پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
۱۰ کتاب موثر برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان

هرمزگان - تسهیل‌گر هرمزگانی استعدادیابی کودک و نوجوان، ۱۰ کتاب موثر برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان را معرفی کرد.

رامین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، با اشاره به اهمیت فراوان کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان در عصر حاضر به کتاب‌های موثر در کشف استعداد کودکان اشاره کرد و گفت: این ۱۰ عنوان کتاب، کمک قابل توجهی به والدین، معلمان و مربیان خواهند کرد تا استعدادهای کودکان و نوجوانان را کشف کنند.

این معلم هرمزگانی ادامه داد: کتاب «علیه تربیت فرزند؛ برای فرزندانمان باغبان باشیم یا نجار؟» اثر آلیسون گوپنیک، با ترجمه مینا قاجارگر از نشر ترجمان یکی از این آثار است. کشف توانمندی‌ها، از آثار ارزشمند مارکوس باکینگهام و دونالد کلیفتون، مترجم بهاره پژومند و نشر شمشاد نیز کتاب بسیار خوب دیگر است.

وی اضافه کرد: حیف است کتاب کلیدهای کشف و پرورش استعداد در کودکان اثر دکتر دن وینهاوس با ترجمه اکرم قیطاسی از نشر صابرین و کتاب: پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید؛ استعدادیاب کلیفتون» اثر تام راث با ترجمه امیر کامکار و مهتاب بیات ریزی از نشر اندیشه معاصر را معرفی نکنم.

او با تاکید بر شناسایی ۱۰ هوش در کودکان اضافه کرد: کتاب کلیدهای کشف و پرورش هشت هوش در کودکان از آثار کیتی کوک با ترجمه الهام محمدپور از نشر صابرین و شکوفایی نبوغ کودک اثر اندرو فولر، ترجمه مریم راشد از نشر پندار تابان نیز جزو کتاب‌های بسیار کاربردی در این حوزه هستند.

مدرس دوره‌های استعدادیابی در ادامه گفت: کتاب تقویت هوش و استعداد تحصیلی کودکان و نوجوانان، اثر مسرور نعمت الهی از نشر شباهنگ؛ کتاب از ما بهتران (داستان موفقیت) اثر مالکوم گلدول، ترجمه حامد رحمانیان از نشر نوین و کتاب شغل خوب شغل پوچ، اثر میهای چیکسنت میهای، ترجمه بهروز نوری از نشر ترجمان نیز از دیگر آثار ارزشمند و پرطرفدار هستند.

شبانی همچنین بیان کرد: کتاب «دوباره فکر کن؛ قدرت دانستن چیزهایی که نمی‌دانیم» اثر آدام گرانت، ترجمه تیم ترجمه نشر نوین از همین انتشاراتی دهمین کتاب این مجموعه است و مخاطبان می‌توانند با مطالعه آن‌ها به استعدادهای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال پی ببرند.

۱۰ کتاب موثر برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان

تسهیل‌گر استعدادیابی کودک و نوجوان اذعان کرد: این کتاب‌ها برای تمام والدین و معلمان نوشته شده است تا به بچه‌هایشان کمک کنند با استفاده از حداکثر قابلیت خود زندگی کنند و آنچه را که بالقوه در کودکان وجود دارد فعال کنند. اما این به معنای آن نیست که می‌خواهیم از بچه هایمان افرادی تیزهوش یا نابغه بسازیم. استعداد در این کتاب به معنای سقف، محدوده، گستره، بهترین بخش وجود فرزندمان در هر مهارت، توانایی، ویژگی و شخصیتی که دارد، است. این سقف ترکیبی است از آنچه به طور بیولوژیکی به ارث برده‌ایم (کروموزومها و ژنها که گاهی «طبیعت» نامیده می‌شود) و انگیزه شخصی (گرایش یا علاقه به یک دستاورد یا ویژگی)؛ البته عامل انگیزه ممکن است کاملاً حاصل ترکیب وراثت و محیط باشد.

این روانشناس جوان با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه تاکید کرد: مطالعه این کتاب‌ها را به والدین، معلمان، مربیان مهد کودک و همه کسانی که به نحوی با کودک و نوجوان سرو کار دارند شدیداً توصیه می‌کنم.

وی ادامه داد: برخی نویسندگان، محققان الهیات و نظریه پردازان، عناصر دیگری را نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند مانند اراده الهی، شانس، طالع و تقدیر اما ما با توجه به هدف خود بر وراثت، محیط و انگیزه متمرکز می‌شویم.

شبانی از تئوری هوش‌های دهگانه گاردنر، به عنوان یک تئوری مترقی برای استعدادیابی کودکان نام برد و ابراز داشت: نظریه‌ای که در سال ۱۹۸۳ گاردنر مطرح کرد و زمینه ساز کشف انسان‌های با استعداد در کشورهای پیشرفته شده است.

این مربی مجرب استعدادیابی کودکان در پایان تئوری هوش‌های دهگانه گاردنر را شامل هوش زبانی کلامی، بین فردی، منطقی ریاضی، طبیعت گرایی، درون فردی، وجودی (هستی گرا)، دیداری فضایی، هوش اخلاقی، موسیقیایی و فیزیکی حرکتی دانست و گفت: مخصوصاً والدین و آموزش و پرورش باید استعداد کودکان و نوجوانان را به عنوان یک اصل بدانند و آن را بیشتر از هر چیز دیگری جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها