شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
در بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه کتاب چه گذشت؟

آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور چهارمین روز نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳از سی‌وپنجمین دوره از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بازدید و با برخی ناشران گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران شنبه (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران از تعدادی غرفه در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بازدید کردند. روایت ناشران از این دیدار موضوع گزارش ایبناست. ناشران در این دیدار با رئیس‌جمهور صحبت کردند و از دغدغه‌هایشان گفتند.

دیدار و اهداء تسبیح به خانواده فلسطینی

غزه از محورهای اصلی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران است؛ در این غرفه تعدادی از دانشجویان فلسطینی حضور دارند که شنبه؛ چهارمین روز از نمایشگاه کتاب تهران؛ دو تن از آن‌ها با رئیس جمهور نیز دیدار داشتند؛ علاوه براین خانواده پنج نفره اهل غزه، حضور داشتند. در جریان بازدید، آیت‌الله رئیسی یک تسبیح به رسم یادگار به دختر این خانواده اهدا کرد. در این دیدار پیامی از جانب مردم فلسطین به رئیس‌جمهور ابلاغ شد و در مقابل رئیس‌جمهور نیز پیامی برای مردم فلسطین داشت.

تاکید رئیس جمهور بر ترجمه کتاب به زبان عبری

انتشارات کتابستان، میزبان دیگر رئیس جمهور در این بازدید بود، محمد حقی، رئیس هیئت‌مدیره انتشارات کتابستان درباره این بازدید می‌گوید: انتشار کتاب‌های رمان دینی مبحثی بود که در حضور رئیس جمهور، مطرح شد. به‌عنوان مثال درباره استقبال مردم از کتاب «رویای نیمه‌شب» و چند محتوای مرتبط همچنین رمان سه جلدی «ابرشهر» صحبت کردیم. رئیس‌جمهور با توجه به اتفاقی که در فلسطین رخ داده تاکید داشتند هر دو بخش جنایات اسرائیل و مقاومت مردم فلسطین مورد توجه قرار بگیرد. دلیل تاکید ایشان بر ترجمه به زبان عبری تحت تاثیر قرار دادن مردمانی است که اکنون در سرزمین اشغالی به نام اسرائیل زندگی می‌کنند و مخالف سیاست‌های رژیم صیهونیستی هستند. کتاب حیدر اثر آزاده اسکندری، رمانی با سند تاریخی معتبر است که ۹ سال زندگی حضرت علی (ع) با حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند و تاکنون ۵۳ بار تجدید چاپ شده است، این کتاب چهار سال پیش منتشر و هر ماه تجدید چاپ شده است.

در غرفه کاغذ ایرانی از کیفیت کاغذ ایرانی صحبت شد

مقصد دیگر آیت‌الله رئیسی در بازدید از شبستان، غرفه کاغذ ایرانی بود. در بازدید از این غرفه توضیحاتی درباره استفاده از کاغذ ایرانی در چاپ کتاب درسی و میزان استفاده ناشران از کاغذ تحریر ایرانی، همچنین آماری درباره میزان استفاده ناشران از کاغذ ایرانی در بخش‌های مختلف به رئیس‌جمهور ارائه شد. در این بازدید، رئیس‌جمهور یک قرآن را تورق کرد که با کاغذ ایرانی و چاپ رنگی منتشر شده بود؛ همچنین درباره نشریه «کتابینا» که با کاغذ تحریر ایرانی و چهار رنگ منتشر می‌شود، توضیحاتی ارائه و تاکید شد، برخلاف سخنانی که گفته می‌شود، کیفیت کاغذ تحریر ایرانی در بخش تولید مجله و نشریه قابل قبول است.

توجه رئیس‌جمهور به دایرةالمعارف جنگ ایران و عراق

سجاد قاسمی از انتشارات سایان، ناشر تخصصی دائرةالمعارف‌های مصور از دیگر میزبانان آیت‌الله رئیسی بود. او درباره این دیدار این‌طور می‌گوید: کتاب «ایران در عصر امامان» احسان ناظم بکایی، مجموعه ۱۱ جلدی «تاریخ ایران باستان» که تاکنون چهار جلد آن تا منتشر شده از آثاری بودند که در بازدید امروز به رئیس‌جمهور معرفی شد. در زمان بازدید از این غرفه آیت‌الله رئیسی درباره انتشار کتابی درباره جمهوری اسلامی در این انتشارات سوال کردند. در پاسخ به رئیس جمهوری، دو دایرةالمعارف «تاریخ جنگ ایران و عراق» با تصاویر کمتر دیده شده از جنگ ایران و عراق است که شیر علی‌نیا آن را گردآوری کرده، به رئیس‌جمهور معرفی شد. پیش‌خرید کتاب از دیگر تمهیداتی بود که این انتشارات برای مخاطبان پبش‌بینی کرده است؛ اقدامی که رئیس‌جمهور از این نحوه مشارکت در خرید ابراز رضایت کردند.

رئیس جمهور با کتاب از «چیزی نمی‌ترسم» آشنا بود

غرفه انتشارات مکتب حاج‌قاسم، مقصد دیگر رئیس جمهور بود، سیدفاطمه مطهری، مسئول غرفه از دیدارش با رئیس‌جمهور می‌گوید و از اینکه بخش «کتاب‌های منتخب ناشران دیگر درباره حاج قاسم سلیمانی» در بازدید از این غرفه مورد توجه آقای رئیسی قرار گرفته است. کتاب «پی‌نما» یا داستان مصوری با عنوان از «چیزی نمی‌ترسیدم» که سال گذشته برای نوجوانان منتشر شده، در این بازدید به رئیس‌جمهور معرفی شد. اقای رئیسی با اصل کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» که پُرفروش‌ترین کتاب انتشارات مکتب حاج قاسم است، آشنا بودند.

شوخی رئیس جمهور با کتاب عبدالملکی

مسئول انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) نیز روایت دیگری از این میزبانی دارد. محمدمهدی بیکی، درباره معرفی کتاب‌های جدید نشر سدید می‌گوید: رئیس‌جمهور خطاب به حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی» همچنین عادل پیغامی نویسنده کتاب «درسگفتارهای اقتصاد مقاومتی» گفت: به این دوستان بگویید، همین موارد را اکنون در مسئولیت‌شان، به کار بگیرند.

روایتی از عکس تازه منتشرشده رهبر در غرفه انتشارات انقلاب اسلامی

رئیسی در نمایشگاه کتاب در غرفه انتشارات انقلاب اسلامی حاضر شدند، در این بازدید، علاوه بر معرفی کتاب‌های جدید به رئیس جمهور، وی درباره کتاب «اجوبه الاستفتائات» که مجموعه نظرات فقهی رهبر انقلاب و به‌روز بودن آن صحبت کردند که پاسخ مثبت دادیم. در این دیدار درباره تصویری که به تازگی از رهبر انقلاب در کتابخانه شخصی حضرت آقا منتشرشده صحبت شد و درباره این عکس که پنجشنبه شب منتشر شد، توضیحاتی را ارائه کردیم. هر سال مراجعان غرفه انتشارات انقلاب اسلامی علاوه بر کتاب، خواستار انتشار پوستر و عکس جدید حضرت آقا هستند. در این چند روزی که از انتشار این عکس می‌گذرد، مخاطبان فضای مجازی دنبال فهرست کردن کتاب‌های این عکس و معرفی آن‌ها هستند.

تشریح اقدامات نهاد کتابخانه‌ها در دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور در نقطه پایانی بازدید خود، از غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بازدید کردند. در این بازدید مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توضیحاتی را به رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقداماتی که از شروع دولت سیزدهم تاکنون در نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخش کتابخانه‌های عمومی انجام شده، ارائه کرد. رمضانی در بازدید رئیس‌جمهور از غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی به تشریح اقداماتی که در مدت باقی‌مانده می‌تواند سرعت خدمت‌رسانی در حوزه کتابخانه‌های عمومی را افزایش دهد، پرداخت و بر دو موضوع مهم توسعه کتابخانه‌های سیار و تکمیل پروژه کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها برای دستیابی به موضوع عدالت فرهنگی تاکید کرد. در این بازدید همچنین درباره اقداماتی که قرار است تا پایان دولت در بخش کتابخانه‌های عمومی انجام شود صحبت شد و بر تاثیر بازطراحی و افتتاح کتابخانه‌های جدید در کنار فعالیت کتابخانه‌های سیار تاکید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها