پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
غرب‌گراها نگاه ضد تمدنی دارند و باعث انحطاط هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: غرب‌گراها باعث انحطاط عملی هستند و نیروهای ضدتمدنی یک کشور است. هر زمانی این غربگراها بر سرکار آمدند در هر کشوری این وضعیت بود. اگر کشوری تمدنی باشد و غرب‌گراها در آن سرکار بیایند کشور دچار بی‌هویتی می‌شود و از نظر فرهنگی فقیر می‌شود چراکه نگاه اینها ضدتمدنی است.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): انتخابات ریاست‌جمهوری با رقابتی تنگاتنگ بین دو نامزد به دور دوم کشیده شد و جمعه این هفته مردم تکلیف نهایی فردی که روی صندلی دفتر پاستور خواهد نشست را مشخص خواهند کرد. برای جامعه‌شناسی انتخابات پیش‌رو با ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که بخش‌های قبلی آن منتشر شد و اکنون بخش پنجم آن پیش روی شماست.

غرب‌گراها نگاه ضد تمدنی دارند

غرب‌گراها همواره نگاه ضد تمدنی دارند و خود را با غرب تعریف می‌کنند. حتی با وجود اینکه کشور ایران تمدن بزرگی داشته ولی اینها نگاه ضدتمدنی دارند. بر همین اساس هر زمان بر سرکار آمدند موجب تضعیف ایران شدند. از لحظه‌ای که غرب‌گراها بر سرکار آمدند، از زمان فتحعلی‌شاه، عقب آمدیم و تجزیه شدیم و ایران خود را از دست داده است. آتاتورک در ترکیه هم که الان افتخار ترک‌هاست، باعث شد ترکیه سرزمین خود را از دست بدهد. یلتسین هم در شوروی باعث شد کشور این میزان تجزیه شود.

اما خود غربی‌ها برعکس این عمل می‌کنند. این امر را از جنگ‌های جهانی و دوران ناپلئونی تا امروز می‌بینید. این نگاه ضدتمدنی غرب‌گراها موجب انحطاط ما می‌شود. تاریخ انحطاط ایران با تاریخ غرب‌گرایی یکسان است و نگاه غیرتمدنی آنها موجب می‌شود ایران از بین برود.

ساختار غرب‌گرایی تک‌محصولی است

این نگاه عادی نیست بلکه سبب ساختارهای خیلی وحشتناک می‌شود. نگاه غربگراها تک‌محصولی است. وقتی نگاه تمدنی نباشد، نگاه تکنولوژیک وجود ندارد و رویکرد ضدتکنولوژیک است و باعث عقب‌ماندگی می‌شود. مثلاً اعتقاد دارند نفت را فقط خام صادر کنند. خام فروشی نگاه غربگراهاست. دولت‌های غرب‌گراها که در ایران بر سرکار آمدند فقط نفت را خام می‌فروشند و کار دیگری نمی‌کنند. دولت غرب‌گرای قبل از دولت شهید رئیسی همین دیدگاه را داشت که نفت را صادر کنند و پول آن را خرج کنند.

غرب‌گرایی باعث فساد درونی است

نکته دیگر در دوران غرب‌گراها ایجاد فساد درونی است. وقتی غربگراها بر سرکار آمدند وام‌های بین‌المللی را گرفتند و این وام‌ها موجب فساد و تورم در اقتصاد ایران شده است. بعد از جنگ که دولت غرب‌گرا سرکار آمد و موجب فساد در اقتصاد شدند که نتیجۀ دریافت وام‌های بین‌المللی است که در آن زمان هم مخالفان زیادی داشت. مشهور بود که دولت غربگرای وقت بخشی از این وام‌ها را به واردات پفک و لوازم آرایشی اختصاص داده است! در واردات این کالاها هم اولین کسانی که منفعت می‌برند فرزندان همین غرب‌گراها و اشراف‌زاده‌ها و آقازاده‌ها هستند. پورسانت‌هایی که در دولت‌های غرب‌گراها در قالب قراردادهای مختلف به افراد داده می‌شود لیست بلندبالایی دارد که باعث ایجاد فاصله طبقاتی جدی می‌شود. سابقه آن در زمان شاه هم وجود دارد. شاه بزرگترین پورسانت‌ها را در قراردهای اسلحه و هواپیما به جیب می‌زد.

بنابراین آقازاده‌ها، فرزندان این آقایان غرب‌گرا تشویق شوند واردات را افزایش دهند و تولید داخلی را زمین بزنند. قاچاق کالا که امروز می‌بینید یک شبکه‌ای از این آقازاده‌ها و اشراف‌زاده‌هاست که می‌خواهند واردات کنند و نگذراند تولید داخلی شکل بگیرند. یعنی کاملاً ضدملی هستند. غرب‌گرایی باعث می‌شوند ساختار فساد اقتصادی ایجاد شود و آنها هر روز پولدارتر شوند. هر موقع غرب‌گراها بر سر کار می‌آیند شعارهای به شدت جذاب می‌دهند ولی در باطن طرفدار واردات هستند. قطعاً اگر تولید نباشد اشتغال نیز وجود ندارد و نخبگان بیکار می‌شوند و از ایران می‌روند. غرب‌گراها باعث افزایش واردات و فرار نخبگان می‌شوند. در این روند، فسادهای زیادی رخ می‌دهد.

تمرکزگرایی و ایجاد بیغوله‌ها

فسادی که غربگراها بوجود می‌آورند در کشورهای دیگر از جمله برزیل نیز تجربه شده است. اقتصاد تک محصولی باعث تک‌جمعیتی هم ایران می‌شود. یک شهر بسیار بزرگ درست می‌شود که این شهر محل غارت کشور به نفع غربی‌ها می‌شود و کل نابع ایران را می‌بلعد. در برزیل و شیلی این تجربه شده است و تهران هم چنین وضعیتی دارد که کل سرمایه ایران را می‌بلعد. از زمانی که بوم‌گرایی در ایران به‌وجود آمد از تمرکزگرایی در یک شهر خودداری کردند. ولی غرب‌گراها گفتند تهران را گران می‌کنیم تا کسی نتواند وارد این شهر شود که البته این برعکس شد و تهران بزرگتر هم شد. چون تنها بوم‌گرایی می‌تواند در این شرایط کمک کند. قبل از دولت احمدی‌نژاد، من سفرهای استانی را پیشنهاد داده بودم. نباید دولت فقط در تهران بماند و این سفرهای استانی شکل گرفت. وقتی غرب‌گرایی باشد، رئیس‌جمهور تنها در پایتخت است و این به معنای ویرانی کل ایران به نفع یک شهر است. در همین شهر هم فاصله طبقاتی ایجاد می‌شود. حاشیه‌نشینی اطراف تهران درست می‌شود و با به وجود آمدن بیغوله‌ها و حلبی‌آبادها فساد شدید پیدا می‌شود. پس نه تنها شهرهای دیگر از بین می‌روند که محله‌های فقیرنشین نیز در همان شهر ایجاد می‌شود. فسادهای میدان گمرک، شهرنو و میدان راه‌آهن و شوش و هرندی نتیجۀ همین غرب‌گرایی است. حتی نه فقط این مناطق بلکه حتی در میدان نوبنیاد و طرف اتوبان کردستان که محلۀ‌ای درست شده بود که فقرای یوسف‌آباد آنجا بودند. یا در پل مدیریت که دره‌ای که وجود دارد فسادهای شهرک غرب و سعادت‌آباد را در خود جا داده است. اما بوم‌گرایی که باشد اینها از بین می‌رود.

غرب‌گراها باعث انحطاط هستند

اینجاست که می‌گوییم غرب‌گراها باعث انحطاط عملی هستند و نیروهای ضدتمدنی یک کشور است. هر زمانی این غربگراها بر سرکار آمدند در هر کشوری این وضعیت بود. اگر کشوری تمدنی باشد و غرب‌گراها در آن سرکار بیایند کشور دچار بی‌هویتی می‌شود و از نظر فرهنگی فقیر می‌شود چراکه نگاه اینها ضدتمدنی است. شاهنشاهی نیز در نهایت به غرب‌گرایی رسیدند و از دوره‌ای که غرب‌گراها در ایران بر سرکار آمدند قرار بود در سال ۱۴۰۰ تمدن بزرگ داشته باشیم که الان نشده است. در دوره بازسازی بعد از جنگ نقطه تمدنی ایران را سال ۱۴۰۰ تعیین کردند. اما به خاطر همین رویکرد غرب‌گرا به آن نرسیدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط