پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی معرفی و تجلیل شدند

کردستان - آیین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی در راستای گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان، در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، رئیس دانشگاه کردستان پنجشنبه در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان و حاضران اظهار کرد: بزرگان بسیاری در عرصه زبان و ادبیات کُردی وجود دارند که به صورت ویژه در استان‌های غرب کشور همچون کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی مشغول به فعالیت هستند.

حامد قادرزاده افزود: زبان و ادبیات کُردی جایگاه والایی در ادبیات کشور دارد و این مهم به واسطه بزرگان و ادیبان نام‌آوری است که موجب ماندگاری زبان و ادبیات کُردی شده‌اند و مایه افتخار هستند.

وی با تاکید بر اهمیت معرفی بزرگان حوزه ادبیات عنوان کرد: بزرگان و مفاخر هر زبان جزو سرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شوند و لازم است به بهترین نحو آن‌ها را به نسل‌های بعدی معرفی کنیم.

نیازمند فرهنگستان زبان و ادبیات کُردی هستیم

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان نیز در مراسم اظهار کرد: آئین تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در ۱۳ محور اصلی برگزار و ۱۵ داور داخلی و خارجی به بررسی رزومه افراد نام‌آور پرداختند.

یادگار کریمی افزود: قطعاً بزرگان بسیاری را در عرصه زبان و ادبیات کُردی داریم که در سکوت مشغول به فعالیت هستند که امروز از ۹۵ از آنها تجلیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما نیازمند راه‌اندازی فرهنگستان زبان و ادبیات کُردی هستیم تا بتوانیم بهتر برنامه‌های این پژوهشکده را دنبال کنیم.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان گفت: این آئین به همت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه آزاد سنندج و مؤسسه فرهنگی راژه به صورت صبح و بعدازظهر در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

در طول برگزاری این آیین یک روزه از نام‌آوران و بزرگان بخش‌های شعر، رمان، نقد ادبی، پژوهش در حوزه فلکور، آموزش زبان کوردی، فرهنگ نویسی، انتشارات، انجمن‌های ادبی، ترجمه، روزنامه، هفته‌نامه و مجله، زبان‌شناسی، ادبیات کودکان، پایگاه خبری و نهادی تجلیل شد.

آیین تجلیل از نام آوران زبان و ادبیات کُردی با همکاری پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان، مرکز مطالعات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و موسسه آموزش زبان کُردی راژه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    👍
  • Masoud HU ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    آفرین بر این بزرگواران و برگزارکنندگان این مراسم باشکوه
  • ناشناس IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    کار بزرگی انجام شده و امید است با قوت ادامه یابد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها