دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آثار منتشر شده در نشر «نقد فرهنگ» عمدتاً رویکرد انتقادی دارند

بیژن عبدالکریمی، مدیر نشر «نقد فرهنگ» با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب در خصوص آثار منتشر شده در نمایشگاه کتاب تهران سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بیژن عبدالکریمی با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در رابطه با عناوین تازه چاپ این انتشارات گفت: در نشر نقد فرهنگ، آثار منتشر شده عمدتاً رویکرد انتقادی دارد. اثر خودم با عنوان «گفتمان انقلاب در سه روایت؛ تأملاتی بر نسبت روشنفکران، انقلاب و حاکمیت» با تاخیر چند روزه به نمایشگاه کتاب امسال رسید. در این کتاب می‌کوشم گفتمان جدیدی را خارج از دو قطبی‌هایی که اکنون وضعیت جامعه را بحرانی کرده است، مطرح و تشریح کنم.

او ادامه داد: امروز جامعۀ ما به دلایل و اعتبارهای گوناگونی با مسائل و بحران‌های بسیاری در برخی ساحات حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبروست. پرسش انتقادی من از روشنفکران، حاکمیت سیاسی و وفاداران به گفتمان انقلاب این است: آیا ما می‌توانیم با همان منطق فهم و روش تحلیل پیشین از مسائل و بحران‌هایمان به پیش رویم؟ آیا منطق و روش پیشین هر یک از ما کارساز و اثرگذار بوده است و اندکی از دردها و رنج‌های توده‌های وسیع جامعۀ ایرانی کاسته است؟

عبدالکریمی افزود: ما نیازمند یک شیفت پاردایمی در نوع نگرش و روش فهم و تحلیل مسائل اجتماعی ایران در میان روشنفکران و نخبگان سیاسی و اجتماعی کشور هستیم و این تغییر منطق و پارادایم یقیناً از رهگذر بازتعریف و بازتفسیر مناسبات میان روشنفکران، گفتمان انقلاب و حاکمیت سیاسی ایران می‌گذرد. این کتاب حاصل بحث و گفت‌وگو دربارۀ اساسی‌ترین و مهم‌ترین مسائل کشور، از جمله مناسبات میان روشنفکران، حاکمیت و وفاداران به گفتمان انقلاب است. این اثر با این امید شکل گرفته است که تأثیراتی بر فضای ذهنی هم روشنفکران، هم بر مؤمنان به گفتمان انقلاب و هم مخالفان و نقادان این گفتمان و هم بر حاکمیت سیاسی ما به منظور مواجهه با مسائل و انسدادهای کشورمان و لذا کاستن دردها و رنج‌های مردم خوب این سرزمین داشته باشد.

عبدالکریمی: اثر دیگر نیز با عنوان «در جست‌وجوی بنیادی برای امر سیاسی با تأملی بر فرونسیس ارسطویی» از سوی انتشارات نقد فرهنگ وارد بازار نشر شده است. در این اثر می‌کوشم نشان بدهم امر سیاسی حقیقی چه مولفه‌هایی دارد. هر موجود انسانی که به آن سطح از خودآگاهی دست یافته است که دغدغۀ فهم و تبیین درست محیط اجتماعی‌اش را داشته، خواهان کنشگری سیاسی و اثرگذاری صحیح و حقیقی بر تقدیر فردی و اجتماعی خویش است، بی‌تردید همواره با این پرسش‌ها روبروست که واقعیت‌های زندگی، جامعه و حوزۀ سیاست را چگونه می‌توان حتی‌المقدور همان‌گونه که هست درک کرد؟ در قبال واقعیت‌های زیست‌جهان، زندگی و جامعۀ خویش چه می‌توان کرد؟ و با چه سنجه‌هایی می‌توان به کنش اجتماعی یا عمل سیاسی صحیح و حقیقی دست یافت و به اصالت و حقانیت کنش سیاسی و اجتماعی خویش اطمینان داشت؟

او ادامه داد: به‌خصوص، در روزگاری که نیهیلیسم، یعنی مرگ بنیادها، مرگ غایات، بی‌بنیاد شدن ارزش‌ها و فروپاشی نظام‌های اخلاقی، مهم‌ترین مؤلفۀ متافیزیکی آن است پرداختن به این پرسش‌ها اساسی است. به دلیل بسط و سیطرۀ فردگرایی (اندیویدوآلیسمِ) افراطی و اتمیزه شدن انسان‌ها با پدیدۀ مرگ امر سیاسی‌، یعنی با سست شدن حس تعلق فرد به تقدیر جمعی روبروییم، بنابراین اندیشیدن به این امر که در روزگار مرگ معنا و در زمانۀ فروپاشی همۀ نظام‌های تئولوژیک، اُنتولوژیک و ایدئولوژیک، کنش سیاسی و اجتماعی بر چه بنیادی می‌تواند استوار گردد، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های شکل‌گیری این نوشته بوده است.

عبدالکریمی گفت: این اثر کوشیده است مسئلۀ دیرینۀ نسبت نظر و عمل و مفهوم فرونسیس یونانی، به‌خصوص در تلقی ارسطویی، را نقطۀ آغازی برای جست‌وجوی بنیادی برای امر سیاسی در جهان نیچه‌ای و نیهیلیستی کنونی قرار دهد. شاید بتوان گفت فقدان فرونسیس یکی از مهم‌ترین مسائل در زمانۀ کنونی، چه در سطح جهانی و چه در سطح محلی و بومی ماست.

او اضافه کرد: کتاب دیگری با عنوان «کیهان شناسی و امر متعالی» به چاپ رسانده‌ایم که درباره ارتباط بین علم کیهان شناسی و امر متعالی یعنی خداوند است. اینکه این دو چه نسبتی با هم دارند و آیا می‌توانیم بر اساس علم جدید وجود خداوند را انکار یا اثبات کنیم؟ کتابی با عنوان «موازی‌های شوم؛ پایان آزادی درآمریکا» هم عنوان جدیدی است که در انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است. این کتاب در نقد نظام دموکراسی در امریکا نوشته شده است.

عبدالکریمی در پایان با اشاره به استقبال خوب مخاطبین از رمان «اطلس شانه هایش را بالا انداخت»، اضافه کرد: بیش از سی عنوان جدید در حوزه های مختلف فرهنگ، ادبیات و شعر به نمایشگاه رسیده است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط