سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): عبّاس قنبری عُدیوی، فارغالتحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه، با بیش از ۴۰ اثر منتشر شده و حدود ۱۵۰ مقاله و نوشتار در حوزههای علمی، پژوهشی و ترویجی در نشریات شناخته شده، دانشنامهها و اجلاسهای ملی و بینالمللی، نامی آشنا در عرصه ادبیات است. او همچنین بهعنوان مدیر و بنیانگذار انتشارات نیوشه در شهرکرد، در زمینه چاپ و نشر نیز فعالیتهای چشمگیری داشته است. برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتابِ تهران، فرصتی پیش آورد تا با این پژوهشگر و نویسنده به گفتگو بنشینیم.
- نمایشگاه بینالمللی کتاب چگونه میتواند به توسعه فرهنگی و آموزشی جامعه کمک کند؟
نمایشگاه کتاب، بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی پدیدآورندگان دارد. این رویداد، چه در سطح محلی و استانی و چه در عرصههای ملی و بینالمللی، بهعنوان عاملی پویا و زنده در رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور عمل میکند.
کتاب بهعنوان نمادی از دانایی و توسعه، امکان ایجاد ارتباطات سازنده و مفید آموزشی و علمی را برای اهالی فرهنگ فراهم میآورد. فرایند کتابسازی، از ترجمه و گردآوری تا تولید، نشاندهنده جامعهای سرزنده و در حال تکامل است. رضایت نویسندگان، ناشران، مترجمان و سایر عوامل درگیر در فرایند تألیف، چاپ و انتشار کتاب، نشانهای از پیشرفت و حرکت سازنده یک جامعه است.
- نقش نمایشگاه کتاب در معرفی و برندسازی نویسندگان و پدیدآورندگان چیست؟
معرفی پدیدآورندگان در هر سطحی، اثربخش و مفید است، زیرا علاقهمندان به کتاب و هنرمندان این حوزه، میتوانند با دانش، توانایی و مهارتهای خود، جامعه را با زندگی موفق آشنا سازند. نویسنده و کتاب، در میدان شایستگیهای فرهنگی، خود را به مخاطبان و جامعه هدف معرفی میکنند. نمایشگاه کتاب، با ترویج فرهنگ مطالعه، پژوهش و داشتن بینش درست درباره ماهیت و نقش کتاب، به تداوم و پویایی فرهنگ کتابخوانی کمک میکند. حضور فعال ناشران و نویسندگان در این رویداد، به جریانسازی و تحرک جامعه در طول سال منجر میشود. خانوادهها، علیرغم مشکلات اقتصادی، در این هفته به بزرگترین بوستان دانایی مراجعه میکنند تا از این فرصت ملی و بینالمللی بهرهمند شوند؛ بنابراین، نمایشگاه کتاب را میتوان بزرگترین رسانه ترویج و تقویت مبانی کتاب و کتابخوانی در کشور دانست
- پدیدآورندگان بومی چگونه میتوانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه کرده و از آن بهعنوان یک فرصت استفاده کنند؟
با احترام به همکاران ناشر و نویسندگان ارجمند سرشناس و نامآور، باید عرض کنم که ما در شهرستانها و استانها کارهای خوب بسیاری داریم که میتوانند به چرخه آگاهیبخشی و تأمین منابع خوب مطالعه کمک کنند. بیگمان، پدیدآورندگان محلی و استانی، میتوانند با بهرهمندی از فرصت پیشآمده و استفاده از رسانههای پرقدرت امروزی، شبکههای اجتماعی و فناوری نوین، خودشان را به مخاطبان سراسر کشور معرفی کنند.
این فرصت پسندیده با استفاده از تقویت نظام خرید و ارسال حضوری و غیرحضوری نیز تکمیل میشود. حضور نویسندگان در غرفههای استانی و ملی، گفتگوی آنها با مخاطبان و دوستداران، برگزاری نشستهای پرسشوپاسخ، سبب معرفی بهتر آنان به خوانندگان کشور خواهد شد. پیوستگی و سادهکردن روشهای پیوند و ارتباط بین نویسندگان و پدیدآورندگان بومی با مخاطبان استانهای دیگر یا اهالی پایتخت، سبب میشود که نمایشگاه کتاب، زمینه معرفی و تقویت ارتباط مستمر و دیدار مؤثر را فراهم سازد.
- چه تحلیلی از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رودرروی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟
باتوجهبه تجربه شخصی من بهعنوان نویسنده، ناشر و عضوی از پدیدآوران کتاب، نمایشگاه زمینه خوبی را در یک برش فشرده فراهم میکند. استفاده از رسانههای دیداری و شنیداری، ساخت پادکستهای صوتی کوتاه، ساخت نماهنگها، پژوهنگها و یا تولید گفتگوهای کوتاه در پایگاهها و تارنماهای ناشران، این فرصت بهینه را فراهم خواهد کرد. باتوجهبه شرایط ویژه برگزاری نمایشگاه، تراکم مراجعهکنندگان، حضور فشرده و محدود یکهفتهای ناشران، شاید ارتباط خیلی دقیق و اختصاصی را فراهم نکند ولی میتواند دری برای آشنایی و شناخت بهتر را بگشاید.
از طرفی، اگر فناوری و مهارت طراحی جلد، تهیه کتاب خوب، کیفیت چاپ و مناسببودن قیمت در آثار هم دیده شود، این دیدار و آشنایی به ارتباط مؤثر و مستمر تبدیل خواهد شد. بدون اینکه بخواهم نامی بیاورم، باید بگویم الان ناشرانی در سطح شهرستانها و استانهای دیگر داریم که با ناشران پایتخت و کلانشهرها رقابت میکنند و از نظر کیفیت درونی و بیرونی آثار نیز، دست برتر را دارند. بههرحال، بر این باورم که همه ناشران و نویسندگان ارجمند و دیگر عوامل چاپ، نشر و پخش کتاب، ضمن استقلال در کار خود، یک پیوستگی و ارتباط دوستانه افقی و عمودی هم با دیگر عوامل حوزه کتاب دارند که سبب موفقیّت خانواده بزرگ کتابخوانان و کتابداران، کتابدوستان و تولیدکنندگان خواهد شد. ما باید از این نوع نمایشگاهها در سطح استانها و شهرستانها نیز حمایت و استقبال کنیم تا این جان و خون تازه را در رگهای جامعه ایرانی به حرکت درآوریم.
سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران طی روزهای ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ناشران خارجی و داخلی برگزار میشود.
نظر شما