چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
پیش از انقلاب ۷۵۰ عنوان کتاب درباره فلسطین ممنوعه بود/ از «کارنامه سیاه استعمار» تا «فریاد فلسطین»

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: یکی از خط قرمزهای رژیم پهلوی، فلسطین و اسرائیل بود. در حقیقت کتاب‌هایی که در مورد فلسطین تالیف می‌شد، جزو کتاب‌های ممنوعه بود. من لیست ۷۵۰ عنوان کتاب ممنوعه قبل از انقلاب را دارم.

قاسم تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: رشته‌های پیوند بسیاری میان ما و فلسطین وجود دارد. این سرزمین خاستگاه پیامبران الهی بوده و دیاری مقدس است. «مسجدالاقصی» یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی و پایگاه خداپرستی و قبله نخستین مسلمانان به شمار می‌رود. سال‌هاست که به دنبال ستمی که به ملت مظلوم فلسطین رفت، مبارزات آزادی‌بخش در سرزمین‌های اشغالی بر ضد صهیونیست‌های غاصب ادامه دارد و آگاهان و دردمندان ملت‌های جهان را به غده سرطانی اسرائیل که در قلب کشورهای اسلامی به دست استعمار به وجود آمده است، توجه می‌دهند.

پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به کتاب‌هایی که درباره فلسطین ترجمه و تالیف شده است، گفت: کتاب‌های موجود در مورد فلسطین به دو دوره قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقسیم می‌شوند. دوره قبل از انقلاب خصوصاً از سال‌های ۲۷ که امت پوشالی و جهلی اسرائیل تاسیس شد و بخش دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.

وی افزود: یکی از خط قرمزهای رژیم پهلوی فلسطین و اسرائیل بود. در حقیقت کتاب‌هایی که در مورد فلسطین تالیف می‌شد، جزو کتاب‌های ممنوعه بود. من لیست ۷۵۰ عنوان کتاب ممنوعه قبل از انقلاب را دارم که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنم. «سرگذشت فلسطین» یا «کارنامه سیاه استعمار» نوشته اکرم زعیتر است که در سال ۱۳۴۳ از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ترجمه شد و جزو کتاب‌های ممنوعه تا قبل از انقلاب بود. این کتاب دو بار مخفیانه چاپ شد و از ابتدای برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها تا شکل‌گیری اسرائیل را دربرداشت.

تبریزی بیان کرد: سال ۱۳۳۴ نیز کتاب «خطر جهود برای ایران و جهان اسلام» از سید غلامرضا سعیدی چاپ شد (جهود منظور همان صهیونیسم است). چون در آن زمان هنوز ساواک تاسیس نشده بود، این کتاب از طرف حکومت نظامی و تیمور بختیار نوشته شده بود که او دستگیر می‌شود، به دنبال دستگیری او کتاب ممنوع می‌شود و حتی رتبه اداری این شخص که کارمند اداری بانک ملی بود نیز تنزل یافته و وی به قم تبعید می‌شود که چرا این کتاب را نوشته است، اسناد مربوط به این کتاب موجود است.

وی در ادامه گفت: کتاب‌های دیگری با عنوان «فلسطین» از سیدهادی خسروشاهی، «فلسطین» از فخرالدین حجازی، «فلسطین» از نوری‌زاده که ترجمه اشعار شعرای فلسطین بود. «فریاد فلسطین» از سید غلامرضا سعیدی منتشر شد. اما کتاب دیگری با عنوان «یهود از دیدگاه قرآن» که در سال ۱۳۵۳ اجازه چاپ نگرفت. یعنی در سال ۱۹۷۴ گفتند که این کتاب را چاپ نکنید، چون اوضاع خاورمیانه بحرانی است، این کتاب بعد از انقلاب چاپ شد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: کتاب «اسرائیل پایگاه امپریالیسم» از جلال آل احمد، کتاب دیگر «اسرائیل» از سیدهادی خسروشاهی یا کتاب دیگری با عنوان «دیر یاسین» به چاپ رسید. دیر یاسین نام منطقه‌ای بود که آن را با خاک یکسان کرده بودند و همه مردم آن منطقه را قتل عام کرده بودند. کتابی با عنوان «کفرقاسم» منتشر شد، کفرقاسم نیز نام روستایی بود که با خاک یکسان کردند. کتاب «اشعار محمود درویش» از کتاب‌هایی بود که قبل از انقلاب چاپ می‌شد و عموماً هم به سانسور می‌خورد. کتاب دیگر «فلسطین» اثر ماکسیم رودنسون بود، این شخص از کمونیست‌های فرانسه بود که این کتاب را علیه اسرائیل و در دفاع از فلسطین نوشته بود.

قاسم تبریزی بیان کرد: بعد از انقلاب مسئله فلسطین به دلیل قبله اول مسلمین و به تعبیر اسلام که از آن با عنوان جهان اسلام یاد می‌کند، موضوع اصلی و مطرح شد که در زمینه فلسطین ترجمه و تالیف زیاد داریم. حتی شعرا شعرهایی از فلسطین سرودند. اما مهم‌ترین کتاب‌هایی که با موضوع فلسطین منتشر شد، می‌توانیم به کتاب «تا فراموش نکنیم» اشاره کنیم. این کتاب ماجرای غم‌انگیز اشغال فلسطین و از میان بردن ۴۱۸ روستاست. نویسنده کتاب یک فلسطینی است که ۴۱۸ روستا را در فاصله سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ از نظر تعداد سکنه و… مورد بررسی قرار داده است. مردم منطقه مسلمان، مسیحی و یهودی بودند و تولید و اقتصاد منطقه در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از اشغال فلسطین، حکومت صهیونیستی آنجا را ویران کرد. کتاب حالت دائره‌المعارفی است که کشتار و اخراج و آوارگی فلسطینیان را بیان کرده است. این دائره‌المعارف به وسیله ولید الخالدی تدوین شده است.

وی گفت: دائره‌المعارف دیگری به وسیله آقای بجنوردی تدوین شد که این کتاب نیز کار خوبی است. اما آنچه که قبل از انقلاب می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، سخنرانی‌های علما و مرجع علمای اسلام است. البته این هم از مواردی بود که مورد بازخواست قرار می‌گرفت.

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: از جمله آیت‌الله مطهری، آیت‌الله طباطبایی، آیت‌الله سیدابوالفضل سیدزنجانی حسابی باز می‌کنند تا از طریق این حساب به فلسطینیان کمک کنند که ساواک آقای مطهری را دستگیر و بازجویی می‌کند که چرا این کار را کردید، حق ندارید پول را به فلسطین بفرستید. به یاد دارم، یک مورد آیت‌الله طالقانی روز عیدفطر در سال ۴۸ در مسجد هدایت بعد از نماز از جیبش پولی درآورد و گفت: این پول مال فلسطینی‌هاست. هر کس می‌خواهد، می‌تواند فطریه‌اش را به فلسطینی‌ها بدهد، که مقداری پول جمع شد که آن پول را برای فلسطینی‌ها فرستادند اما عمدتاً مورد بازخواست بودند.

قاسم تبریزی بیان کرد: محمدحسن رجبی در کتاب «گزیده بیانیه‌های مراجع و علمای شیعه» مجموعه نفیسی از دیدگاه علما و مراجع را در مورد فلسطین بیان کرده است. در این کتاب مطالبی از زمان شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی‌، آیت‌الله سید محمود طالقانی تا آیت‌الله حکیم و تا حضرت امام و تا امروز دفاعیات از اسرائیل آورده شده است.

وی در ادامه گفت: مسئله اسرائیل از سه جهت برای ما مهم است. یکی مسئله اسلامی اینکه قبله مسلمین است و در آنجا قتل عام مسلمین صورت می‌گیرد. دشمن حربی وارد جنگ با مسلمین شده است و وظیفه‌ای برعهده ماست که از قبله مسلمین دفاع کنیم. مسئله دوم اینکه اسرائیل به عنوان یک پایگاه و پادگان غرب در قلب جهان اسلام است. در بیانیه علامه کاشف‌القطاع از مراجع تقلید عراق هم همین موضوع آمده است و این در حقیقت منظورش همان نیل تا فرات است که به اصطلاح استقلال، اقتدار ملی، وحدت ملی و منافع ملی ما را به خطر می‌اندازد. مسئله سوم مسائل انسانی است که یک رژیمی از سال‌های ۱۳۲۲ در حین جنگ جهانی دوم که آن موقع فلسطین تحت قیمومیت انگلستان بود، شروع به کشتار و قتل عام کرد و شاهد جنایات بی‌شمار هستیم.

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: از لحاظ انسانی جهان مسئول است، کما اینکه الان حتی قدرت‌های اروپا و آمریکا مدافع اسرائیل هستند و مردم به عنوان حرکت انسانی، انسان دوستی و بشر دوستی وارد مبارزه شده‌اند و مسلماً ماندگاری این رژیم یک خطر مستمر است. کما اینکه در این قریب ۸۰ سال ما شاهد جنایات مستمر هستیم. حتی از دوران پهلوی از سال ۱۳۲۷ که اسرائیل تشکیل شد، برای ما معضل اقتصادی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی ما ۵ و نیم میلیارد دلار از اسرائیل برای خرید سلاح طلبکار بودیم که ندادند. البته در دوران پهلوی علاوه بر خرید سلاح تخم‌مرغ، مرغ، جوجه و… عمدتاً از آنجا وارد می‌شد یعنی آنها در ایران هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ سیاسی خانه‌های امن داشتند. لذا ما آن خطر اقتصادی را هم لحاظ می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها