یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
پیگیری اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌ها در اولویت مجلس جدید است/ تحول؛ نیاز مجلس

آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، ایجاد تحول در مجلس را یک ضرورت ارزیابی و درباره اولویت‌های فرهنگی مجلس به پیگیر اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد.

مرتضی آقاتهرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اولویت‌های فرهنگی مجلس دوازدهم گفت: اول باید به این فکر باشیم، آنچه که داریم را درست بررسی کنیم. اگر واقعاً دنبال پیشرفت بیشتر هستیم باید ببینیم چه تحولی می‌توانیم برای مجلس شورای اسلامی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه درباره بخش‌های مختلف مجلس دوازدهم صحبت‌های بسیاری دارم، عنوان کرد: نمایندگان مجلس جدید بهتر است، مرکز پژوهش‌ها، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی و بخش‌های مختلفی که زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی هستند را به خوبی ببینند و درباره آن‌ها اظهار نظر کنند، البته نظرات خوبی هم می‌توان داد.

وی با بیان اینکه امر مشورت با صاحب‌نظران برای ایجاد تحول در بخش‌های مختلف مجلس دوازدهم، گفت: درباره امور مختلف مجلس دوازدهم و ایجاد تحول در این مجلس می‌توان با دیگران نیز مشورت کرد تا تک بعدی به جلو نرویم. مهم این است که اصل تحول را در مجلس دوازدهم بپذیریم.

اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها در اولویت مجلس جدید است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم درباره تصویب «قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» اظهار کرد: برای تصویب اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتظر ۵۰ امضا بودیم تا در صحن علنی مجلس یازدهم ارائه شود؛ هرچند این تعداد امضا جمع شد اما تصویب آن به مجلس قبلی نرسید.

وی در پاسخ به این پرسش که تصویب قانون «تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» در مجلس جدید سخت خواهد بود یا خیر؟ عنوان کرد: از آنجا که دوستان و نمایندگان و به‌ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مانند خانم لاجوردی که در مجلس یازدهم در جریان تصویب کلیات و رفع نواقص طرح تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور بودند و در مجلس جدید نیز رای آورده‌اند، ان‌شاالله در همین کمیسیون فرهنگی نیز دوباره خدمتشان خواهیم بود، حتماً این قانون در اولویت تصویب مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

اختصاص بودجه برای برگزاری نمایشگاه کتاب ضرورت دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم درباره اختصاص ردیف بودجه مشخص برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: درباره این موضوع نیز فکر کردیم. در مجلس یازدهم، این مجلس یک‌درصد از بودجه شرکت‌ها را جدا کرده است تا کار فرهنگی انجام شود، ارزش ریالی مجموع یک‌درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌ها معادل ۳۶ همت است.

وی با تاکید بر اینکه الزام اختصاص یک‌درصد از بودجه فرهنگی دستگاه‌ها برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات دراین حوزه بسیار موثر و تاثیرگذار است، اظهار کرد: تصویب این قانون بسیار مهم بود با این قانون بودجه فرهنگی کشور اگر دو درصد بود به پنج تا ۶ درصد رسیده است؛ البته باید در زمینه بودجه فرهنگی یک مواردی را نیز مانند اختصاص ردیف بودجه برای برگزاری نمایشگاه کتاب را اضافه کرد. به نظر من یکی از این الزامات در حوزه بودجه فرهنگی، اختصاص بودجه برای برگزاری نمایشگاه کتاب است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط یک رویداد برای تهران و پایتخت نیست بلکه این رخداد فرهنگی در ابعاد ملی و بین‌المللی دارد؛ این نمایشگاه کتاب باید در دنیا مطرح شود و اگر این ادعا که نمایشگاه کتاب بُعد جهانی دارد واقعاً درست باشد، باید بودجه خوبی نیز به آن اختصاص بدهیم.

به گزارش ایبنا؛ براساس قانون بند ه تبصره ۹ بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند یک‌درصد از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند. این قانون در قانون بودجه ۱۴۰۳ و برنامه پنج ساله هفتم توسعه نیز آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها