دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
دومین حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب قاعده‌مندتر بود

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ضابطه‌گذاری و قاعده‌گذاری نمایشگاه برای کتابفروشان بسیار بیشتر از سال گذشته بوده، به‌عنوان مثال کتابفروشان براساس رفتار و عملکرد سال گذشته نمایشگاه و «بازار کتاب» دسته‌بندی شدند.

علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تجربه دومین تجربه حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران، عنوان کرد: حضور کتابفروشان در نمایشگاه را کمک به زنجیره آخر صنعت نشر می‌دانیم و معتقدیم اگر کتابفروشی در مقام خودش عمل کند و از جایگاهش خارج نشود و براساس این رویداد پخش‌کننده کتاب نباشد و بتواند به مردم خدمات بدهد هم به نفع خودش، هم به نفع ناشران و هم مردم است.

وی افزود: از این باب که کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌ها مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، ممکن است ناشران موجودی‌ای از کتاب‌ها نداشته باشند اما در کتابفروشی موجود باشد.

رمضانی با اشاره به عرضه برخی کتاب‌ها با قیمت پایین‌تر در بعضی کتابفروشی‌ها، گفت: گاهی هم کتابفروشی‌ها کتاب چاپ قدیم دارد و می‌تواند آن را به مردم عرضه کند، این موضوع به مردم کمک می‌کند تا در این وضعیت اقتصادی کتاب را با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند؛ علاوه براین می‌توان گفت که چنین اقدامی برای ناشر هم در میان‌مدت و بلندمدت نفع دارد، در روزهای اول مباحثی مطرح شد که کتابفروشان حجم زیادی از درخواست‌ها را به خود اختصاص دادند، اما نسبت‌ها نشان می‌دهد سال اول ناشران سه‌چهارم و یک‌چهارم کتابفروشان فروش داشتند.

به‌گفته رمضانی، ضابطه‌گذاری و قاعده‌گذاری نمایشگاه برای کتابفروشان بسیار بیشتر از سال گذشته بود؛ به‌عنوان مثال کتابفروشان براساس رفتار و عملکرد سال گذشته نمایشگاه و «بازار کتاب» دسته‌بندی شدند و در دسته‌هایی قرار گرفتند که اگر به تعداد مشخصی از ثبت سفارش مشتری رسیدند، پنل‌شان بسته شد تا کتاب‌ها را ارسال کنند و دوباره پنل فعال شود.

وی با بیان اینکه برای رعایت عدالت و حفظ فاصله کتابفروشان با ناشران، اگر آن‌ها از یک سقفی به بعد بیشتر از یارانه پستی استفاده کنند، یارانه را باید مثل ناشران پرداخت می‌کردند، گفت: براساس گزارش برخط از اداره پست نیز اگر تعداد سفارش ارسال شده‌شان از میزانی بالاتر بود، پنل آن‌ها تا زمان ارسال مرسوله‌ها بسته می‌شد.

رمضانی با اشاره به افزایش تعداد کتابفروشان در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم، توضیح داد: کتابفروشان حدود ۲ برابر بیشتر از سال گذشته حضور داشتند و نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد حضور آن‌ها رشد داشت؛ همچنین حجم آثارشان قابل توجه بود؛ بنابراین تلاش کردیم مستمرا فرآیند دائمی در چارچوب آیین‌نامه اولیه برای کتابفروشان قاعده‌گذاری کنیم تا کتابفروشی‌ای که واقعاً در مقام کتابفروشی باقی مانده بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها