یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
ترکیب داوران جشنواره، بعد از طبقه‌بندی آثار مشخص می‌شود

رئیس کمیته داوری بخش منتخب آثار چاپی برتر بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ، گفت: ترکیب داوران جشنواره ملی صنعت چاپ بعد از طبقه‌بندی آثار ارسالی مشخص خواهد شد.

رضا نورایی، رئیس کمیته داوری بخش منتخب آثار چاپی برتر بیست‌وسومین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره روند داوری مسابقات، عنوان کرد: تنوع و تعداد آثار در هر گروه از بخش آثار چاپی برتر بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ، در چیدمان و ترکیب داوران تأثیر دارد، ممکن است گروه‌هایی که تعداد شرکت‌کننده بیشتری داشته باشند داوران بیشتری داشته باشند زیرا رقابت در این گروه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی افزود: به‌طور معمول در حوزه چاپ‌های تجاری، گروه‌های بسته‌های مقوایی و بسته‌های انعطاف‌پذیر شرکت‌کننده‌های بیشتری دارند، جشنواره، برای هر گروه یک تعداد حداقلی داور با ترکیب تخصصی مشخصی دارد، در گروه‌هایی که آثار بیشتری با هم رقابت می‌کنند این حداقل تا میزان مشخصی افزایش می‌یابد.

نورایی با بیان اینکه شاخص‌های گزینش داوران شاخص‌های کیفی است، گفت: تعدد داوران برای سهولت فرآیند ارزیابی آثار است، به هر حال پیش‌بینی می‌شود سقف تعداد داوران برای هر گروه، پنج نفر باشد، ترکیب داوران جشنواره ملی صنعت چاپ بعد از طبقه‌بندی آثار ارسالی مشخص خواهد شد.

وی با طرح این موضوع که تعداد افراد متخصص در صنعت چاپ که مناسب داوری باشند همواره رو به افزایش است، گفت: مدت‌ها است که رویکرد فعالان صنعت چاپ کشور به دلیل گرایش به مشتری‌مداری موجب استانداردسازی تولیدات چاپ و افزایش کیفیت آن‌ها شده است، تمام افرادی که در استانداردسازی واحدهای چاپ و آثار چاپی و ارتقای این استانداردها نقش داشته و دارند شایسته داوری هستند.

به‌گفته وی، بنابراین دست جشنواره در بخش داوری باز است، به‌جز دانش، تجربه و استانداردپذیری، عوامل غیرفنی مانند قید زمان و مکان و تعداد و ترکیب آثار وارده به جشنواره هم در انتخاب و دعوت از کارشناسان برای داوری اثر دارد. کمیته داوری بخش آثار چاپی برتر تنها بر انجام قضاوت صحیح آثار ارسالی تمرکز دارد و امیدوارم بتوانیم این مسئولیت را به‌خوبی به انجام برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها