جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
از شعرخوانی شاعران آیینی در سوگ شهدای حادثه کرمان تا بزگداشت مفاخر زبان فارسی

از مهمترین اخبار هفته اخیر می‌توان به بزرگداشت میرجلال‌الدین کزازی و انتشار اشعاری در همدردی با حادثه تروریستی کرمان اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مهمترین اخبار هفته گذشته سرویس ادبیات ایبنا را به اختصار می خوانید.

برپایی نشست ادبی «پهلوان قاسم نامدار»

رضا اسماعیلی در نشست ادبی «پهلوان قاسم نامدار» که به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران در پیام‌رسان اجتماعی بله برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: رسول اکرم (ص) در حدیثی درباره برترین شهیدان می‌فرماید «برترین شهیدان کسانی هستند که در خط مقدم با دشمنان جهاد می‌کنند و روی برنمی‌گردانند تا به فیض شهادت که رستگاری جاوید است نائل شوند. از همین رو، خداوند از آنان خشنود است و جایگاه شان غرفه‌های عالی بهشت»؛ با عنایت به این حدیث شهید والامقام، حاج قاسم سلیمانی در شمار برترین شهیدان قرار می‌گیرد. این پژوهشگر ادبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شهدای گلزار کرمان اشاره و تاکید کرد: امروز دایره و دامنه تاثیرگذاری آن سردار پرافتخار را از وحشتی که نام بلند قاسم سلیمانی در جان جهان‌خواران انداخته است می‌توان فهمید. حادثه تروریستی کرمان که به شهادت جمعی از هموطنان‌مان منجر شد و ایران را عزادار کرد، گواه صادقی بر درستی این ادعاست که دشمنان حقیقت حتی از زنده نگاه داشتن یاد و نام بلند شهید سلیمانی وحشت دارند.

انتصاب اعضای شورای شعر

محمدمهدی اسماعیلی در احکامی جداگانه علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان پور، سعید بیابانکی، نغمه مستشار نظامی و علی محمد مودب را به عنوان اعضای شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد. در متن این احکام آمده است: «نظر به پیشینه ارزشمند و تجارب گران بهای ادبی جناب‌عالی درزمینه شعر، زبان و ادبیات فارسی که سرمایه گرانقدری در راستای غنای سیاست‌ها و فعالیت‌های اجرایی در این حوزه پرسابقه و مؤثر به شمارمی‌رود و بنا به پیشنهاد دستیار محترم وزیر در امور شعر، به‌عنوان «عضو شورای شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» منصوب می‌شوید.

نوسروده مستشارنظامی تقدیم به سردار سلیمانی و شهدای حادثه کرمان

مستشارنظامی در نوسروده خود که مصراع آخر آن را از حسین منزوی وام گرفته، آورده است:

ماییم و قلب سوخته‌ای، بی‌قرار تو

تا روز حشر، خون جگر و داغدار تو

چون شمع زنده‌ایم در آتش، میان خون

همچون چراغ لاله به راه مزار تو

ای اشک بی‌شکیب بر این شعله‌ور ببار

ای بغض کهنه رفته ز کف اخیار تو

صدها هزار جان گرامی فدای دوست

صدها هزار آینه چشم انتظار تو

ای عشق بی قرار شهادت، قرار عشق

خورشید شعله ور تویی و ما غبار تو

دستت نشانه‌ای‌ست از آن راه ماندگار

انگشتر عقیق یمن، یادگار تو

گ‌ل‌های سرخ سوی مزارت روانه‌اند

بال فرشته ریخته در رهگذار تو

پیر و جوان، کبوتر و کودک، گلاب و گل

آمیختند با نفس مشکبار تو

جان را چه شد که لایق وصلت نمی‌شود

می‌خواستم که یار تو باشم نه بار تو

خون شد دلم به یاد شهیدان آن مزار

دل را قرار نیست مگر در کنار تو

نشست هیئت علمی جشنواره شعر فجر

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیئت علمی هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: این جشنواره دو محور دارد. یکی ارزیابی آثاری است که در سال ۱۴۰۱ منتشر شده‌اند که کار دبیرخانه‌ای و دسته‌بندی آن انجام شده است. فرصت متمرکزی نیز باید گذاشته شود تا این آثار ارزیابی شود. در برخی از حوزه‌ها هم مثل «شعر محاوره» چون فقط ۵۰ اثر هست در یک جلسه کار آن انجام خواهد شد. برخی از بخش‌ها کار بیشتری می‌برد و با گفت‌وگو در چندین جلسه باید به نتیجه برسد. این بخش اصلی کار است که باید با انتخاب‌های خوب به نتیجه مطلوب برسیم. تقاضا و درخواست من این است که در همه بخش‌ها برگزیده انتخاب شود. نیک است که هر جشنواره‌ای در همه بخش‌هایش برگزیده داشته باشد. البته قبل از داوری‌ها شاید این حرف ساده باشد که حتماً اثر برگزیده داشته باشیم، چرا که شاید در مسیر داوری داوران محترم به جمع‌بندی و امتیاز لازم نرسند، اما تقاضا دارم از دبیر محترم و اعضای هیئت علمی که همه تلاش خود را برای برگزیده داشتن در همه بخش‌های به خرج دهند.

بزرگداشت کزازی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

محمود شالویی، ۱۹ دی در آیین بزرگداشت میر جلال‌الدین کزازی در سخنانی عنوان کرد: کیست که استاد کزازی را نشناسد و به او علاقه نداشته باشد؟ عشق و علاقه استاد به این مرز بوم، دانش فراوان، لحن شیرین که چون سخن می‌گوید گویی سعدی و حافظ در این روزگار با ما سخن می‌گویند، باعث شده علاقه به این استاد عزیز بیشتر شود. بزرگداشت کزازی گرامیداشت فردوسی و شاهنامه است، گرامیداشت شاهنامه گرامیداشت فرهنگ دیرینه، اصالت و هویت ملی است. امروز در جهان به همین فرزانگان و فرهیختگان شناخته می‌شویم. و از شاخص‌ترین همین فرزانگان کزازی است. ما امسال، سال فردوسی را به مدت ۱۰ روز و روز حافظ را به مدت یک هفته و بیشتر برنامه‌های ادبی را از زمان یک روزه تقویم به چند روز ارتقا دادیم.

همکاری موسسه اکو و بنیاد سعدی برای ارتقای مناسبات فرهنگی

سعدخان، رئیس موسسه فرهنگی اکو، در ملاقاتی با غلامعلی حدادعادل، همتای خود در بنیاد سعدی، خواستار همکاری نهادهای متبوع خود به منظور ارتقای روابط و مناسبات فرهنگی شده و راه‌های تحقق این مهم را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این دیدار، حدادعادل ابراز امیدواری کرد که مؤسسه فرهنگی اکو در دوره ریاست سعدخان به توفیق بیشتری دست یابد و همچنین تمایل بنیاد سعدی مبنی بر همکاری با مؤسسه و به طور خاص سازماندهی فعالیت‌های مشترک برای ارتقای مناسبات فرهنگی بین دو سازمان را اعلام کرد.

گرامیداشت روز جهانی زبان فارسی

رودرا گائوراو شرست، ۲۰ دی در ویژه برنامه روز جهانی زبان هندی که به میزبانی دانشکده ادببیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: زبان هندی و زبان ایرانی هر دو برای من مهم هستند و خوشحالم که به‌زودی قرار است رشته زبان و ادبیات هندی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شود. زبان فارسی میراث مشترک کهن ایرانیان و هندی‌هاست. سفارت هند آماده حمایت و ارائه تسهیلات برای گسترش زبان و ادبیات هندی است. زبان هندی از نظر ساختار الفبایی آسان‌تر از بسیاری از زبان‌های دیگر است و مشترکات زیادی میان دو زبان هندی و فارسی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها