یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
ماتیلدا در آسمان

به مناسبت ۳۰ ژوئن، روز جهانی سیارک‌ها، در این مطلب به معرفی کتاب «ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها» پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها» یک کتاب از مجموعه شش‌جلدی «کاوش در فضا» است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را برای گروه سنی بالای ۱۲ سال منتشر کرده است.

احتمالاً شنیدن اسم ماتیلدا، شما را به یاد رمانی که در کودکی و نوجوانی آن را مطالعه کردید یا فیلمی که از این رمان اقتباس شده است، می‌اندازد. اگر کتاب «ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها» را بخوانید، پس از آن، با شنیدن نام ماتیلدا، در کنار آن رمان نوجوان و فیلم سینمایی، سیارک ماتیلدا را نیز به یاد خواهید آورد.

ماتیلدا یکی از سیارک‌های فضا است که قطر آن به ۵۹ کیلومتر می‌رسد. میلیون‌ها قطعه‌سنگ پیرامون خورشید گردش می‌کند که سیارک نامیده می‌شوند. هرچند قطر بعضی از این سنگ‌ها به صدها کیلومتر می‌رسد؛ اما در چنان فاصله دوری قرار دارند که بدون استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند، مشاهده آن‌ها امکان‌پذیر نیست. می‌دانید که سیارک‌ها را در کجا می‌توانید پیدا کنید؟ بیشتر سیارک‌ها در فضا و در مدارهایی میان مریخ و مشتری در گردش‌اند که اصطلاحاً کمربند سیارک‌ها نامیده می‌شوند. بعضی از سیارک‌ها در بیرون از این کمربند وجود دارند. سیارک‌های تروجان در همان مدار مشتری به دور خورشید گردش می‌کنند و سیارک‌هایی نیز وجود دارند که به کره زمین نزدیک می‌شوند.

«ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها» یک جلد از مجموعه «کاوش در فضا» است که علاوه بر سیارک‌ها، شما را با موارد زیر نیز آشنا می‌کند:

سنگ‌های آسمانی، ستارگان دنباله‌دار یخ در فضا، ستاره دنباله‌دار هالی، دیپ امپکت، جمع‌آوری غبار ستاره‌ای، فرود در سطح یک ستاره دنباله‌دار، کاوشگر فضایی نیر شومیکر، غبار فضایی، شهاب ثاقب، سنگ‌های آسمانی، برخورد سنگ‌های آسمانی با کره زمین و…

در پایان کتاب نیز عنوان تقویم وقایع علم نجوم، برخی رویدادهای علمی و تاریخ‌شان ذکر شده و در ادامه آن، واژه‌نامه و فهرست اعلام نیز آورده شده است.

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «ستارگان دنباله‌دار و سیارک‌ها» از مجموعه «کاوش در فضا» به قلم یان گراهام را با ترجمه مجید عمیق در ۳۶ صفحه مصور رنگی برای نوجوانان بالای ۱۲ سال منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها