یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
برگزاری قدرتمند نمایشگاه کتاب تهران در معرفی مولف مؤثر است

قم - نویسنده رمان اجتماعی سیاسی «آرامش» با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین رویداد کتاب در کشور عزیزمان به شمار می‌رود، گفت: برگزاری قدرتمند نمایشگاه در شناخته شدن نویسنده مؤثر است.

مرتضی احمر، کارشناس ادبی و داستان‌نویس با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین رویداد کتاب در کشور عزیزمان به شمار می‌رود. قطعاً نویسندگان به عنوان یکی ارکان مؤثر در این گردهمایی، چه از لحاظ معنوی و چه مادی چشم به این رویداد دارند.

وی ادامه داد: پس هر چه‌قدر پرشورتر برگزار شود به سود نویسندگان است. چون در این رویداد است که آثار نویسندگان که حاصل تفکر و خلاقیتشان است در ویترین مقابل دیدگان صدها هزار نفر قرار می‌گیرد و به عبارت دیگر یکی از مکان‌های بسیار مهم برای نمایش هنر یک نویسنده نمایشگاه کتاب است.

احمر تصریح کرد: با این توضیح به خوبی می‌شود فهمید که هر چه نمایشگاه قوی‌تر و پر شورتر برگزار شود در مسئله برند شدن و شناخته شدن یک نویسنده مؤثر است.

این داستان‌نویس افزود: نویسندگان معمولاً به آثار خود شناخته می‌شوند، یعنی همه چیز به آثارشان بر می‌گردد. مثلاً اگر یک نویسنده عزیز آذری زبان یا کرد زبان اگر در اثرش نشانی از محل تولد و سکونتش باشد به طریق اولی شناخت او برای خوانندگان از شناخت بوم و محل زندگی اش نیست.

وی افزود: حتی اگر اثرش به زبان فارسی هم که هست باید رگه‌هایی از آن بوم در کارش دیده شود. یک راه دیگر هم این است که در دنیا و جهانی که در کتابش ترسیم کرده رد پایی از محل زندگی‌اش نشان دهد. این موارد قبل از نمایشگاه است، در نمایشگاه اگر ما نشرهای شهرهای مختلف را تبلیغ کنیم و با اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی به معرفی نویسندگان هر بوم بپردازیم قطعاً هم نویسنده شناخته می‌شود و هم اثرش دیده می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد با عث تشویق جوانان و نوجوانان هر بوم و منطقه می شود که به نویسندگی رو بیاورند.

نویسنده رمان اجتماعی سیاسی «آرامش» بیان کرد: با حضور نویسندگان در نشرهایی که کتابهایشان با چاپ رسیده و برگزاری مراسم جشن امضا برای کتاب، و گفت‌وگوی صمیمی با مخاطبین این هدف به نتیجه می‌رسد که یک علاقه مند به‌یک نویسنده خاص می‌تواند نویسنده مورد علاقه‌اش را بی‌واسطه ببیند. همچنین برگزاری نشست‌های متعدد با حضور همین نویسندگان نقش بسزایی در نزدیکی مخاطبین با نویسندگان دارد.

این نویسنده عنوان کرد: آثار بنده معمولاً در دو نشر شهید کاظمی و حماسه یاران چاپ شده است، متأسفانه به خاطر مشکلاتی آثار جدید من به نمایشگاه نمی‌رسد ولی چاپ جدید، «خوش به حال میرزا» برای انتشارات حماسه یاران و «نفر پنجم» برای نشر شهید کاظمی انشاالله به نمایشگاه خواهد رسید.

احمر درباره فروش مجازی کتاب گفت: فروش مجازی امکانی بود که اتفاق‌های خوبی رقم زد و بعد ایام کورنا در حوزه کتاب باب شد. این اتفاق، اتفاق خوبی هم برای ناشران عزیز و هم برای نویسندگان و هم برای کسانی که فرصت حضور در نمایشگاه نداشتند بود. سال قبل تجربه خوبی از این مدل عرضه داشتیم. فقط پیشنهادی که دارم این است بن کتابی که به قشرهای مختلف برای خرید کتاب اختصاص می دهند، فقط مختص خرید مجازی نباشد. بلکه خرید حضوری هم شامل شود.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط