جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
کتابم را به عنوان عذرخواهی از خان قاجار نوشتم/ آقامحمدخان به ایران بزرگ می‌اندیشید

غلامحسین زرگری‌نژاد، استاد تاریخ گفت: این کتاب را به عنوان عذرخواهی از خان قاجار نوشتم. معتقد بودم که آقامحمدخان آدم خونریزی است و این را در کتاب درسی بیان کردم؛ از تمام کسانی که آن کتاب را خواندند، خواهش می‌کنم عذر مرا بپذیرند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): غلامحسین زرگری‌نژاد، مولف کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که پنجشنبه ۲۳ آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار شد، گفت: این کتاب را به عنوان عذرخواهی از خان قاجار نوشتم. معتقد بودم که آقامحمدخان آدم خونریزی است و این را در کتاب درسی بیان کردم؛ از تمام کسانی که آن کتاب را خواندند، خواهش می‌کنم عذر مرا بپذیرند.

وی افزود: کتاب «برآمدن قاجار» جلد نخست از یک مجموعه است که جلد دوم آن را در دست تالیف دارم. این مجموعه تا زمان مشروطیت ادامه می‌یابد. ما باید سوابق تاریخی را ببینیم. من تاریخ را شالوده‌شناسی حیات اجتماعی کنونی می‌دانم نه گذشته‌شناسی. گذشته در قلمرو تاریخ نیست. موضوع تاریخ اکنون است. من موجود کنونی هستم که این موجود کنونی محصول گذشته است.

زرگری‌نژاد بیان کرد: احمدخان درانی دو یاقوت کوه نور و دریای نور را داشت، این دو یاقوت همیشه همراه نادر بود. کوه نور بعد از کشته شدن نادر از طریق شاه شجاع، جانشین احمدخان درانی به دست ملکه انگلیس رسید. دریای نور را هم لطفعلی‌خان می‌خواست به سرهارفورد جونز بفروشد که آقامحمدخان سررسید و معامله انجام نشد. یکی از دلایل دشمنی انگلیسی‌ها با قاجاریه همین نکته است. یکی از دلایل تعریف انگلیسی‌ها از زندیه این است که زندیه به جنوب خلیج‌فارس کاری نداشتند. شیخ نشین‌هایی که در جنوب خلیج‌فارس پدید آمدند، محصول زندیه است.

مولف کتاب «برآمدن قاجار» در ادامه گفت: هنر زندیه جاده‌سازی، گرمابه و… بود. توجه‌ای به ایران بزرگ نداشتند و فقط به منطقه فارس بسنده می‌کردند. در دوره زندیه خلیج‌فارس را از دست دادیم. محمدحسن خان پدر آقامحمدخان دزد بود. آقامحمدخان در شیراز فرصت رفتن به مجامع علمی را داشت. در این مجامع علمی می‌گشت و شاهنامه می‌خواند. در آنجا بود که به فکر ایران افتاد. آقامحمدخان به ایران بزرگ می‌اندیشید.

غلامحسین زرگری‌نژاد در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین مبنی بر اینکه روش‌شناسی شما برای برآمدن قاجار چیست؟ افزود: من برای آموختن تحقیق می‌کنم نه برای نوشتن و چاپ کردن. در اینکه تاریخ را به درستی بدانم، به سراغ منابع مختلف می‌روم. به منابع خطی و اسناد مراجعه می‌کنم و فقط به یک منبع بسنده نمی‌کنم. یک فصل از کتاب «برآمدن قاجار» به منابع اختصاص داده شده است. در این یک فصل منابع مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و حسن و ضعف آنها بیان شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 108
  • نظرات در صف انتشار: 38
  • نظرات غیرقابل انتشار: 57
  • م.ا.قاجار GB ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    هزاران درود بر ایل جلیله قاجار و خاندان ایرانساز قاجار. دروغ های پهلوی خائن آرام آرام رو میشود
  • جعفر FI ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    درود بر تو مرد بزرگ
  • صادق IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    یعنی تفکر به ایران بزرگ کافیه در توجیه خونریزی ما کی هستیم؟
    • محمد IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      شما درباره حوادث ۲۵۰ سال پیش حرف می زنید که در آن دوران این امور عادی و در بسیاری از نقاط دنیا حتی سالهای بسیار بعد انجام میشد شما الان جنایتهای اسراییل در غزه را نمیبینید؟
  • پارسا IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    متاسفم از اینکه نگارنده و یا درج کننده مقاله آغا محمد خان را آقا محمد خان خطاب میکنند
  • راحله محمدخانی مزرعه CA ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    درود برشما..به نظر من شما به طور بسیار استادانه درحال تحریف تاریخ هستیدرشته من ادبیات فارسی هست و بسیار به تاریخ علاقه دارم و پیگیر هستم شما چطور میگین که انگلیس با زندیه خوب بود اتفاقا انگلیس همیشه جانب قاجاریه رو داشته..خواهش نی کنم فکر مردم رو سیاه نکنید محمدخان قاجار رو سیاه تاریخ هست و خواهد بود تنها کسی که بعدها به ایران بزرگ فکر کرد پهلوی بود دردوره دوم.کور کردن چشم هزاران نفر و کشتن ناجوانمردانه لطفعلی جوانمرد و هزاران حرامزادگی دیگر درتاریخ فقط ازخان قاجار روان پریش برمی امد و بس..با آب زمزم هم نمیتوانید پاک کنید.
    • شهرام IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      با سلام زندها همدیگر را می کشتند . محدوده حکومت در حد کرمان شیراز و اصفهان بود . در پیمان ننگین خوی تا رود ارس و گیلان و مازندران را روش به کاترین کبیر واگذار کردند . کار آقا محمد خان شده بود لشکر کشی به آذربایجان برای پاک کردن وطن فروشی های علیمراد خان و جعفرقلی خان . بعد از قاجار رضا خان میرپنج ظاهر شد ساعد مراغه ای دیپلمات ایران در روسیه بهش اعلام کرد که روس ها در خیال حمله به ایران هستند گفت ارتش ما مدرنه و ... . نتیجه تا تهران را روس‌ها گرفتند و رضا شاه به اصطلاح ایران ساز نجنگید . پسرش در سال ۱۳۴۸ بهترین را داد و در سال ۱۳۵۷ همه ما را. شما در کانادا هستید با یک وضعیت و ما در ایران با یک وضعیت دیگر .
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تاریخ قاجار توسط انگلستان و رژیم پهلوی تحریف شده و از حکومت قاجار چهره ای منفور بجا گذاشته شده. قاجارها سالها با روسیه جنگیدند.وعاقبت هم بدلیل سلاحهاو علم جنگی روسها عهدنامه گلستان و ترکمنچای به ایران تحمیل شد. ولی در جنگ متفقین علیه ایران حتی یک گلوله از طریق ارتش رضاشاه به دشمن شلیک نشد و کل کشور به متفقین. واگذار شد
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    با درآوردن چشم مردم کرمان و تجاوز به نوامیس استان گرجستان که به ایران بزرگ می‌اندیشید!!!
  • غلام IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    کل ایران به قاجارها مدیون هستند اینو در آینده خواهند فهمید
  • ط م US ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    من میخوام همه چیز رو در مورد تاریخ کشورم بدو نم چون من حاصل همون تاریخم و کارتون بسیار بسیار عالیه
  • حسن IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    آخه یکی به این نادان احمق که تاریخ رو اصلا نمی داند بگه اگر آقا محمد خان به ایران بزرگ می اندیشید جنوب ایران زا به شیخ نشین های عرب واگذار نمی کرد اگر ناصرالدین شاه را می گفت می شد قبول کرد چرا که همان جزایری که آقا محمد خان واگذار کرده بود را پس گرفت
  • رویا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بد گفتن از قاجار نتیجه دشمنی پهلوی با قاجار بود
  • الهیار IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اتفاقا یکی از مناطق نفوذ و حساس زندیه آبراهه خلیج فارس و دریای عمان بود و در این زمینه باج به کسی نمی داد(کریمخان) حالا شما اومدید یک اشتباه (شاید) را جبران کنید، به اشتباه دیگری افتادید. هرچند که تاریخ غیرقابل اطمینان است.
  • ملک محمد اسکندری IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بیشتر خاک ایران بدلیل بی کفایتی دربار قاجاریه از ایران جداشد.متاسفم برا شما که دارید از بی عرضه ترین سلسه حمایت میکنید.ملت ایران سلسله زندیه و قاجاریه را خوب می‌شناسند.
    • محمود US ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      اگر جداشدن قسمتهایی از خاک ایران رو طی ۳۶ سال نبرد نا برابر با یکی از دو ابرقدرت اون زمان تزار روس که ناپلئون در برابرش زانو زد را بی لیاقتی قاجار میدانید تسلیم ۴۸ ساعته ی رضاشاه پهلوی را در برابر متفقین چه مینامید. قاجار مناطقی را از دست داد به وسعت یک پنجم ایران فعلی که از سالها قبل از قاجار هم هیچگاه ایران تسلط کاملی روی آنها نداشت. اما پهلوی کل خاک ایران را در ۴۸ ساعت تسلیم متفقین کرد و با خفت و خواری تبعید شد. حتی جایی که میرفت رو خودش انتخاب نکرد.
  • وطنم ایران IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تاریخ ننگین ایران را سلسله قاجار از آقا محمدخان تا فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه و...رارقم زدند.از جنایت‌های آقا محمدخان با چشم درآوردن مردم کرمان تا جدا شدن ۷۲شهر از ایران در زمان فتحعلی شاه و عهد نامهای ترکمنچای گورستان واخال.حال شما به احتمال زیاد از نسل سلسله خون ریز وطن فروش قاجار می‌باشید.وگرنه شما یک ایرانی که حداقل مطالعه از تاریخ ایران داشته باشد.را پیدا نمی کنی که از ایل قاجار واقا محمدخان قاجار به نیکی یاد کند.
  • اقتدار ایران اسلامی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    آقا محمدخان منفور تاریخ ایران.کریم خان زند وکیل الرعایا ملت ایران ولطفعلی خان آخرین وشجاعترین پادشاه ایران.
    • ماناس IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      اقتدار ایران، شما متوجه نشدید که زندیه وکیل بودن نه پادشاه! واقعا متاسفم هستم که چرا ما اینقدر بی سواد و کوته بین هستیم
  • امپراتور IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    فکر نکنم کسی از آقا محمدخان قاجار وسلسله قاجاریه به نیکی یاد کند.
  • حمید IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    درود بر شرفش که شهامت اعتراف به اشتباهش را دارم
  • برزیل ایران IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    آقا محمدخان با ایران بزرگ می اندیشید.خخخخخ.مردم را چه فرض کرده ای. وسعت ایران قبل از قاجاریه را با بعد از قاجاریه مقایسه کنید.ادعای شما قجر ثابت میشه.
  • امید IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    خوب خیلی جالب شد..... من 45 سالمه و خیلی به تاریخ وگذشته مان توجه داشتم ودارم.... تا حالا طایفه زند و مخصوصا وکیل الرعایا(کریمخان زند)را یکی از چند پادشاه خوب و قاجار وبخصوص آقا محمد خان قاجار را یکی از بدترین طایفه و پادشاهان و عیاشان میدیدم حالا باید به کلی نظرم را عوض کنم ..... خنده دار نیست.....حتی درانتقال تاریخ هم تا اینقدر اشتباه میکنید؟؟؟؟
  • تایماز IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قاجار یک سلسله پادشاهی ومردمی بود نه مثل پهلویها دست نشانده خدارو شکر یک نفر آدم عاقل وبا انصاف پیدا شد که منصفانه قضاوت کند
  • آراز IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    کل تاریخ را تحریف کردند
  • احسان هاشمیان IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    من بانطر نویسنده مخالفم .چودر دوران قاجار ایران به کلی عزت وعظمت وهویت خود را ازدست رفته دید ولی ایران درزمان زندیه دارای هویت بودواین هویت باعث میشد کل دنیا ازایران حساب ببرند.
  • ایلیل IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تطهیر اجداد خونریز بی عرضه زن باره و وطن فروش کاری از پیش نمیبرد از نظر ما آقا محمد خان ۲۰هزار جفت چشمان مردم کرمان را دراورد او وحشی و خونریز بود و فقط به حکومت میاندیشید نه ایران
  • حسین IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    به امیدروزیکه شهرهایی که درقراردادترکمنچای وگلستان ازایران جداشدندبه ایران برگردند همچنین شهرهای هرات سمرقندوبخارا وذیگرشهرها
  • مسعود IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قراددادهای ننگین...و توجه نکردن به شمال ایران ...خونریزی بیش از حد او ..و شکنجه های او مثل چشم در اوردن ...تجاوز به اتفاق همراهان به لطفعلی خان زیبا و صدها دلیل بر اینکه قاجار هم دست نشانده ی انگلیس بود...تعجب میکنم از استاد تاریخ.....افغانستان و اکثر کشورهای حوزه ی دریای خزر را چه طایفه ای به انگلیس و روس تقدیم کرد.......
  • زارعی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    جالب بدو
  • مرسی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    حالت خوبه؟قاجار خوبن وزندیه بد؟فقط همینو کم داشتیم که شما گفتید
    • علی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      سگ قاجار شرف داشت به زندیه خان های زندی طی پیمان خوی گیلان و قفقاز رو بخشیدن به روس ها و این قاجارها بودن که برا پس گرفتنش بیست نه سال با روسها جنگ کردن ابتدا روسها رو شکست دادن و بعد بیست نه سال در ادامه همان جنگ آقامحمد خان قاجار از روس ها شکست خوردن و مجبور شدن دو عهد نامه رو امضا کنند
  • م.ن IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    جناب یعنی میفرمایید این آقا محمد با سر مردم کرمان که چشمها یشان را در آورده بود ، همش کشک، بابا گلی به گوشه جمال با کمالت
    • ناصر SG ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      اینها همه تحریفات دوره پهلوی ها است. هیچ سند و مدرکی بر این ادعای کذب وجود ندارد.
  • مسعود IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    در‌زمان‌قاجاریه‌بود‌که‌افغانستان‌امروزی‌وقسمتهای‌شمال‌ایران‌توسط‌روس‌وانگلیس‌از‌ایران‌جدا‌شد‌جناب‌مورخ
  • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    خدا را شکر هر روز بیشتر از روز قبل خدمات قاجار و خیانت زند و پهلوی آشکار می‌شود و دلیل کودتای انگلیسی پهلوی بر علیه قاجار
  • بردیا US ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    پس فتح بصره و بحرین توسط کریم خان توجه به خلیج فارس نیست ؟!؟!
  • منیژه بنی احمدی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    واقعا ما نه تنها حافظه تاریخی مون ضعیفه بلکه عقب مونده ذهنی هم هستیم.بعد از تطهیر پرویز ثابتی حالا نوبت تقدیس آقا محمدخانیه که فقط،در کرمان از چشمهایی که از کاسه در آورده بود کوهی درست کرد.... و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. وقتی استاد تاریخ نظرش اینه وای بر عوام. مواظب باشیم با ظالمین محشور نشیم
  • منصور IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    مدت حکومت زندیه خیلی کمتر از قاجار بود واگر آغا اجازه می‌داد کارهای بیشتری توسط این خاندان انجام می‌شد.درتاریخ رسم است جنایات فرد فراموش شود وخوبی هایش بماند بدون تخریب دیگران.
  • بابک IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    . چه کسی گفته است لطفعلی خان زند خواسته است دریای نور را به سرهارفورد جونز انگلیسی بفروشد!؟ آیا ایشان آنجا بود و دید. تعجب می کنم چطور ممکن است نویسنده ای اول چیزی بگوید بعد از مدتی پشیمان شود و نظرش تغییر کند!؟ همه می دانند که آغا محمد خان قاجار چه انسانی بوده و چگونه و به چه طرز فجیعی لطفعلی خان زند، آن سردار شجاع و شمشیر زن، را اول کور کرد و بعد کشت!؟ همین طور آشکار است که آغا محمد خان قاجار در کرمان دوازده هزار جفت چشم از مردم کرمان را از حدقه در آورد! چنین شخص خشن و خون ریزی را چگونه می شود تطهیر کرد!؟ در ضمن، همه می دانند که سلسله ی قاجاریه را انگلیسی ها سر کار آوردند؛ ایشان طبق چه اسناد و مدارکی ادعا کرده است که انگلیس دشمن قاجاریه بوده است!؟
    • Ashkan IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      تعجب نکنید. کشورهای ترک زبان این روزها سرمایه های هنگفتی را خرج تبلیغات پانترکیسم میکنند. خریدن یک نوسینده بازنشسته کار بسیار پیچیده ای نیست.
    • محمد IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      هیچ کس منکر خشونتهای شدید و قتل عامهای خان قاجار نیست. ولی اقدامات او در حفظ یکپارچگی و جلوگیری از فروپاشی کشور تاثیرات مثبت دراز مدتی داشته است و سلسله قاجار توسط انگلیسیها ایجاد نشده . این سخنان مهمل است.
  • مهدی زارع IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    چند سالی است که یک نگرش جدید به دوره قاجار در حال شکل گرفتن برای من خیلی جالبه که دیگه تاریخ یک تفسیر خشک و بدون انعطاف نسیت بلکه در هر دوره برداشت خاص خودش رو داره داخل پرانتز صرفنظر از هرگونه برداشت سیاسی وایدولوژیک
  • رضا SG ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    ایشان فرموده اند که شیخ نشینهای جنوب خلیج فارس در دوران زندیه به وجود آمده است در صورتی که در دوران صفوی عده کثیری افراد عرب زبان از جنوب خلیج فارس که همان موقع هم تمکن مالی خوبی داشته اند ضاهرا با دعوت شاه به جنوب استان بوشهر(عسلویه و کنگان) مهاجرت میکنند پس قبل از روی کار آمدن زندیه شیوخ عرب در جنوب خلیج فارس حضور داشتند
  • حسین DE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بطور یقین آقا محمد خان قاجار فردی مالیخولیایی و خونریز بوده بیگناهان بسیاری را با شکنجه و درد قتل عام کرد نظر این جناب که اورا تقدیر می نمایدکاملا مغایر با اصول انسانیت و ازادگیست
  • نیما خسروداد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قاجار و خدمت به ایران؟!!!عجب
  • ملت ایران IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    درود به شرف این استاد بزرگوار که جرآئت و شهامت اصلاح سخن و نوشتار خویش را داشت و عذرخواهی کرد از خوانندگان ایرانی ، آقا محمد خان ایران را متحد و یکپارچه و قدرتمند کرد ، تاریخ چراغ راه آیندگان است
  • Mehrzed IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اطلاعات و اسناد استاد زرگری نژاد از کجا به دست آمده است منابع دیگر چه می گویند ؟ قتل تفلیس و قتل کرمان مگر در زمان خان قاجار اتفاق نیفتاده است ؟ مگر خزاین نادری در اختیار شاهرخ نوه او در حکومت خراسان نبود ؟ که خان قاجار به طمع دستیابی به سراغش رفت ؟ در کل تاریخ سراسر مناقشه برسرموضوع ومبنای حوادث است .
  • علی محمود اوغلو IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تدریس تاریخ اشتنباه با یک غذر خواهی از ذهن میلیونها ایرانی(که زمانی دانش آموز بوده و هستند) پاک نخواهد شد همین غرض ورزیها در جای جای تدریس و بیان کتب تاریخی حکومت ترکان بر ایران دیده میشود!
  • مصطفی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تنها چیزی که می توانم بگویم اینکه، متاسفم برای شما آقای زرگری نژاد.
  • فرزندایران IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قاجارلکه ننگ ایران زمین است باحرم سرا وسست عنصری ایران عزیزرا تکه تکه کردند زنده بادنادرشاه افشار
  • رامین IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    این اقاکه خودرامحقق میداندبایدپاسخ دهد کرمان بدست چه کسی به شهر کوران تبدیل شده.. وقسمت جالب تحقیقاتش اینه که افکاردرگذشتگان راهم میداندومیخواندمثلا آقامحمدخان به ایران «فکر»میکردولطفعلیخان زند «میخواست» دریای نوررابفروشدایشان افکارواعمال انجام نشده گذشتگانراهم میخوانو ومیداند، جنایتهای خواجه تاجدار فقط باچنگیز قابل مقایسه است نه مردبزرگ ورقیق القلبی مانند وکیل الرعایا تنها پادشاهی که نام شاه برخودنگذاشت وتنها حکمرانیکه باکورش بزرگ قابل مقایسه است اینکه میگویی فلانی میخواست فلان کارکندیاچنین وچنان فکرمیکرده خنده داراست
  • بیژن IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قاجار ننگ تاریخ ایران بود اینهایی که از قاجار فیلم میسازند و می نویسند ته ماندهای قجر هستن
  • مرتضی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    باسلام واحترام متشکرازنشراین مطلب ارزشمند
  • ... IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    به ایران بزرگ می اندیشید و نوادگانش نصف ایران رو تقدیم روسیه کرد؟ اگه نمی اندیشید چه می کردند؟ 😏
  • ایرانی GB ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    از ایشان تقاضا می‌شود که درمورد خاندان پهلوی هم قلمفرسایی کنند.
  • نگین NL ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    از کجا فهمیده آقامحمدخان به ایران بزرگ فکر میکرده؟ آقامحمدخان شاهرخ پسر نادر رو برای به دست آوردن گنج های کلات نادری مدتها شکنجه کرد تا جای گنج رو فهمید. مردم کرمان رو به خاطر پناه دادن به لطفعلی خان کور کرد. پسر لطفعلی خان خسرو رو اخته کرد و به عنوان غلام به کار گرفت. در تفلیس سر مردم رو برید. اینها حاصل عشق به ایران بزرگ بود یا حاصل پول پرستی؟ اسشون ایران رو به خاطر گنج هاش میخواست نه این که عاشقش باشه
  • یحیی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    سلام استاد ازشما ممنونم وعزرشمارو میپزیرم وخوشحالم که به واقعیت‌ها رسیدی کتاب نوشتن راحته ولی واقعیت نوشتن سخته
  • عباس US ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    از آقای زرگری نژاد تعجب میکنم.. بنده خودم فارغ التحصیل رشته تاریخ هستم.. مگر آغا محمدخان..مردم مظلوم کرمان را قتل عام و کور نکرد..لکه ننگی که حتی مورخان درباری قاجار هم نتوانستند پاک کنند.. قتل عام مردم تفلیس گرجستان.. و خیلی موارد دیگر آغامحمدخان به برادران خود هم رحم نکرد و اکثر برادران خود را هم کشت.. به نظر شما این شخص به ایران بزرگ می اندیشید،،
  • علیرضا IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    گیج شدیم ... خدایا خودت کمکمون کن ... وقتی تاریخ ۱۸۰ درجه چرخید !!!!
  • دکتر میرخلف IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    در مورد زندیه بی انصافی شده چرا که کریم خان زند به تمامیت ارضی ایران علاقه داشتم نمونه ان محاصره بصره و گوش مالی میرمهناو در جنوب بود و یورش آغا محمد خان به ارمنستان و کشیش سوزانی او بود که روس‌ها در چند سال بعد ارمنستان و آذربایجان را از ایران جدا کردند
  • بهنام IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    در کتابهای درسی آقامحمدخان را آنقدر کوچک و خونخوار نمودین که همه ایرانیها را از این فرد متنفر کردین حالا میگین اینطور نبوده ! بله منم قبول میکنم قاجاریه کلا از عینک پهلوی و انگلیس به مردم نشان داده شده اند قبل از قاجار ایران تکه پاره بود و آقامحمدخان دوباره ایران بزرگ را یکپارچه کرد.
  • مجتبی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بی شرف تر از آقا محمد خان در تاریخ ایران نبود
  • رحمان IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    از اینجا نتیجه گیری می شود امپراتوری های ترکی که نزدیک نود درصد تاریخ ایران را تشکیل می دهند چقدر مظلوم واقع شدن تمام امپراتوری ترک ایران همیشه ایران بزرگ کردن اما بقیه امپراتوری ها همیشه قلمرو ایران را صرف کردن مثل هخامنشیان که کل ایران را تحویل اسکندر مقدونی کردن ساسانیان ایران کلشو تحویل اعراب دادن اما امپراتوری ترکی همیشه ایران را تحویل گرفتن موقع تحویل دادن به امپراتوری بعد از خود ایران بزرگتر بوده مثل قاجاریه که موقع تحویل رفتن از زندیه ایران در حدود نهصد کیلومتر مربع وسعت داشته اما موقع تحویل به پهلوی که توسط انگلیس در ایران سرکار آمد قلمرو ایران بیش از یک میلیون هفت صد کیلومتر مربع بوده
  • مجید IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اقا محمد خان اگر زنده بود تاریخ ایران را عوض میشدامروز شهرهای قفقاز جز ایران بود رحم نداشت کریم خان شاید بعد نبود اما عقل اوهم کار نمیکرد جانشینان بی لیاقتی که هرکار کردن به پای قاجا نوشته شد
  • ننه صغرا IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    نمیشه با جعل و تحریف، دوران آسیب رسان، و ضد میهن،قاجار،رو توجیه نمود
  • اصفهانی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بهشت حاصل اعمال درست وجهنم حاصل اعمال نادرست است.
  • مم IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اول اينكه ا اسمش غامحمد خان نبود ه محمدشاه اول بوده به انسانها نبايد توهين كرد.
  • امید IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اقامحمدخان‌‌بعدازچندروز‌محاصره‌کرمان‌ وشکستن‌‌مقاومت‌‌مردم‌کرمان‌ دستورذاد۴۰۰۰هزارنفرراکورکنند‌ واقعآاگر‌همین‌یک‌جنایت‌انجام‌داده‌باشد واقعا‌لایق‌عذرخواهی‌هست
  • داریوش IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    جالب بود باید دوباره اندیشید دیدم
  • اصغر IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قاجار و پهلوی باوطن چه کردند پاره پاره کردندو آمپراطوری بزرگ ایران را بباد دادند
  • علی رستمی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تاریخ علم بسیار پیچیده و سختی است هرچه رو به گذشته می رویم غبار بیشتری دارد تا جایی که تقریبا تاریک است و دیرینه شناسان با حدس و فرضیات سخن می گویند ..‌.
  • مرتضی سماواتی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    احسندبرشما
  • جهانگیر IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    سلام آیا.مطمئن هستی در مورد زند هم مثل آقا محمد خان عذر خواهی نکنی !!!!!!!??????
  • قاجار IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    قاجار
  • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    چه عجب یکی پيدا شد که از واقعیت های تاریخی مطالب صحيح در مورد قاجار بیان کند فردا اگر به پانترک متهم نشود شانس آورده است
  • اسیه یوسفی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    سلام من خود از نوادگان دور قاجار هستم .الان خوشحال شدم که تبلیغات کثیف انگلیس بر علیه قاجار نمایان شد.
  • سید IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بی عرضه ترین و خائن ترین حکومت شاهنشاهی که بر ایران حکومت کرد قاجار بود، مردک بی سواد قاجار عرضه دفاع از مملکت رو که نداشت و بیشتر خاک ایران رو بخشید به ترک و روس و افغان و ....
  • مهدی اصحابی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    سلام در تاریخ ایران حب و بغض های زیادی اعمال شده به خصوص راجع به تاریخ معاصر که تا توانستند قاجاریه را که ناجی واقعی ایران بودند و ایران از هم پاشیده پس از صفویه را یکپارچه کردند را تخریب کردند و علت آن هم بغض انگلیسی ها از ایشان بود که مانع از تجزیه کامل ایران شدند و شیطنت های زیادی از ترور و توطئه خیانت حاکمان را برای قجرها رقم زدند تا در نهایت ضعف ایشان را قرار دهند که وقتی دیدند حتی جوان کم سن و سال ایشان یعنی احمدشاه قرارداد ۱۹۱۹ را امضاء نکرد و زیر بار ظلم انگلیس نرفت با کودتا و آخر سر هم ترور بیولوژیکی احمد شاه و از کار انداختن کلیه هایش با مسموم کردنش اقدام کردن و با بهانه درمان به تبعید در فرانسه می فرستند و اون رضاخان خبیث رو سر کار میارن تاتمام آمال و آرزوی ایرانی ها در دسترسی به مجلس و حکومت مردم سالار رو به باد بده و مانع از حکومت مطلقه قانون در کشور شود و مانع توسعه و شکوفایی کشور شدند.ضمن تشکر از استاد زرگری که بالاخره به حقیقت مکتوم تاریخ پرداختن سزاوار است به مظلومیت فتحعلیشاه در جنگهای طولانی با روسیه و خیانت حاکمان قفقاز و امرای ارتش قجری و البته تاثیر برتری
  • رضا تقی زاده IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    نقل از متن فوق **محمدحسن خان پدر آقامحمدخان دزد بود *** از همین جمله میزان سواد و وقوف ایشان را به تاریخ مخصوصا تاریخ زندیه و افشار و قاجار را میتوان حدس زد...
  • فرزین پیوندی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    با عرض سلام و ادب بسیار عالی بود
  • Reza IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    آغا محمدخان قاجار قاتل لطفعلی خان زند یک قاتل بی رحم واصلا سلسله قاجار فقط ایران وبه باد فنا دادن ازاین سلسله طرفداری کردن توجیه نداره قراردادهای ننگین ترکمانچای وگلستان واگذاری افغانستان وخیلی از بی آبروئیهای دیگه
  • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    احتمالا اقای دکتر تحت فشار بوده که اینگونه در مدح قاجار کتاب نوشته! والا آقای دکتر چرا و چگونه آغا محمد خان را اشتباها آقا محمد خان نوشته. آغا به معنی کسی که عقیم شده‌است بکار میبرند و اشاره به اخته شدن سرسلسه قاجار دارد که آغا محمد خان اخته شده بود
  • فرهاد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    عالی بود.شجاعت و صداقت در عذرخواهی برای اشتباه خود نویسنده پایگاهی بخشی به صورت مختصر و مفید از دوران زندیه وقاجار
  • علی صیفوری زاده IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    خودمولف اصالتا کجایی هستند
  • فرشید DE ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    روایتی که در حال حاضر از تاریخ عصر قاجار در اذهان عامه مردم جریان دارد روایت پهلوی از عصر قاجار است که طبعا مغرضانه و فاقد عنصر بی طرفی است.
  • عزیز IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    حق را ادا کردی استاد
  • کیوان.م IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    قاجارها مردمان بسیار خوب و وطن پرستی بودن تنها اشکشان این بود افراد خائن و اجنبی پرست دورشان زیاد بود برای همین هم حکومت را از دست دادن ، فراموش نشود عباس میرزا در جنگ با روسیه پیروز شد و لجستیکی او را به چند کیسه زر فروختن ، به جای اینکه ساچمه و باروت برای سپاهش ببرند ، نخود و آرد نخودچی بردند این بود که مجبور شد عقب نشینی کند ، در جایی نوشته بودن که عباس میرزا از روسیه شکست خورده است که یک دروغ بزرگ است ، عباس میرزا مردی بسیار شجاع وطن پرست و متدین بود .
  • کیوان .م IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    در ضمن محمد حسن خان دزد نبود ، ایل قاجار از دو طایفه ایشاقباش و یوخارباش در ترکمن صحرا تشکیل شده بود که محمد حسن خان رئیس یکی از طایفه ها بود ، قاجارها طایفه ایلیاتی بودن و هنوز در ترکمن صحرا هستند. در زمان رژیم گذشته ظلم بسیاری به خاندان قاجاریه شد و در ضمن تبلیغات ضد قاجاری هم از هر نوع توسط نویسندگان رژیم نوشته می شد که اکثر با دروِغ پردازی های بزرگ همراه بود بدون آنکه پایه اساس علمی داشته باشد. همانطور که میدانید ، فاتحان تاریخ را می نویسند ،
  • امید IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    تاریخ هیچ شکی در جنایتکار بودن آقا محمدخان ندارد، بنیانگذار سلسله‌ای که خاک ایران را به متجاوز تقدیم کرد و کشور را به عقب برد و به فقر و نکبت گرفتار کرد. این نوع تاریخ نویسی، خواننده را به یاد سناریوهای فیلم فارسی می‌اندازد: «دریای نور را هم لطفعلی‌خان می‌خواست به سرهارفورد جونز بفروشد که آقامحمدخان سررسید و معامله انجام نشد.» آقا محمدخان در نقش بیک ایمانوردی!
  • Ali IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    تاریخ نگاری ایران از زمانی خنده‌دار شد که حامیان حکومتی( پهلوی) که در نیم روز پایتخت را تقدیم بیگانگان کرد، قاجاریه را با آن همه دلاوری‌ها در جنگ‌های ایران و روس، به بی‌لیاقتی و بی‌عرضه‌گی متهم می‌کنند
    • Ashkan IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      کدوم شاه قاجار در یک جنگ جهانی همزمان توسط سه ابر قدرت جهان مورد حمله قرار گرفت؟
  • Ali IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    تاریخ نگاری ایران از زمانی خنده‌دار شد که حامیان حکومتی( پهلوی) که در نیم روز پایتخت را تقدیم بیگانگان کرد، قاجاریه را با آن همه دلاوری‌ها در جنگ‌های ایران و روس، به بی‌لیاقتی و بی‌عرضه‌گی متهم می‌کنند
  • محمود IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    به چند نکته توجه کنید ۱-سرزمینی که قاجار از زندیه تحویل گرفت خیلی کوچکتر از چیزی بود که به پهلوی تحویل داد. خراسان جز قلمرو خان زند نبود. سرزمینهایی که قاجار از دست داد چیزی نبود که کسی به قاجار تسلیم کرده باشد و آنها موظف به تحویل به سلسله بعدی باشند. اگر چیزی از دست داد آنچه را خود تحصیل کرده بود از دست داد. بدون قاجار ایران امروزی را نداشتیم. یک ایران مینیاتوری نصف الان داشتیم. ۲- کریم خان در یک فقره ۴۰۰۰۰ افغانی و در فقره ای دیگر چندهزار سمنانی رو به قتل رساند. چرا حالا ایشان مهربان و دلرحم و آقامحمدخان بیرحم و قصی هستند؟! ۳'-سر سلسله های کل تاریخ رفتاری مشابه آقامحمدخان داشتند. داریوش هخامنشی ۱۹ جنگ داخلی با مردم کشور خودش کرد که نمیحواستند تن به انقیاد ایشان بدهند. دوستداران پهلوی سرکوب شیخ خزعل و سیمیتکو و دیگر مدعیان را جنایت نمیدانند و سر و سامان دادن به اوضاع تعبیر میکن ولی سرکوب مدعیان در کرمان رو جنایت میدانند.قاجار اگر کرمان را سرکوب نمیکرد درگیر یک نزاع دایمی در قلمروی خود بود چون زندیه همچنان مدعی حکومت بود. بدلیل محدودیت تعداد کلمات بقیه در پست بعدی
  • محمود US ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    ۴-برخلاف اینکه پهلویستها بسیاری از خدمات قاجار را به نام پهلوی مصادره میکنند اما باید دانست که رضاشاه یک مملکت آماده تحویل گرفت نه یک ویرانه. مملکتی که رضاخان تحویل گرفت از مواهب زیر برخوردتر بود. ۱- قانون اساسی ۲- نظام پارلمانی ۳- نظام مشروطه ۴-دانشگاه خوارزمی ۵-دارالفنون ۶- دانشگاه تهران که رضاشاه فقط تجمیع کرد ۷- ارتش نوین که رضاشاه عضو بریگاد قزاقش بود ۸- جامعه روشنفکری ۹-انستیتو پاستور که در خاورمیانه اول بود ۱۰-سرم سازی رازی ۱۱-بیمارستان فارابی ۱۲-ده وزارتخانه از جمله وزارت علوم ۱۳-ثبت احوال ۱۴- بلدیه ۱۵- تئاتر و تکیه دولت ۱۶-بلدیه ۱۷-دادگستری ۱۸-اولین فرودگاه قلعه مرغی۱۹-استادان دانش آموخته اروپا ۲۰-کاخ گلستان۲۱-ابنیه ی فراوان با ارزش تاریخی ۲۲-اولین خلبان پسیان ۲۳-سبک معماری و هنر بسیار ظریف ۲۴-مدارس سبک جدید ۲۵-اولین راه آهن ۲۶-آتش نشانی و ... درواقع آنچه ملزومات عصر جدید بود رو قاجار آورده بود. رضاشاه کار سختی نداشت و فقط راه آهن سراسری بعنوان کارنامه اش قابل ذکر است!
  • ناشناس CA ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    قرداد گلستان و ترکمنچای با جنگ و برای نجات کل ایران نوشته شد اما بعداً در زمان پهلوی بخشهای دیگر ایران با قرداد ننگینی سعد آباد بخشیده شد حتی افغانستان هم که از ایران جدا شد با تهدید اشغال ایران توسط انگلیس دادند هر چند قاجاریه بی کفایت بوده اما خیلی بهتر از پهلویها بودند
  • پ IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    بله، آقای دکتر حکومتی که قسمتهای عظیمی از کشور رو از دست داد خوبه؟ خونریزی که به فتحعلیشاه میگه، رعیت را بی سواد و گرسنه نگه دار بزرگ فکر میکنه؟ واقعاً جای تأسف داره
  • سالار US ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    ایل قاجار را بہ ما بد نام کردہ اند ولی خوشحالم کہ مردم یواش یواش بہ تاریخ خود دقت میکنند۔ ایل قاجار بخاطر دشمنی با انگلیس بدنام شد
  • محمود US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    چرا کامنتهای ما را منعکس نمی کنید؟
  • سعیدی - معلم تاریخ IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    کتاب برآمدن قاجار، یک اثر تخصصی و پژوهش ارزشمند درباره تاریخ معاصر ایران است که هدف آن بازنمایی امر واقع از میان اسناد و منابع متعدد است. واکنش برخی کاربران به این موضوع دور از انتظار است اما جای امیدواری است که میان انبوهی از اظهارنظرهای متضاد، همچنان پیامها و هواداری ها از یک اثر پژوهشی بر مخالفتها افزون است. ای کاش تعدادی از این افراد (اعم از موافق یا مخالف) با خواندن کتاب، بر دانش خود می افزودند
  • هوشنگ خان IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    ازکی خواجه خونریز وقاتل ومتحاوز به نوامیس مردم شده آدم خوبه وکریمخان آن مرد بزرگ تاریخ شده بد
  • همت IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    ممنونم که شهامت عذرخواهی داشتید هر چند که انحرافی که در تاریخ ایران داشتید درست نمیشه شهامت های عباس میرزا که نادیده گرفته شد و همه جا گفتین قرارداد ننگین قابل بخشش نیست ولی بازم ممنونم حرکت جالبی بود
  • حسین نوذری US ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    برای بحث پردامنه ای چون این، خبر کوتاهی کار کرده اید. لطفا با نویسنده درباره کتاب گفتگو کنید تا سوءتفاهم ها برطرف شود
  • منصور IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    فقط گیجی و منگی ! نه میشود استاد زرگری نژاد رو دست کم گرفت با اینهمه صبغه ی علمی نه خاطرات تلخ دوران عقب ماندگي ایران قجری را !!
  • مریم رجبی TH ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    تاریخ هرگز در ایران درست ثبت نشده در دوران معاصر با همه امکانات و ارتباطات که می بینیم مقامات صاف توی چشم مردم نگاه می کنند و علیرغم وجود فیلم و سند و مدرک همه چیز را وارونه جلوه می دهند هر سلسله ای قبلی را بد و وطن فروش معرفی میکند هر رییس جمهور رییس جمهور قبلی را ....آن وقت راجع به صد سال و یا بیشتر چه طوری میشود قضاوت کرد؟ پهلوی با قاجار بد بود قاجار با زندیه زندیه با صفویه همیشه همین بوده و خواهد بود .
  • نصیری IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    زیاد جدی نگیرید . آقای زرگری نژاد ، داره به مصداق شغل پدرانشون زرگری می کنن .اگه دقت کرده باشین فرمودن برای یاد گرفتن تاریخ رو تفحص کردن ونه برای نوشتن وچاپ کردن . درضمن اگر منابعی که ایشون مورد فحص قراردادن رو ببینید متوجه میشید که هیچ ایرانی اصیل وبا وجدان برای من وشما تاریخ ننوشته که امروز از اونها استفاده ببریم . تمام تاریخ ما رو دیگران برای ما نوشتن ، پس زیاد جدی نگیرید .
  • رضا IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    احتمالا چون ایشون واس خراسان شمالی، اونجا ترکمن ها زندگی میکنن، و قاجارها هم ترکمن بودن جدیدن فهمیده از رگ و ریشه قاجارهاست، داره جد بزرگشته تطهیر میکنه از جنایات
  • حسین IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    زندیه و زندیان در هیچ جنگی برای ایران نبودن ...به نظر شما در جنگ چالداران لر ها یا کردها یا بلوچی در این جنگ کشته شده یا در جنگ با روسها ...موقعی که تزار روس داشت با ایران می جنگید زایفهلر کجا بودن؟!که الان دارن توهم می زنن...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط