جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
برگزاری مراسم جشن تولد استاد انوری و برپایی محفل ادبی «لبخند جاودانی»

از مهمترین اخبار سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در هفته اخیر می‌توان به برپایی مراسم جشن نودسالگی استاد حسن انوری و برپایی محفل ادبی مجازی به نام «لبخند جاودانی» اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهمترین اخبار سرویس ادبیات را در هفته اخیر مرور می‌کنیم:

برگزاری مراسم جشن تولد نودسالگی حسن انوری

غلامعلی حدادعادل در جشن تولد نود سالگی استاد حسن انوری که ۹ اسفند در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد گفت: این بزرگداشت‌ها چند سالی است در فرهنگستان انجام می‌شود. صدسالگی سالگی مرحوم استاد سمیعی و صدسالگی سالگی استاد موحد را جشن گرفتیم و امروز در نود سالگی استاد انوری جمع شدیم تا به همه تبریک بگوییم. از سال‌های دور اسم استاد انوری را در کتاب‌های درسی دیده بودم و سختی تألیف کتاب درسی را درک کردم و اهمیت کار او را می‌دانستم تا اینکه توفیق پیدا شد با عضویت انوری در فرهنگستان حضور او را از نزدیک درک کنم.

برپایی نشست تخصصی ««باحث میان رشته‌ای علوم انسانی در حوزه نظامی‌پژوهی»

محمود بشیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی «مباحث میان رشته‌ای علوم انسانی در حوزه نظامی‌پژوهی» که عصر هشتم اسفند در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، عنوان کرد: مهمترین اثر نظامی در خمسه، هفت پیکر است. عدد هفت ما را به هفت خان و هفت بزم رهنمون می‌کند و در این اثر نظامی نیز منظور از هفت پیکر، افلاک هفتگانه است.

برگزاری هشتصدوشانزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی؛

جلسه ۸۱۶ شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستور بررسی برنامه ملی انس عمومی با ادبیات کهن فارسی و بررسی مناسبت‌های تقویم سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

«حصار و سگ‌های پدرم» نقد شد

نشست نقد و بررسی کتاب «حصار و سگ‌های پدرم» نوشته شیرزاد حسن با حضور مریوان حلبچه‌ای، مترجم اثر برگزار شد.

برگزاری هشتمین جلسه سعدی‌خوانی

قدمعلی سرامی در هشتمین جلسه سعدی‌خوانی عنوان کرد: یکی از اساسی‌ترین آورده‌های سعدی، که از دلایل گستاخی‌اش بوده و پشتوانه حکومتی داشته، این بیت است «عبادت بجز خدمت خلق نیست / به تسبیح و سجّاده و دلق نیست» حتی اگر مماشات سنگین هم با او می‌کردند، راهش درست بود. این استاد دانشگاه در این جلسه به تشریح باب اول بوستان یعنی عدل و تدبیر و رای و داستان عمر بن عبدالعزیز که در آغاز این باب آمده پرداخت اما در پیش درآمدی به این باب از بوستان، به نظریه نسبیت انیشتین اشاره و تاکید کرد: انیشتین، در این نظریه فقط عالم ابژه یا عینیت را مطلق نپنداشته اما جهان مدرن ثابت کرده که عالم معنا و مینو و نرم‌افزار هم غیراطلاقی است منتهی درصد اطلاقیت‌شان با هم متفاوت است.

رونمایی کتاب «فلسفه ایده اولیه داستان»

محمدرضا سنگری در آبین رونمایی از کتاب «فلسفه ایده اولیه داستان» که دوم اسفند ۱۴۰۲ در تالار سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: انتشار این کتاب اتفاقی ارزنده است که باید آن را به فال نیک گرفت. نویسنده قلم و زبان خاصی دارد و توانسته در بین مخاطبان جای خود را باز کند. موضوع چگونگی گسترش ایده اولیه در فیلم‌نامه و داستان باید مورد توجه اهل تحقیق قرار گیرد. کتاب «فلسفه ایده اولیه داستان» با این سوال آغاز می‌شود که ایده اولیه داستان از چه جنسی است و با چه هدفی مورد توجه نویسنده قرار می‌گیرد؟ ما پیش از این کتاب سلول بنیادین داستان نوشته محمدرضا سرشار را داریم که خصوصیت اصلی این کتاب را باید در مخاطب و رویکرد آن‌ها دانست. مخاطب این کتاب داستان نویسانی هستند که برای نوشتن داستان خود به دنبال یافت سوژه خواهند بود. لذا مسئله اصلی این کتاب سوژه‌یابی یا ایده‌یابی است. اما از انجا که تا خود ایده روشن نشود، ایده‌یابی نیز مشخص نخواهد شد به این مقوله نیز به نحو مختصری پرداخته شده است. این منتقد ادبی ادامه داد: تحقیق حاضر با معرفی روش‌شناسی تقصیر در پاسخ به پرسش چگونگی تجزیه روایت داستانی به جوانب بنیادین آن و تفکیک جوانب از ارکان، اجزاء، ابزارها و عناصر این امکان را فراهم می‌آورد تا در فرایندی مرحله‌مند، جوهره اصلی روایت داستانی استخراج شود. بدین ترتیب موضع کتاب «فلسفه ایده اولیه داستان» به عنوان محصول نهایی کاربست فرایند تقصیر فراهم می‌شود.

برگزاری نشست ادبی «لبخند جاودانی»

نشست ادبی «لبخند جاودانی» در شب شهادت شهید امیر حاج امینی با شعر خوانی شاعران پارسی زبان کشورهای ایران، هندوستان، افغانستان، و بنگلادش در انجمن بین المللی هندیران برگزار شد. شهید امیر حاج امینی بیسیم‌چی گردان انصار از لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۳۶۵ در کربلای شلمچه در جنوب کانال پرورش ماهی و در طی عملیات کربلای ۵ به فیض عظمی شهادت نائل آمد. تصویری که در لحظه عروج ملکوتی شهید امیر حاج امینی از صورت آرام و خون آلود او گرفته شد به عنوان سنبل شهادت معروف و مشهور است. پیکر مطهر این شهید در بهشت زهرا (س) قطعه ۲۹، ردیف ۶۰، شماره ۱۰ آرام گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها