چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
ظرفیت بکری از مخاطب عمومی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد

کردستان - دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی گفت: ظرفیت بکر و دست نخورده‌‍ای از اعضا و مخاطب عمومی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، مهدی رمضانی چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان ضمن قدردانی حسن نظر و توجه عملی حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی به حوزه فرهنگ، اظهار کرد: اختصاص کتابخانه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) سنندج به نهاد کتابخانه‌های عمومی اتفاق مهمی بود که با نگاه بلندی که داشتید، اتفاق مبارکی را شکل دادید.

ظرفیت بکری از مخاطب عمومی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور جزو شبکه‌های برتر در دنیاست، عنوان کرد: خوشبختانه شبکه کتابخانه‌های عمومی از لحاظ تعداد کتابخانه و دسترسی به کتاب، جز ۲۰ کشور برتر دنیا، دومین کشور جهان اسلام و در آسیا جز ۵ کشور اول هستیم.

رمضانی ادامه داد: در حال حاضر سه هزار و ۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور فعالیت دارند که از لحاظ دسترسی و خدماتی که برای کتابخانه‌ها تعریف شده است، در حوزه‌های آموزش عمومی، رفاه اجتماعی، خدمات کتابخانه عمومی در بحران پیشرو و ظرفیت بکر و دست نخورده از اعضاء و مخاطب عمومی دارد که از آن می‌توان برای اثرگذاری بهتر بهره گرفت.

وی با بیان اینکه خدمات جدید در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه شده است، اضافه کرد: ارائه خدمات و دسترسی عموم، مدنظر کتابخانه‌ها و دیگر نهادهاست که باید بر این اساس تلاش کنیم.

وی به برگزاری اجلاس کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ما حتی در حوزه کسب و کار از ظرفیت کتابخانه بهره گرفتیم و معتقدیم کتابخانه محل آموزش عمومی است و راه‌اندازی کسب و کار نیاز به آموزشد ارد و کار جدی بعد از آموزش منتقل می‌شود.

ظرفیت بکری از مخاطب عمومی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دغدغه جدی شهرهای فاقد کتابخانه اشاره کرد و افزود: متاسفانه ۱۰ شهر در کردستان فاقد کتابخانه هستند و اگر دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم برای ارائه زمین را داشته باشند، مشکل ایجاد کتابخانه در این شهرها برطرف می‌شود.

رمضانی با اشاره به توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی به حوزه کودک و نوجوان گفت: برگزاری جشنواره هدهد سفید، اهدای کتاب تعاملی به اعضای نواجوان، برنامه تلویزیونی هدهد سفید و جایزه ویژه هدهد سفید در این حوزه به راه افتاده است.

وی با اشاره به برقراری زنگ کتابخوانی در مدارس گفت: مقام معظم رهبری همواره بر کتاب و کتابخوانی تاکید دارند که تا رسیدن به نقطه تمدن کتابخوانی مدنظر رهبری فاصله داریم، اما وضع وخیم نیست و ایران از لحاظ شبکه کتابخانه‌ها جز کشورهای برتر جهان محسوب می‌شود.

وی اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس را ظرفیتی برای توسعه فرهنگی دانست و افزود: تلاش کردیم زنگ مطالعه در مدارس نواخته شود و در همین راستا توسعه تکنیک‌های خواندن، عادت به مطالعه و آموزش چگونه خواندن از مواردی است که در زنگ مطالعه در مدارس می‌توان پیش برد و در جلسات شورای فرهنگ عمومی و شورای آموزش و پرورش استان می‌توان این موضوع را شکل داد و پیش برد و به نتیجه عملی رساند.

ظرفیت بکری از مخاطب عمومی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها