چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۳
«مقام اسماعیل» گامی بزرگ در آثار شهدای مدافع حرم/ کتابی که نویسنده را به سوریه کشاند

علی رستمی، نویسنده کتاب «مقام اسماعیل» این اثر را گامی بزرگ در پرداختن به شهدای امنیتی و مدافع حرم دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست معرفی و بررسی کتاب «مقام اسماعیل» روایت زندگی شهید مدافع حرم اسماعیل حیدری با حضور علی رستمی نویسنده، جواد کامور بخشایش منتقد ادبی، فاطمه سلیمانی نویسنده ادبیات پایداری و میثم رشیدی کارشناس ادبیات پایداری در محل گوشه نقد نمایشگاه کتاب برگزار شد.


شهید حیدری مرز اعلام حضور ایران در سوریه را شکست

رستمی نویسنده کتاب «مقام اسماعیل» در این نشست اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ پیشنهاد نوشتن این کتاب را به من دادند و در فضایی بودیم که صحبت در مورد موضوع حضور ایران در سوریه سری بود و تازه یکسال بود که بحث حضور ایران در سوریه علنی شد و قبل از می‌گفتیم که حضور نیروهای ما در سوریه کم هستند و به نوعی حضور خود را حاشا می‌کردیم.

وی افزود: این شهادت مرزهای پرداختن به این موضوع را شکست و شهادتی با برکت بود زیرا ما باید با سربلندی حضور خود در سوریه را اعلام می‌کردیم. حتی با این وجود بعد از گذشت زمان فضای امنیتی زیادی روی کتاب بود و برای تک تک مصاحبه‌ها اذیت می‌شدیم و برای نیم ساعت مصاحبه باید چندین روز صبر و دوندگی می‌کردیم و به سختی وارد فضای مصاحبه می‌شدیم.

مصاحبه‌های دیگر را می‌توان در خانه و ماشین گرفت
نویسنده کتاب «مقام اسماعیل» ادامه داد: بیشتر وقت من در آن زمان معطوف به کتاب بود و شب‌های زیادی را به این کتاب اختصاص دادم و چندین بار کتاب را نوشتم و مچاله کردم و نهایتاً گفتم از جایی که نرفتم نمی‌توانم بنویسم. من هیچ تصوری از سوریه نداشتم و درخواست دادیم که سوار هواپیما شویم و سوریه را ببینیم و مثل حاج قاسم وارد منطقه شویم و دقیقاً همانطور شد و ۱۲ روز سمت حلب بودم، البته آنجا نیز همان محدودیت‌های تهران بود و دنبال اطلاعات بیشتر بودم و به نوعی تشنه بودم.

رستمی اضافه کرد: من در سوریه به دلیل محدودیت‌های زیادی که برای مصاحبه ایجاد می‌شد معذب بودم. دو سه روز بعد از وقتی که به ایران برگشتیم شهادت حاج قاسم رخ داد و حس کردم الان می‌توان نوشت و فضا نسبت به قبل عوض شده و نوشتم و نتیجه این کتاب شد. حاج اسماعیل دریایی از خاطره است و باید کتاب‌های بیشتری در مورد او نوشته شود زیرا دیگر فضا باز شده است.

وی تصریح کرد: من برای نوشتن این کتاب با نزدیک ۴۰۰ نفر مصاحبه کردم و غالباً افراد در سوریه با حاج اسماعیل خاطره داشتند. در بحث فیش برداری کتاب، اطلاعات خیلی بهتر و کامل‌تری وجود دارد که در دسترس است و می‌توان به طور کامل‌تری به آن پرداخت.

نویسنده کتاب «مقام اسماعیل» خاطر نشان کرد: نوشتن و تحقیق کردن برای این کتاب کار بسیار سختی بود زیرا خارج از کلیشه بود. آغاز کار آن بسیار سختی بود اما به مرور نوشتن این کتاب بسیار شیرین شد. ۹۵ درصد کتاب واقعیت است و نهایتاً ۵ درصد قوه تخیل است.

وی تاکید کرد: شخصاً فکر می‌کردم اگر برادر اسماعیل (ابراهیم) را داخل کتاب بیاورم تمرکز از روی خود اسماعیل برداشته شود. همچنین بقیه خانواده نیز در کتاب اشاره نشده است و دلیل آن تمرکز کتاب روی اسماعیل بود.

فرستادن نویسنده به سوریه کار سختی بود
همچنین کامور بخشایش منتقد ادبی در این نشست اظهار کرد: انجمن پیشکسوتان سپاس چند سال است در حوزه شهدای امنیت و شهدای حرم فعالیت می‌کند. در ایران و خارج برای نقل کردن با محدودیت‌های زیادی رو به رو هستیم اما به لطف شهدا فضای خیلی خوبی در این حوزه ایجاد شده است و فضای جدیدی در ادبیات پایداری ایجاد شده و ۴۰ عنوان کتاب توسط انجمن پیشکسوتان سپاس در این حوزه منتشر شده است.

وی ادامه داد: این کتاب نیز مثل همه کتاب‌های این حوزه با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شد. اعزام آقای رستمی به سوریه بخشی از سختی ما بود. مصاحبه‌ها در فضای امنیتی سوریه یک کار بسیار سخت بود. خوشحالیم که علی رستمی را برای نوشتن این کتاب انتخاب کردیم زیرا انجام امور این کتاب جرئت زیادی می‌خواست. همچنین روح خود شهید به ما در این روند خیلی کمک کرد. این کتاب دری برای فعالیت‌ها در این حوزه شد.

منتقد ادبی اضافه کرد: این کتاب زندگینامه داستانی است، دلیل عمده انتخاب این سبک این است که اطلاعات کمی داشتیم و سعی کردیم به صورت داستان در داستان بنویسیم که علاقه مخاطب را بیدار کند و در عین حال اتفاقات واقعی زندگی شهید را روایت کند. این کتاب یک نوع آموزش سبک زندگی در برخورد با جامعه و خانواده است.

«مقام اسماعیل» فرم جدیدی در ادبیات پایداری بود
همچنین سلیمانی نویسنده ادبیات پایداری در این نشست اظهار کرد: می‌توان کتاب‌های دیگری در مورد شهید حیدری نوشت. این کتاب فرم جدیدی در ادبیات پایداری و دفاع مقدس بود که با نامه‌ها کتاب را پیش می‌برد. در نامه‌نگاری‌های کتاب نشان داده می‌شود کسی که نامه‌نگاری می‌کند یک روشن فکر است و این اتفاق خوبی است.

وی افزود: این کتاب من را یاد سریال سیمرغ یا سریال شوق پرواز انداخت و اثر بسیار خوبی بود. البته جای خالی برادر دوقلو در کتاب خالی است و جا داشت بیشتر به آن پرداخته شود، زیرا احتمالاً خاطرات متعددی با یکدیگر داشتند.


نویسنده ادبیات پایداری اضافه کرد: تا چند سال پیش در بین شهدای مدافع حرم فقط شهید حججی شناخته شده بود ولی به مرور با چنین آثاری دیگر شهدای مدافع حرم نیز شناخته می‌شوند. در این کتاب سفر نویسنده به سوریه حس می‌شود و نشان می‌دهد نویسنده به سوژه علاقه داشته که تاثیر مثبتی روی مخاطب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها