چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
تاریخ ایران و ترکیه، تاریخ دو فرهنگ چندهزار ساله است/ نسخه‌ خطی همسان‌ساز شده از مثنوی مولانا

مصطفی دمیر، مدیر نشر اوزان با اشاره به پیوندهای تاریخی دو کشور ایران و ترکیه گفت: وقتی از تاریخ ایران و ترکیه می‌گوییم از دو فرهنگ به قدمت چندهزار سال و عمیق سخن به میان می‌آید. در زمانه‌ امروز، جهان به همدلی نیاز دارد هرچند در زمینه‌ تبادل فرهنگی دو کشور بکوشیم باز هم کم است و جای کار بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ۱۸ ناشر از ترکیه به دعوت وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند. بیشتر این ناشران در حوزه تاریخ فعالیت می‌کنند.

مصطفی دمیر، مدیر نشر «اوزان» با ۳۵ سال فعالیت در این حوزه، یکی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران است. نشر اوزان که بیش از هزار عنوان کتاب چاپ شده عمدتاً در حوزه‌ تاریخ ترکیه، تاریخ خاورمیانه و تاریخ اقتصادی دارد، با ۴۰ عنوان کتاب به نمایشگاه تهران آمده است. این نشر در زمینه‌های دیگر مانند کودک و نوجوان هم فعالیت دارد اما بیشتر کتاب‌های آن تاریخی است.

این ناشر ترکیه‌ای با اشاره به اینکه این دومین سفر او به ایران است ولی نخستین‌بار است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند، گفت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی بزرگ و زیبا، متنوع و رنگارنگ است. در این نمایشگاه چیزی که در آغاز توجه من را به خود جلب کرد کیفیت چاپ، تصویر و گرافیک کتاب‌ها در ایران است.

مصطفی دمیر در پاسخ به این پرسش که رابطه‌ مردم ترکیه با تاریخ کشور خود چگونه است و نگاه آنان چه تاثیری در چاپ کتاب‌های تاریخی دارد، گفت: مردم ترکیه بسیار با همدلی به تاریخ خود نگاه می‌کنند و دیدگاهشان به تاریخ کشورشان با علاقه و محبت است. این سیاست از زمان عثمانی آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و مردم ترکیه بر این باورند که تاریخ دوست‌داشتنی است. البته در این میان ممکن است دیدگاه‌های متفاوت یا مخالفی نسبت به مقوله تاریخ وجود داشته باشد ولی دیدگاه عمومی‌ای که از آن صحبت می‌کنیم علاقه و دلبستگی به تاریخ است.

وی افزود: این نگاه همدلانه در کنار ساخت سریال‌های تاریخی و استقبال از آن‌ها رفته‌رفته به استقبال مردم از کتاب‌های تاریخی و علاقه به تاریخ کشور خود انجامید.

این ناشر حوزه تاریخ ترکیه با اشاره به پیوندهای تاریخی دو کشور ایران و ترکیه ادامه داد: وقتی از تاریخ ایران و ترکیه سخن می‌گوییم از دو فرهنگ به قدمت چندهزار ساله و عمیق سخن به میان می‌آید. در زمانه‌ امروز جهان به همدلی نیاز دارد هرچند در زمینه‌ تبادل فرهنگی دو کشور بکوشیم باز هم کم است و جای کار بیشتری دارد. امیدوارم در سال‌های آینده تبادلات فرهنگی و شناخت میان دوکشور ایران و ترکیه بیشتر شود.

در ورودی غرفه‌ ترکیه یک نسخه‌ خطی همسان‌ساز شده از مثنوی مولانا خودنمایی و چشم‌نوازی می‌کند که به‌گفته‌ یکی از مسئولان غرفه نفیس‌ترین اثر این غرفه کتاب مولانا است که نسخه‌ اصلی آن در موزه قونیه نگهداری می‌شود و متعلق به ۸۰۰ سال پیش است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها