یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
روایت مردی که جا پای فردوسی گذاشت/ فرهنگ خراسان جنوبی مرهون پزشک بیرجندی

خراسان جنوبی ـ حکایت محمد رفیعی، حکایت پزشکی است که همانند فردوسی، با جمع‌آوری فرهنگ‌های پراکنده، شناسنامه‌ای برای خراسان جنوبی فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، هزار سال پس از فردوسی که مجموعه‌ای از فرهنگ‌های پراکنده را جمع کرد و سال‌ها رنج کشید تا شناسنامه‌ای برای ایرانیان فراهم کند، محمد رفیعی پزشک بیرجندی پس از سال‌ها تحصیل در سوئیس، با همت بلند و عاشقانه خود به جمع‌آوری آثار بزرگان خراسان جنوبی پرداخت.

ظهوری، کارشناس ارشد امور فرهنگی در خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: بی‌شک این استاد بزرگ حق بزرگی بر گردن فرهنگ خراسان‌جنوبی دارد چرا که همانند فردوسی سند چیستی و کیستی ایرانیان را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.

وی افزود: این پزشک بی هیچ چشم‌داشتی به روستاهای دورافتاده خراسان جنوبی رفت و آثار شاعران بزرگ که اشعار و تاریخچه منطقه سنت‌ها و آداب و آیین را بازگو می‌کردند، جمع آوری کرد، آنها را با خود به تهران برد و با هزینه شخصی اشعار را به استاد ادبیات سپرد تا کار ویراستاری و چاپ را انجام دهد.

چیستی و کیستی ایرانیان به اثری ماندگار تبدیل شد

ظهوری عنوان کرد: بی‌شک این استاد بزرگ حق بزرگی بر گردن فرهنگ خراسان‌جنوبی دارد چرا که همانند فردوسی سند چیستی و کیستی ایرانیان را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.

محمد رفیعی درباره سرگذشت زندگی خود به خبرنگار ایبنا گفت: پس از ۱۵ سال که به‌خاطر تحصیل در سوئیس و انگلیس به ایران برگشتم و خواستم با بزرگان و اندیشمندان استان خودم در گذشته آشنا شوم، متوجه شدم از زمان شاعران و بزرگان خیلی گذشته و کسی در این مورد کاری نکرده است.

وی افزود: خودم شروع کردم و برای رشد فرهنگ منطقه و شناساندن آثار شاعران و بزرگان به خودم و دیگران کار این کار را انجام دادم.

۲ وظیفه بزرگ جوان ایرانی

پژوهشگر بیرجندی ادامه داد: هرجوان ایرانی دو وظیفه مهم دارد، اول اینکه از حداکثر توان خود برای تکامل و پیشرفتش استفاده کند، زحمت بکشد و در مرحله دوم، وقتی به تکامل رسید همه را در خدمت جامعه و جایگاهی که بزرگ شده بکار بگیرد.

وی افزود: تمام وظایف یک فرد وطن پرست در این دو کلمه خلاصه می‌شود که برای خود چه کردی و برای وطنت چه کردی؟

رفیعی گفت: به دانشجویان توصیه می کنم در بالاترین حد از محیط دانشگاه استفاده کنید و دانش خود را بالا ببرید و فکر کردن را یاد بگیرید و از فکر خود در راه حل مشکلات و ایده های جدید استفاده کنید.

وی بیان کرد: رابطه دانشگاهیان باید با توده های مردم بیشتر شود و این اصلی مهم است زیرا یکی از وظایف دانشگاه، ارتقای سطح اطلاعات فهم شعور و تفکر جامعه است و دانشگاه می تواند با برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه ارتباط خود را با مردم حفظ کند.

رفیعی بیان کرد: دیر یا زود همه از بین می رویم و چه خوب است هر کس در حد توانایی‌اش هرکاری می تواند برای اعتلای فرهنگ کشور انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها