سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
ماندگاری در تاریخ با نشر یک کتاب خوب/ نشر موفق مولف خلاق پرورش می‌دهد

ایلام- مدیر موسسه انتشاراتی روبرو معتقد است که با نشر یک کتاب خوب می‌شود در تاریخ ماندگار شد و مورد تحسین آیندگان قرار گرفت.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): احسان شیری، متولد ۱۳۷۳، مدیرمسئول انتشارات روبرو، کارشناس‌ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، بیش از هشت سال سابقه کار در شرکت نفت و پتروشیمی، عضو کمیته آموزش پالایش و پخش و شرکت هلدینگ خلیج فارس، دارای بیش از ۵۰ عنوان certificate علمی و تخصصی، مولف بیش از ۱۰ عنوان کتاب در حوزه‌های ادبی، مهندسی و آموزشی است و پنج عنوان دیگر زیر چاپ دارد. نشر روبرو را در سال ۱۳۹۷ تاسیس کرده و در سال‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به عنوان ناشر فعال و برتر از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام انتخاب و تجلیل شد. او نویسنده برتر استان در سال ۱۴۰۰ بود.

این مولف و ناشر جوان ایلامی، تاکنون بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده و حضوری فعال و جدی در سپهر چاپ و نشر استان ایلام دارد. با او گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

- اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شما از راه‌اندازی و مدیریت نشر روبرو چه بوده است؟

اهداف کوتاه مدت مورد نظر نشر؛ شناخت سریع کمبودهای موجود در حوزه نشر استان است. اهداف میان مدت؛ رایزنی با شرکت‌های خارج استان (پالایش و پخش، گاز، پتروشیمی و شرکت‌های دولتی و خصوصی در این حوزه) در مورد چاپ و نشر کتاب‌های مهندسی و آموزشی در حوزه نفت و گاز است به ویژه اینکه با توجه به اینکه استان ایلام بیش ۱۴ درصد ذخایر نفت و گاز کل کشور را داراست، ضروری است که در این حوزه کتاب‌های مناسب در استان به چاپ برسند و به‌نام ایلام ثبت شوند تا ایلام در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. اهداف بلندمدت در نشر روبرو؛ چاپ و نشر کتاب در سطح کشور و پخش آنها به صورت اینترنتی و آنلاین است که در این زمینه در سایت انتشارات اقداماتی انجام شده و کارهای چاپ نشر استان‌های همجوار و حتی تهران هم در استان ایلام به چاپ رسیده و در نهایت روز به روز باید در این خصوص کارهای تخصصی و کارشناسی شده صورت گیرد تا بتوان جایگاه چاپ و نشر خوبی را برای استان به‌دست بیاوریم.

- نشر روبرو بر چه قالب‌ها و موضوعاتی در حوزه انتشار کتاب متمرکز است؟

در این نشر تمرکز بر انتشار آثار ادبی، آموزشی و مهندسی است. در سال ۱۴۰۲ و سال جاری نشر کتاب کودک و نوجوان با توجه به کمبودهای استان و ظرفیت‌های موجود به سیاست‌های انتشارات اضافه شده است.

- یکی از دغدغه‌های مهم ناشران در استان، عدم اتصال به چرخه پخش سراسری کتاب است. آسیب‌شناسی و تحلیل و پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

استان ایلام با توجه به بعد مسافت و دوری از پایتخت، آن‌گونه که باید به شبکه پخش سراسری چاپ و نشر متصل نیست و از راه‌های موجود برای این اتصال، شبکه اینترنت (فضای مجازی سالم) و شبکه پست است که باید از توانایی‌های موجود و ایجاد سایت‌های متنوع توسط ناشرین استان و به‌روزسانی کتاب‌های چاپ شده خود و به نمایش گذاشتن آنها در ویترین جهانی اینترنت و تبلیغات بهترین بهره‌مندی را برد. ایجاد بسترهای لازم و تبلیغات متنوع و به‌روز و در آخر ارسال سفارش. اینگونه می‌شود برای خودمان و آثارمان بازار سراسری ایجاد کنیم.

- یک ناشر خوب و موفق و تاثیرگذار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ناشری موفق و تاثیرگذار است که بتواند پرورش و حمایت از نویسندگان را سرلوحه کار خود قرار داده و هدف خود را بر پایه ساختن ویترینی از بهترین کتاب‌ها به چاپ و نشر برساند. ناشر باید حامی نویسنده باشد، تا ذوق و خلاقیت نویسنده و مولف به نمایش در بیاید. ناشر خوب باید دقیق ظرفیت بازار موجود در شعاع کاری خود را پیدا کرده و از آنها فرصت بسازد و در نهایت، نشر موفق یعنی مولف خلاق.

- کتاب‌سازی یکی از آسیب‌های جدی در حوزه چاپ و نشر کتاب در استان ایلام است که متاسفانه اغلب ناشران استان مبتلا به آن هستند. به نظر شما علت انجام این کار و پیشنهاد شما برای برون رفت از آن چیست؟

از جمله علت‌های انجام چنین کاری می‌توان سطحی‌نگری ناشران اشاره کرد، ناشران باید از نگرش‌های فرهنگی و ادبی غنی موجود الهام بگیرند و بدانند که یک کتاب با کیفیت و با طراحی زیبا بهتر از ۱۰۰ عنوان کتاب سطحی و کم محتواست. با نشر یک کتاب خوب می‌شود در تاریخ ماندگار شد و مورد تحسین آیندگان قرار گرفت. موسسه انتشارات روبرو، در راستای الگو قرار دادن کتاب‌ها و اهمیت ویژه به کتاب و کتابخوانی حرکت خواهد کرد. احترام به مخاطب و سلیقه‌ها جزو اهداف جدا نشدنی این مجموعه است و بر این باوریم که فروش و توزیع پایان کار نیست، بلکه شروع تعهدی است بر آسودگی خاطر مخاطبان ارجمند از تضمین کتاب‌های این موسسه که مفتخریم تاکنون روشنایی بخش راه‌مان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها