سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
جلسات مطالعاتی کتاب «دور از وطن» و نمایشگاه کتاب «راز روزهای بهاری» در پارسیان برگزار شد

هرمزگان - به مناسبت رحلت جانسوز امام خمینی (ره) جلسات مطالعاتی کتاب «دور از وطن» و نمایشگاه کتاب «راز روزهای بهاری» در پارسیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، پارسیان غربی‌ترین شهرستان هرمزگان به مناسبت رحلت جانسوز امام خمینی (ره) با محوریت کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله جلسات مطالعاتی کتاب «دور از وطن»، آموزش نقاشی با محوریت کتاب «بچه‌ها کاردستی»، معرفی کتاب «بهم میاد؟!» و نمایشگاه کتاب «راز روزهای بهاری» را برگزار کرد.

جلسات مطالعاتی کتاب «دور از وطن»

به مناسبت رحلت جانسوز امام خمینی (ره) جلسات مطالعاتی بر محوریت کتاب «دور از وطن» با همکاری پایگاه بسیج الزهرا پارسیان به همت حلیمه روشن زاده کتابدار کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) این شهرستان برگزار شد.

«دور از وطن» جلد ششم از مجموعه ۱۰ جلدی «زندگی مصور امام خمینی (ره)» به قلم محمد اجاقی و با تصویرگری سید حسن سلطانی و سحر فتاحی در قالب داستان تصویری برای کودکان و نوجوانان از سوی موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده است.

این مجلد با نام «دور از وطن» تبعید امام خمینی (ره) از ایران به ترکیه و عراق را روایت می‌کند. امام خمینی (ره) با سخنرانی‌های مهمی درباره سیاست‌های رژیم محمدرضا پهلوی، این رژیم را به وحشت انداخت و پس از مخالفت علنی ایشان با لایحه کاپیتولاسیون در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ توسط ساواک به ترکیه تبعید می‌شود.

کتاب «دور از وطن» با ماجرای ورود امام (ره) به شهر آنکارای ترکیه آغاز می‌شود. پس از مدت کوتاهی اقامت به شهر بورسای ترکیه می‌رود و حاج مصطفی، پسر بزرگ امام (ره) نیز به ترکیه تبعید می‌شود و نزد ایشان می‌رود.

از اواسط کتاب «دور از وطن» ماجرای تغییر محل تبعید امام (ره) و فرزند ایشان از ترکیه به عراق در مهر سال ۱۳۴۴ بازگو شده و از این به بعد حضور آنان در شهرهای کاظمین، سامره و کربلا بیان می‌شود.

آموزش نقاشی با محوریت کتاب «بچه‌ها کاردستی»

آموزش نقاشی با محوریت کتاب «بچه‌ها کاردستی» به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) با حضور کودکان پارسیانی در کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) این شهرستان برگزار شد.

«بچه‌ها کاردستی» اثر علی ذوالفقاری از مجموعه پنج جلدی آموزشی و سرگرمی برای کودکان است. این کتاب‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که کودک ضمن بازی و سرگرمی، با دنیای اطرافش بهتر وآگاهانه‌تر برخورد کند.

در این مجموعه سعی شده است موضوعات آموزشی با طرح‌های جذاب و گویا و نثری ساده و شیرین بیان شود.

از موضوعات جالب برای کودکان آموزش کاردستی است. ساختن چیزهای جدید با وسایل و لوازم ابتدایی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود سرگرمی جالبی برای کودکان است. بچه‌ها با رنگ‌آمیزی تصویرهای کتاب، سرگرمی بیش‌تری خواهند داشت.

معرفی کتاب «بهم میاد؟!» در پارسیان

نشست معرفی کتاب «بهم میاد؟!» با حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه نبی اکرم (ص) پارسیان برگزار شد.

«بهم میاد؟!» یک رمان متفاوت از نویسنده‌ای در شرایطی متفاوت از دنیای مسلمانان خاورمیانه است. مسلمانی که یک خانم است و می‌خواهد نماد مسلمان بودن یک بانو را داشته باشد. او از دغدغه‌های یک بانوی مسلمان در دنیای امروز غربی می‌گوید و برای بیان این دغدغه‌ها زبان مناسب و قهرمان مناسبی انتخاب کرده است.

این کتاب نوشته رنده عبدالفتاح و ترجمه محسن بدره است. نشر آرما این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

این اثر داستانی دربارهٔ لباس‌پوشیدن دختران است و نگاه کلیشه‌ای و سنتی به حجاب را برای مخاطب ایرانی می‌شکند. این کتاب یادآوری می‌کند که مسئلهٔ پوشش دختران در همهٔ دوران‌ها مطرح بوده است.

قصهٔ این رمان قصهٔ حجاب اختیاری است؛ قصه‌ای متفاوت با کلیشه‌هایی که دختران امروز جامعهٔ ما با آن مواجه‌‏اند و روایتی از یک انتخاب غیراجباری و کاملاً آگاهانه است.

شخصیت اصلی این رمان دختر نوجوانی است به نام «امل» که از پدر و مادری فلسطینی و در استرالیا به دنیا آمده است. او با دیدن یکی از سکانس‌های سریال «فرندز» جسارت پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد حجاب تمام‌وقت داشته باشد (چون قبلاُ به‌قول خودش به‌صورت پاره‌وقت و در جاهای خاصی حجاب داشته است).

این رمان را می‌توان حاوی درون‌مایه‌های «روان‌شناسی اجتماعی» دانست.

نمایشگاه کتاب «راز روزهای بهاری»

نمایشگاه کتاب «راز روزهای بهاری» به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان برگزار شد.

مسئول این کتابخانه در این خصوص گفت: بزرگداشت حضرت امام (ره) رسالت خطیری بر دوش همه ما است و باید به عنوان یک وظیفه اخلاقی، دینی و انقلابی به آن نگاه کنیم؛ زیرا امام خمینی (ره) تمام هویت انقلاب ما است و مقام معظم رهبری هم با صراحت فرمودند: «این انقلاب بی نام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.»

حلیمه روشن زاده ادامه داد: به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد نمایشگاه «راز روزهای بهاری» در کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) برپا شده است و به مدت یک هفته در معرض دید مراجعه کنندگان به کتابخانه خواهد بود.

وی هدف از برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی در کتابخانه را، آشنایی جوانان با شخصیت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران بیان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها