به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از استقبال اهالی رسانه از بیستویکمین جشنواره ملی رسانههای ایران که سال گذشته و پس از وقفه ۱۰ ساله برگزار شد، بیستودومین دوره این جشنواره با رویکرد محوری «توجه ویژه به تحولات نوین رسانهای» با انتشار فراخوان برگزار میشود. پس از استقبال اهالی رسانه از بیستویکمین جشنواره ملی رسانههای ایران که سال گذشته و پس از وقفه ۱۰ ساله برگزار شد، بیستودومین دوره این جشنواره با رویکرد محوری «توجه ویژه به تحولات نوین رسانهای» با شعار «فردا خبریست!» برگزار میشود.
متن کامل این فراخوان به شرح زیر است: «ضمن گرامیداشت یاد سید شهیدان خدمت، آیتالله ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدشان، معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای اصحاب رسانه، ایجاد رقابت سالم و ارتقای استانداردهای رسانهنگاری در کشور، بیستودومین جشنواره ملی رسانههای ایران را برگزار میکند. از تمامی اصحاب فرهیخته رسانه دعوت میشود آثار تولیدی منتشر شده خود در مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و شبکههای اجتماعی را در قالبها، بخشها و موضوعات اعلامی از طریق سامانه rasaneh.pressfestival.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
رویکرد محوری جشنواره شامل، توجه ویژه به تحولات نوین رسانهای است. تمامی رسانهها و فعالان رسانهای که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند. رسانههای سراسری، رسانههای استانی، رسانههای شبکه اجتماعی (فضای مجازی) می توانند در این رویداد شرکت کنند. بخش رقابتی «آثار» شامل سرمقاله، مقاله و یادداشت، خبر، گفتوگو، گزارش، تیتر، عکس، گرافیک، چند رسانهای، ترجمه، برنامه ویدئویی و وب آوا (پادکست) است. در بخش رقابتی «آثار»، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی میتوانند در قالبهای تعیین شده، تولیدات منتشر شده خود در مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و شبکههای اجتماعی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. بخش رقابتی «موضوعی»: همه علیه نسلکشی در غزه، شهید جمهور است.
تحول در ساختار و فرایندها؛ از مصادیق اینگونه تحول، میتوان به تغییر در ساختار و فرایندهای اتاق خبر و تحریریه، برگزاری دورههای مهارتافزایی رسانهای بر مبنای تحولات نوین و آموزش خبرنگاران چندوجهی، استفاده زیرساختی از فناوریهای نوین در جهت تولید و نشر محتوا و مدرنسازی در جهت همراهی بیشتر مخاطب اشاره کرد.تحول در انتشار و توزیع محتوا؛ از مصادیق این گونه تحول میتوان به استفاده صحیح و مستمر از ابزارهای نوین برای تولید محتوای هنرمندانه، موثر و جذاب اشاره کرد و از مصادیق اینگونه تحول، توجه ویژه به سکوهای نوین انتشار محتوا، استفاده بهینه از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای انتشار و توزیع محتوا به شمار میآید.
تمام آثار منتشر شده در رسانههای فعال اعم از مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای اطلاعرسانی و محتواهای رسانهای منتشر شده در بسترهای مختلف اعم از چاپی، بر خط و شبکههای اجتماعی امکان حضور در جشنواره را دارند. آثاری که در بازه زمانی اول تیرماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ منتشر شدهاند میتوانند در جشنواره شرکت داده شوند. هر شرکتکننده میتواند تنها در ۲ بخش و در هر بخش، ۲ اثر ارائه کند. در بخش تیتر، ارائه متن کامل اثر الزامی است.
آثار ارسالی باید شناسنامه، لگوی نشریه، تاریخ انتشار داشته باشند و در رسانههای برخط نیز دارای نشانی اینترنتی و تاریخ انتشار باشند. برگزیدگان جشنواره ملزم به ارائه اصل اثر منتشر شده به دبیرخانه جشنواره هستند (آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار در صورت راهیابی به مرحله نهایی باید تاییدیه کتبی (مهر و امضاء) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری ارائه کنند. آثار باید با فونت خوانا ارائه شود و آثار ناخوانا از رقابت حذف خواهند شد. جشنواره حق استفاده تبلیغاتی و هنری؛ اعم از چاپ در نمایشگاه جانبی، تبلیغات شهری و رسانهای از آثار ارسالی را دارد.
فرایند ثبت و ارسال آثار از طریق سامانه rasaneh.pressfestival.ir انجام میشود. آخرین مهلت ارسال آثار تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳ است و نتایج و تقدیر از برگزیدگان ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ (روز خبرنگار) انجام میشود.
نظر شما