یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
جایگاه ابرقهرمان، جایگاه تربیتی است

امیرمحمد بهامیر، پژوهشگر انیمیشن گفت: بخش عمده‌ای از انتقال تجربه و مفاهیمی که نسل‌های پیشین داشته‌اند از طریق قصه‌ها اتفاق افتاده و این قصه‌ها هم معمولاً شخصیت‌هایشان قهرمان یا ابرقهرمان بوده‌اند.

امیرمحمد بهامیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جایگاه ابرقهرمان در دنیای کودک و نوجوان را در سراسر جهان مهم دانست و گفت: این اهمیت ناشی از آن است که بخش عمده‌ای از انتقال تجربه و مفاهیمی که نسل‌های پیشین داشته‌اند از طریق قصه‌ها اتفاق افتاده و این قصه‌ها هم معمولاً شخصیت‌هایشان قهرمان یا ابرقهرمان بوده‌اند؛ مثلاً در ادبیات خودمان رستم که به عنوان قهرمان یا ابرقهرمان به حساب می‌آید یا مثلاً دیگر داستان‌های قدیمی از گیلگمش بگیرید تا ادیسه و…. پس تقریباً می‌شود گفت که جایگاه ابرقهرمان، به‌خصوص برای کودک و نوجوان، یک جایگاه تربیتی است.

او در خصوص تعریف ابرقهرمان گفت: ما در حال حاضر یک تعریف غربی از ابرقهرمان داریم و تعریف بومی‌ای از ابرقهرمان نداریم. در تعریف غربی ابرقهرمان، فردی است که می‌خواهد جامعه را نجات بدهد. جامعه‌ای وجود دارد که نمی‌تواند خودش را نجات بدهد و منتظر یک منجی یا فرد برتری است که بیاید و جامعه را از مشکلات و رنج‌هایی که دارد رهایی ببخشد. ما در کشور خودمان هم چنین تعریفی داریم ولی نه در قامت ابرقهرمان. ما همین را با انسان کامل یا منجی در ادبیات خودمان داریم. در کل بحث ابرقهرمان یا منجی در تمام دنیا یکسان است: چه در نگاه فیلسوفان و چه در نگاه مذهبی و چه در نگاه جامعه‌شناسان.


بهامیر در پاسخ به این سوال که «آیا تاکنون موفق شده‌ایم در ادبیات کودک و نوجوان معاصر ایرانی یک ابرقهرمان محبوب بسازیم؟» پاسخ داد: بگذارید سوال شما را این‌گونه جواب بدهم. آیا ما اصلاً توانسته‌ایم شخصیت برای کودک و نوجوان بسازیم؟ ما هر موقع توانستیم شخصیت بسازیم، بعد می‌توانیم آن شخصیت را گسترش بدهیم و یک مرحله بالا ببریم و ابرقهرمان خلق کنیم. ما هنوز در شخصیت‌سازی مانده‌ایم. انیمیشن‌هایی که تولید می‌شوند اگرچه تلاش می‌کنند، ولی شخصیت‌ها در آن آثار شخصیت‌هایی نیستند که بشود بگوییم ۱۰ سال دیگر، نسل بعدی هم آن را به یاد می‌آورد. ما اول از همه باید روی شخصیت کار کنیم. البته این هم مراتب دارد و این‌گونه نیست که صرفاً یک انیمیشن بسازیم و بگوییم شخصیت ساخته‌ایم.


او شخصیت «کلاه قرمزی» را بهترین شخصیتی که در آثار ایرانی ساخته شده است، معرفی کرد و ادامه داد: کلاه قرمزی را هم نسل ما و هم نسل بعد از ما می‌شناسند. یک اثری ساخته شد، از قاب تلوزیون خارج شد و به برنامه‌های مختلف رفت و محصولات جانبی از آن ساخته شد و…. شخصیت نباید تمام شود. شخصیتی که شما در یک انیمیشن بسازی و آن شخصیت یک بار اکران شود و بعد تمام شود، شخصیت نیست.

به گزارش ایبنا،  نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها