابخانهای و عمومی را ناشران عمومی منتشر کنند. در واقع هدف عمده فعالیت نشر صائن از وارد شدن به انتشار آثار حوزه علم اطلاعات و دانششناسی با محوریت کتابخانه و کتابداری، چاپ کتابهای مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان است.
مدیر انتشارات صائن با بیان اینکه سال گذشته فقط یک عنوان کتاب با نام «الفبای علم اطلاعات و دانششناسی» را منتشر کرده است، درباره کتابهای در دست انتشار این انتشارات اظهار کرد: «بررسی وضعیت منابع و خدمات کتابخانههای عمومی شهر تهران از دیدگاه کاربران نابینا و کمبینا»، «کتابداران اهداف و وظایف» و «آشنایی با مشاغل مرتبط با کتاب» ازجمله کتابهایی هستند که در مرحله دریافت مجوز چاپ و نشر به سر میبرند.
وی با بیان اینکه یک سلسله کتابهایی با موضوع کتابداری و کتابخانه نیز قرار است در حوزه نوجوان از سوی انتشارات صائن منتشر شود، عنوان کرد: «کتابخانه ملی»، «کتابخانه عمومی»، «کتابخانههای دانشگاهی»، «کتابخانههای مدارس»، «کتابخانههای بیمارستانی»، «کتابخانههای روستایی»، «کتابخانههای زندان»، «کتابخانههای تخصصی»، «کتابخانههای کودکان و نوجوانان» و «کتابخانههای سیار» عناوین ۱۰ جلد کتابی هستند که قرار است ۵ عنوان آن تا پایان امسال وارد بازار کتاب شود. این آثار با کمک دانشجویان کارشناس. کتابداری در دست انتشار است؛ البته در حوزه کودک نیز سه عنوان کتاب ترجمه با محوریت کتابخانهای در مرحله دریافت مجوز است.
قاسمی با بیان اینکه استقبال از کتابهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی را اگر استادی در دانشگاه بهعنوان منبع درسی معرفی کنند و دانشجویان آن را خریداری کنند، تقریباً خرید این کتاب افزایش و ناشر زنده میشود، گفت: بهطور کلی شمارگان کتابهای تخصصی حوزه علم اطلاعات و دانششناسی اندک است و در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ نسخه منتشر میشود. البته علاقهمندان به حوزه کتابخانهای فارغ از گروه دانشجویان کتابداری نیز به خرید این نوع کتابها اقدام میکنند.
شیوههای انس کودک با کتابخانه
مدیر انتشارات صائن با بیان اینکه بسیاری از کودکان و نوجوانان بهدلیل اینکه محیط و منابع کتابخانهای برای آنها ناشناخته است، تمایلی به استفاده از کتابخانه ندارند، گفت: بهتر است یکسری کتاب با محوریت آشنایی با کتاب فیزیکی و آثار شنیداری و گویا و تفاوت این نوع آثار، همچنین آشنایی با محیط کتابخانه، منابع کتابخانهای، آشنایی با وظایف کتابدار، بخش امانت، مرجع و اجزای کتابخانه را برای کودکان و نوجوانان منشتر کردتا بچهها با کتابخانه مانوستر شوند زیرا براساس تجربه دریافتم بچهها از ورود و حضور در کتابخانه نگرانی دارند و این ترس ناشی از ناشناختهها است که باید این موضوع با انتشار کتابهای مرتبط در این حوزه مرتفع شود. موضوع خجالتی بودن کودکان و بحث ورود به کتابخانه نیز باید بررسی شود.
نظرات