شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
کتابخانه‌های عمومی مرکز هویت‌سازی فرهنگی و اجتماعی هستند

آذربایجان‌غربی- معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی مکان و موقعیتی هستند که در آن خدمات بی‌شماری به همه مردم ارائه‌ می‌شود و مرکز هویت‌سازی فرهنگی و اجتماعی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، سیدباقر میرعبداللهی صبح شنبه در پانزدهمین رویداد ملی کسب‌وکار که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد، گفت: در تبیین کارکرد جدید کتابخانه‌های عمومی، به عنوان مرکز هویت‌سازیِ فرهنگی و اجتماعی، با این پرسش مواجهیم که رویدادهای آموزشیِ مربوط به حوزه کسب‌وکار مانند عروسک‌سازی و فیروزه‌تراشی و گلیم‌بافی و منبت‌کاری که در بعضی کتابخانه‌های استان آذربایجان‌غربی و استان‌های دیگر در جریان است، چه ارتباط مفهومی و اجرایی با وظایف کتابخانه‌ها دارد؟ پاسخ این است که مطابق بسیاری از تجربه‌های جهانی و ایرانی، که دانش کتابداری نیز آن را تأیید می‌کند، کتابخانه‌های عمومی مکان و موقعیتی هستند که در آن خدمات بی‌شماری به همه مردم ارائه می‌شود و خدمت «عضو و امانت» تنها یکی از بی‌شمار خدمت‌هاست، بنابراین، پاسخ به این سوال مهم که «کتابخانه در دوره معاصر به چه کار می‌آید؟» در این نهفته است که ما وظیفه امروزین کتابخانه و کتابدار را منحصر در تعریف‌ها و تفسیرهای کهنه گذشته ندانیم و به شکلی همه‌جانبه همه کارکردهای هویت‌ساز ورشددهنده را در کتابخانه سراغ بگیریم. موضوع کسب‌وکارهای کوچک هم، به دلیل ارتباط غیرقابل انکار نهاد علم و نهاد اقتصاد، با کتابخانه عمومی ارتباط پیدا می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری دو همایش بین‌المللی از سوی نهاد در تبیین خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی گفت: وظیفه اولی نهاد البته برگزاری همایش نیست، اما نهاد به منظور درگیرکردن دانشگاه به عنوان نهاد رسمی علم در ایران و هم به منظور توضیح وجوه علمی شعار نهاد مبنی بر نگاه به کتابخانه به عنوان مرکز اجتماعی، دو همایش را برگزار کرد.

وی افزود: نهاد در برگزاری نمایشگاه فقط به تولید محتوای دانشی در این عرصه اکتفا نکرد و به حوزه عمومی هم توجه داشت و به همین انگیزه است که اکنون و ماه‌ها پس از پایان همایش، هنوز رویدادهای استانی مربوط به حوزه کسب‌وکارهای کوچک را پیگیری و اجرا می‌کنیم. نهاد در حوزه برقراری ارتباط میان دانش و حوزه عمومی، اگرچه از انصافاً از دانشگاه پیش افتاده است، اما تسهیل‌گر و عامل ارتباطی است و به آموزش‌محوربودن و کتاب‌محور بودن فعالیت‌هایش توجه و اصرار دارد.

میرعبداللهی تصریح کرد: خوشبختانه برخی از کتابداران مسئول و دغدغه‌مند ما، مبتنی بر احساس مسئولیت فردی و فراتر از شرح وظایف رسمی‌شان، سال‌ها قبل در این حوزه به صورت داوطلبانه فعالیت داشتند. این گروه از کتابداران، بخش اجرایی ایده تبدیل کتابخانه عمومی به مراکز فرهنگی و اجتماعی را به‌خوبی تحقق بخشیده‌اند.

میرعبداللهی ادامه داد: فعالیت کتابخانه‌های عمومی در حوزه کسب‌وکار و اساساً همه حوزه‌های ترویجی، نه صرفاً یک شعار و پروژه موقت مدیریتی، بلکه ضرورتی اجتماعی و فرهنگی است. توجه دقیق و عالمانه به این ضرورت و انجام درست این وظیفه، اولاً نیازمند استمرار و پیگیری موضوع و به‌فراموشی نسپردن آن و ثانیاً ورود نهاد و کتابداران به حوزه‌های دیگر خدمت به جز کسب‌وکار است.

کتابخانه مکانی برای ایده‌پردازی

افشار کبیری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد در کتابخانه‌های عمومی گفت: حمایت کتابخانه‌های عمومی از کسب و کار، برخاسته از یک ایده بوده و بستر اقتصادی و اجتماعی دارد و کسب و کار نیاز به ایده دارد و کتابخانه منبع ایده پردازی است و این وجه اشتراک این دو حوزه است که ناشی از قرابت اقتصاد و فرهنگ است.

وی ادامه داد: این رویداد اقدامی در راستای توسعه در هر دو حوزه و موجب ترویج کتابخوانی و رشد اقتصادی شده و نتایج مثبتی در سطح خرد و کلان خواهد داشت.

آگاهانش، آموزش و آفرینش سه رسالت مهم کتابخانه‌های عمومی

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این مراسم افزود: رویداد امروز با محوریت شعار سال جاری «جهش تولید با مشارکت مردم» در تلاش است ضمن حرکت در راستای کمک رسانی به جهش تولید، قابلیت‌های ویژه کتابخانه‌های عمومی را به عنوان باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار در جامعه به شایستگی به عموم مردم معرفی کند.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز موثق اشاعه اطلاعات هر کدام به مثابه یک دانشگاه دائمی است که تلاش می‌کنند ذیل سه رسالت و کارویژه مهم آگاهانش، آموزش و آفرینش به منظور پیشرفت و تعالی جامعه در کنار نظام آموزش رسمی نقش آفرینی نمایند.

معصومی ادامه داد: کتابخانه‌ها با شناسایی نیازمندی‌ها در زمینه کسب و کارهای محلی و توانایی‌های جامعه خدمت‌گیر، از یک سو و شناسایی سازمان‌های حامی و مرتبط با توسعه کسب و کار، سرمایه‌گذاران جویای نیروی کار، شرکاء، قوانین و مقرارت، از سوی دیگر، می‌توانند با ارائه خدمات، منابع، فضا، آموزش و… به خلق ایده، ایجاد و راه‌اندازی و پایداری کسب و کار و در نتیجه توسعه جامعه کمک کنند.

معصومی با اشاره به برگزاری دو همایش بین المللی در این زمنیه گفت: این همایش‌ها به شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور می‌پردازند و حداقل فایده آن، تلاش برای پی‌ریزی و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیی اقتصادی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به ارائه گزارشی از فعالیت کتابخانه‌های عمومی در حوزه کسب و کار پرداخت و گفت: فعالیت‌های انجام شده در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی در زمینه خدمات مربوط به کسب و کار، قابل تقسیم بندی در چهار محور برگزاری کارگاههای آموزشی در حوزه بزرگسال، برگزاری رخدادهای نمایشگاهی، جشنواره‌ای، فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده‌نگر، ایجاد ارتباط بین جویندگان کار و صاحبنظران حوزه کسب و کار است و در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ فعالیت در سطح کتابخانه‌های عمومی استان در این حوزه انجام شد که ۳۰ فعالیت به طور مستقیم با حوزه کسب و کار مرتبط بوده است و بیش از ۷۰ فعالیت در راستای توانمند سازی کودکان و نوجوانان اجرا شده است و ۱۰۰ عنوان کتاب در حوزه کسب و کار برای هفت کتابخانه پیشرو در زمینه کسب و کارهای کوچک، در دست تهیه و ارسال است.

کتابخانه‌های عمومی مرکز هویت‌سازی فرهنگی و اجتماعی هستند


به گزارش ایبنا؛ معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نمایشگاه فروش و معرفی محصولات تولیدی کسب و کارهای محلی و صنایع دستی در کتابخانه مرکزی ارومیه بازدید و با غرفه داران به گفتگو پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها