سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
ترغیب نوجوانان به کتاب‌خوانی نیازمند تولید محتواهای شیرین و جذاب است

چهارمحال و بختیاری- استاد پیشکسوت دانشگاه چهارمحال و بختیاری، لازمه ترغیب جوانان و نوجوانان به کتاب‌خوانی را تولید محتواهای شیرین و جذاب دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، کتاب و کتاب‌خوانی همواره در فرهنگ ما توصیه شده و جزو ارزش‌های یک جامعه شناخته می‌شود تا جایی که آمار میزان کتاب‌خوانی افراد یک جامعه، شاخصی برای رشد علمی آن شناخته می‌شود و بسیاری از دانشمندان و اهالی علم و فرهنگ نیز از رهگذر کتاب و کتاب‌خوانی و به مقامات عالیه رسیده‌اند.

داستان‌ها و حکایات، اشعار و ادعیه، ضرب‌المثلها، متل‌ها و قصه‌های مختلف که سراسر نکات آموزنده و نغز است از دل کتاب‌ها بیرون می‌آید و کتاب‌خوانان کسانی هستند که آنها را مطالعه کرده و گنجینه‌ای می‌شوند از آگاهی و دانایی که باید آنها را همچون درّ گرانبهایی در جامعه دانست و از دانش و فضیلت آنان بهره جست.

اما کم نیستند دوستداران کتاب و کتاب‌خوانانی که چون یادگاری از گذشته برجا مانده‌اند و می‌توان آنها را به الگوهایی در جامعه تبدیل کرد که جوانان و نوجوانان و حتی کودکان نیز از آنها الگوبرداری کرده و مانند آنان کتاب خواندن را جزو برنامه‌های اصلی زندگی خود قرار دهند تا شاهد رشد و توسعه جامعه از جهات مختلف باشیم.

برای آشنایی بیشتر با افراد کتاب‌خوان به سراغ یکی از اهالی کتاب رفته‌ایم تا در مورد کتاب‌خوان شدن و کتاب‌خوان ماندن وی بیشتر بدانیم.

یدالله منزوی یکی از کتاب‌خوانان حرفه‌ای، اساتید پیشکسوت دانشگاه و فعال فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری است که ید طولایی در عرصه کتاب و کتابخوانی دارد. به سراغش رفتیم در اتاقی رو به باغچه باصفای خانه قدیمی‌اش در خیابان مولوی اتاقی ویژه مطالعه داشت. به گفتگو با او نشستیم به گرمی میزبانمان شد و گفت: متولد سال ۱۳۲۰ و اصالتاً چالشتری هستم و پدرم معلم بود و رابطه خوبی با کتاب داشت و همواره در اوقات فراغتش کتاب می‌خواند. او اولین قرائت‌خانه استان را در خانه پدری‌مان بنا کرد؛ به این صورت که اتاقی داشتیم که در همه طاقچه‌های آن کتاب بود و علاقه‌مندان به کتاب می‌آمدند و هر کدام مایل بودند در همان اتاق می‌نشستند و کتاب می‌خواندند و هر کدام هم دوست داشتند، کتاب را به خانه خود به امانت می‌بردند و مطالعه می‌کردند و دوباره می‌آوردند. من عشق به کتاب را آنجا فرا گرفتم و در تمام عمرم یار مهربان و دوست ثابتم بود و با او میانه خوبی دارم و در هر فرصتی کتاب می‌خوانم.

ترغیب نوجوانان به کتاب‌خوانی نیازمند تولید محتواهای شیرین و جذاب است

منزوی عنوان کرد: من بیشتر کتاب‌های حافظ، مولوی، فردوسی، سعدی و نظامی را می‌خوانم و کتاب‌هایی چون قابوس‌نامه‌، تذکرة‌الاولیا و… نیز مورد علاقه‌ام هستند و از کتاب‌های معاصر نیز مطالعه می‌کنم، به عنوان مثال کتاب‌های محمدابراهیم باستانی پاریزی مانند خاتون هفت قلعه، اژدهای هفت سر، کوچه هفت پیچ و… که بسیار برایم دلنشین هستند.

وی از سختی تهیه کتاب در سالهای دور سخن گفت و افزود: آن زمان کتابها به این وفور و کتابخانه‌ها به این گستردگی وجود نداشتند. با سختی بسیار شهر به شهر دنبال کتابها می‌رفتم تا آنها را بدست آورم حاصل آن همه تلاش مجموعه کتابهایی بود که در سال‌های گذشته تعداد کتب بسیار زیادی از آنها را به دبیرستان دولتی در چالشتر که زادگاهم است اهدا کردم تا دانش‌آموزان از آنها استفاده کنند و فقط کتاب‌های مرجع مانند ۶ جلد لغت‌نامه معین، نهج‌البلاغه و برخی کتب دیگر مانند کتاب‌های علامه محمدتقی جعفری را نگه داشتم.

این استاد پیشکسوت دانشگاه، با توصیه به نوجوانان و جوانان در مورد کتاب‌خوانی بیان کرد: امروزه قشر جوان و نوجوان بیشتر به سراغ فضای مجازی می‌روند و وقت خود را در آن فضا سپری می‌کنند که عموماً محتوای غیرآموزنده و گذرا دارد و به بار علمی، دانش و فضیلت افراد چیزی اضافه نمی‌کند؛ اما اگر به سوی کتاب سوق پیدا کنند می‌توانند مطالب آموزنده‌ی ماندگاری فرا بگیرند که هم در رشد شخصی خودشان و هم پیشرفت جامعه کمک بسیار بزرگی باشد.

منزوی با تاکید بر روش‌های جذاب و متنوع برای گرایش مردم به کتابخوانی، یادآور شد: برای کتاب‌خوان شدن نوجوانان و جوانان باید اول در بعد روانشناسی نوجوان و جوان ورودی محققانه داشته باشیم تا نیازهای این قشر شناخته شده و سپس کتاب‌های فرهنگی خوب و متناسب با نیازها و اقتضای سن و فضای اجتماعی کنونی تولید شود اما متاسفانه کتاب فاخر فرهنگی و جذاب برای این قشر کم است و باید برای تولید آن تلاش شود.

وی گفت: برای ترغیب جوانان و نوجوانان باید محتوای شیرین و جذاب تولید شود و جان‌مایه‌ای از عشق در آن گنجانده شود، اما نه به این معنا که این عشق صرفاً عشق مادی و جسمانی انسان باشد، عشق به خدا، کتاب، علم و دانش، خانواده و… بسیار والا و ارزشمند هستند، عشقی که در کتابها جان می‌گیرد و پایه و ستون اخلاقی، اعتقادی، خانوادگی و بسیار مسایل ارزشمند دیگر را تقویت می‌کند و می‌توانند منتهی به یک زندگی پربار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها