سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
تحقق وحدت اسلامی بر محور غدیر رسالتی همگانی است

خوزستان - استاد حوزه فاطمیه کارون گفت: تحقق وحدت اسلامی بر محور غدیر، رسالتی همگانی است که برای جامعه قوی و هدفمند نیازمند تلاش تمامی کشورهای مسلمان هستیم.

لیلاکربلایی پور استاد حوزه فاطمیه کارون درباره فضیلت عید غدیرخم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، اظهارکرد: روز غدیرخم، یکی از مهم‌ترین اعیاد شیعیان است که در آن، پیامبر اکرم (ص) در بازگشت از آخرین حج خود، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند. این واقعه در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری قمری در محلی به نام غدیر خم رخ داد.

وی افزود: در روایات و احادیث بسیاری، فضیلت و اهمیت فوق العاده این روز بیان شده است. به طوری که برخی از معصومین (ع) آن را «برترین عیدها» دانسته‌اند.

کربلایی پور با اشاره به روایات فراوان ائمه معصوم در رابطه با فضیلت این عید تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند روز غدیر عید بزرگ خداست، روز سپاس از تمامی نعمت های خداوند متعال که ارزش انجام دادن اعمال آن روز، برتری زیادی نسبت به دیگر اعمال روزانه دارد.

وی گفت: خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و این روز در آسمان مشهورتر از زمین در میان روزهاو همانند ماه در میان ستارگان است که اطعام فقیران در آن برکات فراوانی دارد.

فضیلت عید غدیر خم

وی با اشاره به کتاب خطبه غدیر که کتاب مهمی در رابطه با این روز مبارک اس؛ ادامه داد: خطبه غدیر به یازده بخش مهم تقسیم می‌شود که بخش اول حمدوثنا الهی، بیان صفات رحمانیت خداوند متعال، بخش دوم فضیلت امامت حضرت علی (ع)،درقسمت سوم اقراربه ولایت دوازده امام (ع) تا آخرین روز دنیا، بخش چهارم عمومیت ولایت امامان معصوم (ع) ونفوذ کلام آن‌ها بر تمامی انسان است.

کربلایی پور بخش پنچم کتاب خطبه غدیر را بیان خسران و عذاب برای افرادی که ولایت ائمه اطهار را قبول نکردند، دانست و اضافه کرد: درجبخش ششم غضب الهی بردشمنان، بخش هفتم اثرات مثبت ولایت و امامت بر جامعه انسانی، بخش هشتم بیان اوصاف و ویژگی های امام زمان (عج)،بخش نهم اتمام خطبه با بعیت کردن باحضرت علی (ع) به عنوان امیرالمومنین که حکمی‌از سمت خداوند است.

این مدرس حوزه فاطمیه بیان کرد: بخش دهم بیان کردن احکام الهی که ائمه معصوم بعد از پیامبر (ص) حلال وحرام‌های الهی را برای مردم معلوم می‌کنند وهمچنین بخش یازدهم بیعت لسانی و اقرار مردم به‌لزوم‌اطاعت از دوازده معصوم برای تمامی قرن هاست.

کربلایی پور با مرور بر کتاب‌هایی که به موضوع امام علی (ع) پرداخته‌اند، تصریح کرد: کتاب‌های زیادی از جمله کتاب «خطبه غدیر»، کتاب: جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام‌» نوشته شهید مطهری و… منتشر شده است که شهید مطهری در این کتاب خنگاهی سطحی درباره امام را کنار می‌زند و با نگاهی کامل به شخصیت آن حضرت می‌پردازد.

وی با توضیح ویژگی‌های شخصیتی امام علی (ع) عنوان کرد: امامی که هم‌بازی یتیمان می‌شود، همان امامی است که شمشیر ذوالفقارش در لشکریان دشمن زبان زد است. از حق خود می‌گذرد، در تقسیم بیت المال با هیچ احدی حتی خویشان و نزدیکان خود مدارا نمی‌کند. این تصویری از جاذبه قوی امام در برابر دوستداران خدا و نیروی دافعه ایشان دربرابر دشمنان خدا است.

وی گفت: تحقق وحدت اسلامی بر محور غدیر، رسالتی همگانی است که نیازمند تلاش و همکاری همه مسلمانان در سراسر جهان است. و با تعهد به آموزه‌های غدیر و عمل به وظایف خود، می‌توانیم گام مهمی در انتخابات برای انتخاب اصلح و ایجاد جامعه‌ای واحد، مقتدر و سعادتمند برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها