دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
شرحی بر کاربرد طیف‌سنجی فلورسانس اشعه ایکس در باستان‌شناسی

کتاب «شرحی بر کاربرد طیف‌سنجی فلورسانس اشعه ایکس در باستان‌شناسی» به همت مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب یک راهنمای کاربردی برای استفاده از طیف‌سنجیXRF در مطالعه و درک باستان‌شناسی است که به انواع نمونه‌های خاص باستان‌شناسی از جمله رنگ‌دانه‌ها، سرامیک‌ها، شیشه، مواد ساختمانی و مواد متالوژی در فصل‌های جداگانه پرداخته است. هر یک از این فصول، شامل بخشی است که با ارائه مثال‌ها، تصاویر و طیف‌های متعدد به بحث در مورد ارتباط آن ماده و باستان‌شناسی می‌پردازد.

با توجه به کمبود منابع فارسی در این زمینه، این کتاب را که نویسندگان آن ماری کیت دونایز و دیوید بی. جورج هستند، نیره امیری به زبان فارسی ترجمه و به رشته تحریر درآورده است.

فصل‌های ابتدایی این اثر، مقدمه‌ای برای تئوری و دستگاهوری روشXRF و همچنین مقدمه‌ای درباره کاربردهای میدانی و جنبه‌های علمی باستان‌شناسی و حفاظت ارائه می‌دهد. بنابراین در فصل‌های ابتدایی، با ارائه مطالبی درمورد XRF و باستان‌شناسی، زمینه‌ای فراهم می‌شود که بر اساس آن می‌توان مطالعات آتی را پایه‌ریزی کرد.

با توجه به گرایش‌های اخیر به باستان‌شناسی میدانی، علاوه بر فصول ابتدایی، در یک فصل جداگانه نیز اطلاعات خاص درباره دستگاه‌های قابل حمل در جمع آوری داده، آزمایشگاه‌های میدانی و سایت‌های باستان‌شناسی گنجانده شده است.

این فصل به بحث درباره رویکردهای کمی و کیفی داده‌ها و کاربرد روش‌های مختلف آماری روی داده‌های می‌پردازد و سپس داده‌ها و نتایج آماری، به سوالات باستان‌شناسی که پاسخ به آنها از طریق تجزیه XRF امکان‌پذیر است، ارتباط داده می‌شود. با توجه به نقش رو به رشد آمار در ارزیابی داده‌ها، کاربران تازه‌کار و با تجربه طیف سنجی XRF دیدگاه‌آماری را در تفسیر داده‌ها مفید می‌دانند.

در این کتاب به انواع نمونه‌های خاص باستان‌شناسی از جمله رنگ‌دانه‌ها، سرامیک، شیشه، مواد ساختمانی و مواد متالوژی در فصل‌های جداگانه پرداخته شده است.هر یک از این فصول، شامل بخشی است که با ارائه مثال‌ها، تصاویر و طیف‌های متعدد به بحث در مورد ارتباط آن ماده و باستان‌شناسی می‌پردازد.

طیف‌سنجی فلورسانس اشعه ایکس«XRFS» یک روش تجزیه‌ای غیر تخریبی است که در بسیاری از زمینه‌های صنعتی و تحقیقاتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشرفت در طراحی و اجزای دستگاه‌ها، موجب شده است که کاربرد طیف سنجیXRF از آزمایشگاه فراتر رفته و به موزه‌ها و سایت‌های کاورش باستان‌شناسی راه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها