یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
پیشکسوتان شعر نوجوان راه را برای ما هموار کرده‌اند

یک شاعر کودک و نوجوان گفت: اگر اکنون شعر نوجوان به هر پایه‌ای رسیده و اینطور در حال کار است، به این علت است که ما واقعاً پا جای پای بزرگانی گذاشته‌ایم که در دهه ۶۰ کار می‌کردند.

حسین تولایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژگی‌ها و مختصات شعر نوجوان گفت: مختصات شعر نوجوان این است که باید ویژگی‌های دوره نوجوانی را چه از نظر عاطفی، چه از نظر اندیشه و چه از نظر ویژگی‌های زندگی یک نوجوان، در خود داشته باشد؛ یعنی شعر نوجوان باید آیینه‌ای باشد که وقتی نوجوان آن شعر را می‌خواند، خود را در آن ببیند. همانطور که نوجوان امروز دنبال این نیست که کسی نصیحتش کند و نصیحت را برنمی‌تابد، دوست دارد کشف کند و روحیه جست‌وجوگری دارد و به سمت تازه‌ها می‌رود، شعر نوجوان هم باید شعری باشد که جست‌وجوگری داشته باشد، تازه‌هایی را برای نوجوان عرضه کند و کشف داشته باشد؛ در غیر این صورت، گفتن حرف‌های توصیفی، نصیحت‌گونه، کلی و کلیشه‌ای همانطور که خودِ نوجوان نمی‌پسندد، شعر نوجوان هم نمی‌تواند چنین چیزهایی را در خودش داشته باشد و مخاطب را هم جذب کند.

شاعر کتاب «احتیاط کنید پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» در پاسخ به این سوال که «وضعیت شعر نوجوان فارسی را چگونه می‌بینید؟» بیان کرد: خوشبختانه هم از نظر کمّی و هم کیفی، رشد داشته‌ایم. در سال‌های اخیر، تعداد شاعرانی که برای نوجوانان می‌سرایند، نسبت به دهه ۶۰ و قبل از آن بیشتر شده است. در آن دهه‌ها ما فقط چند شاعر داشتیم که در حوزه شعر نوجوان کار می‌کردند. آن چند شاعر، اکنون استادان و پیشکسوتان ما هستند؛ اما سال به سال و دهه به دهه که جلوتر آمدیم تعداد شاعرانی که به‌طور ویژه برای نوجوانان کار می‌کنند خیلی بیشتر شده است. همچنین نگاه‌های تازه‌ای به فراخور زمان به وجود آمده و این نگاه‌های تازه را در قالب‌های شعری نوجوان هم می‌توان مشاهده کرد؛ به عنوان مثال ما شعر نیمایی نداشتیم یا اینکه خیلی کم داشتیم اما الان شعر سپید و نیمایی داریم.

او افزود: نکته‌ای هست که بسیار روی آن تأکید دارم؛ اگر اکنون شعر نوجوان به هر پایه‌ای رسیده و اینطور در حال کار است، به این علت است که ما واقعاً پا جای پای بزرگانی گذاشته‌ایم که در دهه ۶۰ کار می‌کردند؛ مثل مصطفی رحماندوست، ناصر کشاورز، بیوک ملکی، محمود کیانوش و عزیزانی که راه را هموار کردند برای ما که در دهه ۸۰ و ۹۰ و همین‌طور الان، اینگونه کار می‌کنیم.

تولایی در ادامه، تعدادی از شاعرانی را که در زمینه شعر نوجوان آثار باکیفیتی به چاپ رسانده‌اند به مخاطبان ایبنا معرفی کرد: آثار خوب زیادی به چاپ رسیده است. فکر می‌کنم اگر نام شاعران را ببرم بهتر باشد به عنوان مثال کارهای عباس تربن، فاطمه سالاروند، کبری بابایی، حبیب نظاری و مجموعه شعر جدیدی از مهدی مردانی را معرفی کنم که به تازگی به چاپ رسیده است به نام «ماهی جان» که کتاب خوبی است. به کتاب‌های پیشکسوتان هم من همیشه به عنوان کتاب مرجع نگاه می‌کنم؛ مثل تمام آثار بیوک ملکی که مانند کتاب مرجع در شعر نوجوان هستند و هر بار می‌توانیم به آن‌ها مراجعه کنیم. من بارها و بارها این کتاب‌ها را خوانده‌ام یا مجموعه شعر عاشقانه نوجوان «کاش حرفی بزنی» سروده مصطفی رحماندوست که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. همچنین شاعران جوان‌تری که این سال‌ها اضافه شده‌اند مثل بهاره سلمانی و محسن حسینی، از چهره‌های جوان شعر نوجوان که کارهای خوبی ارائه کرده و روزهای روشنی را نوید داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط