شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
آیت‌الله مربی و متربی توامان بود

آقای حائری، ماموریت خودش را این می‌دید که معارفی را که خداوند بر قلبش نهاده است، در سخنرانی و منبر بیان کند، به‌همین جهت، آقای حائری، فرصتی برای نوشتن پیدا نمی‌کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «راه رشد»، مجموعه بیانات گردآوری شده مرحوم حائری شیرازی که درخصوص تربیت کودکان و نوجوانان است، در کوشک کتاب نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب، برگزار شد. در ابتدای این رونمایی، دقایقی از مستند «با من نگاه کن» که مستندی از زندگی و سال‌های پایانی حیات ایشان بود، پخش شد و مهمانان این مراسم، دقایقی در خصوص اهمیت این کتاب و حیات علمی مرحوم حائری گفت‌وگو کردند.

محمدی صومعه، از مدیران دفتر نشر معارف در رابطه با شخصیت مرحوم حائری گفت: برای انتشار آثار آیت‌الله حائری از وقتی که ایشان در قید حیات بودند، اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته بود. مرحوم حائری چهره سرآمد اخلاق و تربیت بودند و این نکته را در آثار به‌جا مانده از ایشان می‌توان دید.
تعابیری که رهبر انقلاب در پیام تسلیتشان در رابطه با ایشان گفتند، واقعاً در آثارشان هم دیده می‌شود. فقدان این شخصیت بزرگ، ما را از ادامه آثار و برکات حضورشان محروم کرد اما همین آثار باقی‌مانده هم تا سال‌ها برای درس اخلاق و مبحث تربیتی کفایت می‌کند. شخصیت اقای حائری بسیار جامع بود و آثارشان هم برای تربیت و ساختن انسان واجب و انسان‌ساز است و رفتار مرحوم حائری به‌دلیل آنکه همراه با سلوک عملی تربیتی بود، اثرپذیری بیشتری در مستمعین داشت.

محمدی صومعه در رابطه با وضعیت و مخاطبین آثار مرحوم حائری بیان داشت: بخشی از آثار آقای حائری منتشر شده است و آثار دیگری هم در تعامل مستمر با دفتر حفظ و نشر مرحوم حائری، منتشر خواهد شد. مخاطب اصلی آثار ایشان جوانان بودند و هستند و خود اقای حائری هم معتقد بودند که بازه اصلی ساخت و تربیت انسان، همان دوران جوانی است.

در ادامۀ این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی، از مسئولین دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری، در رابطه با زندگی ایشان گفت: مرحوم حائری، طبیب دوار بود و خودشان شخصاً سراغ مخاطبین و مستمعین می‌رفتند. به‌خاطر دارم که سال نود و پنج از راننده ایشان پرسیدم که ماشین شما چقدر راه می‌رود؟ گفتند سالی ۱۰۰ هزار کیلومتر راه می‌رویم. آقای حائری در سن هشتاد سالگی روزی ۴ جلسه با همه اقشار در و از همه‌جای ایران جلسه داشتند. آقای حایری همیشه به من می‌گفتند که بهترین خواب من بین همین جلسات است و خداوند بهترین خواب من را همین دقایق بین جلسات قرار داده است. ما از شش صبح تا نه شب از هر جای ایران برایشان جلسه می‌گذاشتیم و ایشان در تمام سال‌هایی که در استان فارس بودند، این رویه جلسات مستمر با تمام اقشار از همه‌جای ایران را دنبال می‌کردند.

او ادامه داد: آقای حائری، ماموریت خودش را این می‌دید که معارفی را که خداوند بر قلبش نهاده است، در سخنرانی و منبر بیان کند، به‌همین جهت، آقای حائری، فرصتی برای نوشتن پیدا نمی‌کردند. بخشی از جلسات درس مرحوم که ما جمع‌آوری کردیم، بیش از ده هزار جلسه بود. از دل همین جلسات، سال ۹۵ کتاب «آینه تمام‌نما» را که نکات عاشورایی درس‌ها و بیانات ایشان بود، جمع‌آوری کردیم. به‌خاطر دارم که بعد از انتشار، کتاب را برای ملاحظه، پیش‌شان بردیم و عرض کردیم که شما این کتاب را ملاحظه کنید. ایشان فرمودند که من وظیفه خودم را [با سخنرانی] انجام دادم، حالا شما هم وظیفه خودتان را انجام بدهید. روال کار ما بدین‌صورت بود که بعد از پیاده‌سازی جلسات، با فناوری‌های پیشرفته، این سخنرانی‌ها فیش‌برداری می‌شوند. برای مثال، همین کتاب «راه رشد» که هزار صفحه است، بیش از هفت هزار فیش از سخنرانی‌ها دارد.

در بخش پایانی نشست هم، اردبیلی، عروس بزرگ آیت‌الله حائری، از سلوک زندگی و وجه تربیتی زندگی ایشان صحبت کرد و گفت: شخصیت حضرت آیت‌الله حائری در ده جلد و صد جلد کتاب تربیتی خلاصه نمی‌شود. ایشان آنی از تربیت فارغ نبودند و در تمام لحظه‌های شبانه‌روز مشغول کار تربیت بودند. برای آیت‌الله حائری تفاوت نمی‌کرد که شخصیت مقابلش، یک کودک سه ساله یا وزیر باشد، در هر صورت، با او وارد یک ارتباط عمیق و گفت‌وگوی مفید می‌شد و در عین حال، از تربیت خودشان هم غافل نبودند. حتی به کودک سه ساله هم می‌گفتند که من از تو یاد می‌گیرم. آقای حائری تا آخرین ثانیه حیات شریف‌شان، به امر تربیت اهتمام داشتند و من همیشه در رابطه با ایشان می‌گویم که آیت‌الله حائری، مربی و متربی توامان بود.

او در پایان گفت: دفتر حفظ و نشر وسواس ریادی برای انتشار آثار دارد و از مجموع این کتاب‌هایی که از ایشان منتشر شده است، هیچ کتابی غیر تربیتی نیست و همه این مجلدات، با وسواس بسیاری منتشر می‌شوند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها