دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
پیوند عمیق سینما و جامعه

کتاب «جامعه‌شناسی سینما» نوشته محمدرضا دلیر سفری در اعماق پیوند سینما و جامعه است. در این کتاب، شاهد مفاهیم کلیدی مانند تاریخچه‌ی جامعه‌شناسی سینما، رابطه سینما و ایدئولوژی، سینما و فرهنگ، سینما و قدرت، مخاطب سینما و صنعت سینما هستید. ‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «جامعه‌شناسی سینما» نوشته محمدرضا دلیر سفری در اعماق پیوند سینما و جامعه است.

این کتاب، دریچه‌های نو را به سوی درک مفاهیم و رابطه پیچیده و چندلایه میان دو عرصه سینما و جامعه می‌گشاید. دلیر با قلمی شیوا و لحنی علمی، خواننده را به سفری در اعماق این پیوند می‌برد که تصویری متفاوت از آن را نمایش می‌دهد.
در این کتاب جامع، شاهد مفاهیم کلیدی؛ مانند تاریخچه جامعه‌شناسی سینما، رابطه سینما و ایدئولوژی، سینما و فرهنگ، سینما و قدرت، مخاطب سینما و صنعت سینما هستید.

تاریخچه جامعه‌شناسی سینما:

دلیر در این بخش، گذری بر سیر تحول اندیشه‌های جامعه‌شناختی سینما از دوران پیدایش این هنر تا امروز داشته است. خواننده با مطالعه‌ی این بخش، از نحوه دیدگاه‌ها و نظریه‌های مختلف در این حوزه اطلاعات زیادی به دست می‌آورد.
سینما و ایدئولوژی:

در این بخش نیز، نقاب از چهره‌های پنهان سینما به عنوان ابزاری برای بازتاب و ترویج ایدئولوژی‌های مختلف برداشته می‌شود. وی با ظرافت، به بررسی چگونگیِ نفوذ ایدئولوژی در سطوح مختلف تولید فیلم‌ها می‌پردازد و خواننده را به تأملی در این زمینه وا می‌دارد.
سینما و فرهنگ:

پیوندِ ناگسستنیِ سینما و فرهنگ، موضوعِ محوریِ این بخش است. او در این بخش به واکاویِ نقش سینما در بازدهی و بازتولید فرهنگ می‌پردازد و تأثیر متقابل این دو عرصه را بررسی می‌کند.

سینما و قدرت:

در این بخش، دلیر از چهره سینما به عنوان ابزاری در دست صاحبان قدرت برای اعمال سلطه و کنترل افکار یاد می‌کند. دلیر با نگاهی تیزبین، به بررسی نحوه استفاده از سینما برای مشروعیت بخشی به قدرت و سرکوب صداهای مخالف می‌پردازد.
مخاطب سینما:

این فصل، به جایگاه مخاطب در دنیای سینما و نقش او در شکل دهی به معنای فیلم میپردازد. دلیر با جزئی‌نگری، به بررسی موضوعات پیچیده میان مخاطب و فیلم و تأثیر این موضوعات بر تفسیر و درک اثرهای سینمایی پرداخته‌است.
صنعت سینما:

این قسمت، خواننده با ساختارها و مناسباتِ حاکم بر صنعت سینما و نقش آن در تولید و پخش فیلم آشنا می‌شود. نویسنده این کتاب به بررسی عوامل اقتصادی سینما، نظام ستاره‌سازی و ممیزی می‌پردازد و تصویری روشن از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت نشان می‌دهد.

در یک نگاه کلی به کتاب «جامعه‌شناسی سینما» می‌توان به نقاط قوت این کتاب از جمله جامعیت، سیر منظم مباحث و زبان شیوای آن اشاره کرد.
منظور از جامعیت «کتاب جامعه‌شناسی سینما» اثری جامع و کامل بودن در این حوزه است که همه رابطه‌های سینما و جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهد. از منظر مباحث نیز دلیر با تسلطِ مثال‌زدنی بر مباحثِ نظریِ جامعه‌شناسی سینما، به واکاویِ مفاهیمِ کلیدی در این حوزه می‌پردازد. در نهایت لحنِ علمی و در عین حالِ روانِ کتاب، مطالعه آن را برای مخاطبان عام و خاص جذاب و لذت بخش می‌سازد.


درپایان؛ کتاب جامعه‌شناسی سینما اثرمحمدرضا دلیر که به همت انتشارات هوران در سال ۱۴۰۲ در ۶۶۲ صفحه منتشر شده‌است، اثری ارزشمند و خواندنی برای همه افراد علاقه‌مند به حوزه سینما و مطالعات اجتماعی است. این کتاب به عنوان منبع درسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قابل استفاده است و همچنین برای سینماگران، فیلم‌ها و عموم مردم اثری مفید و آموزنده خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها