پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
شب چله، کتاب پر خاطره تمام ایرانی‌هاست

ایلام- مؤلف و قصه پژوه ایلامی گفت:شب چله، کتاب پرخاطره تمام ایرانی‌هاست.

ملوک هاشمی، مؤلف و قصه‌پژوه ایلامی با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ و آداب و رسوم کهن ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: شب چله، یکی از نمادهای ارزشمند فرهنگ غنی و عمیق ایرانی است که در آن توجه به بنیاد خانواده و احترام به آداب و رسوم به جا مانده از گذشتگان به عنوان یک میراث کهن و ملی در اولویت قرار دارد.

مؤلف کتاب «تأثیر قصه و قصه‌گویی بر هوش نوجوانان» با اشاره به توجه قصه‌گویان و قصه‌پژوهان به توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی گفت: قصه و قصه‌گویی یک ظرفیت و میراث فرهنگی و ایرانی است که ریشه در اعماق فطری انسان دارد و به عنوان یکی از نمادهای شب‌چله ایرانی از آن یاد می شود و جایگاه والایی در میان ما ایرانیان دارد.

هاشمی با تاکید بر ضرورت تقویت هویت ایرانی و اسلامی در کودکان و نوجوانان گفت: شب چله، ۷هزار سال قدمت دارد و آداب و آئین خاص خود را دارد. شاهنامه خوانی و فال حافظ گرفتن یکی از آئین‌ها در این شب است، ضروری است که کودکان و نوجوانان، با فرهنگ و آداب و آئین این شب بیشتر و بهتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: قصه‌گویی در شب چله یک فرصت مناسب برای زنده نگهداشتن این رفتار فرهنگی است و می‌توان با آن مفاهیم تربیتی و اخلاقی و انسانی و اسلامی و ایرانی به کودکان و نوجوانان انتقال داد.

قصه‌پژوه پیشکسوت ایلامی ادامه داد: توجه به کتاب در فرهنگ ایرانی در شب چله یک اصل مهم است، زیرا در این شب، کتاب روشنگر قرآن، غزلیات حافظ و شاهنام جایگاهی ارزنده ای دارند و خواندن آیاتی از قرآن کریم و تفال‌زدن به دیوان حافظ و شاهنامه‌خوانی یک فضیلت بزرگ فرهنگی است.

وی ادامه داد: در شب چله به کودکان و نوجوانان با گفتن قصه و تورق زدن و خواندن کتاب، فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را در آنان تقویت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها