دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
قانون برنامه هفتم ابلاغ شد

سرپرست ریاست جمهوری قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

این قانون که مشتمل بر ۱۲۰ ماده است، در جلسه علنی سه‌شنبه (اول خردادماه) مجلس شورای اسلامی تصویب و در جلسه (۲ تیرماه) مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأیید شد. رئیس مجلس نیز در تاریخ ۱۲ تیرماه این قانون را به دولت ارسال کرد.

پیش از این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی درباره میزان تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه نشر، گفته بود: «در دولت سیزدهم در حوزه نشر با بسیاری از آیین‌نامه‌های اجرا نشده مواجه شدیم؛ ازجمله بند ج ماده ۹۲، در این بازه زمانی با تصویب آیین‌نامه این بند قانونی، فضای جدیدی از حمایت نشر در اختیار اصحاب نشر قرار داده شد؛ علاوه‌براین گام‌های اصلی برای حوزه نشر در برنامه هفتم توسعه و به همت دولت سیزدهم نهادینه شده و اگر محقق شود، شاهد ارتقای بسیار جدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری خواهیم بود.

همچنین بیژن نوباوه، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز درباره جریان بررسی لایحه برنامه هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، عنوان کرده بود که لایحه با حساسیت بیشتر و هدف‌گذاری‌های جدیدتری در مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است. مطالعه میزان تحقق برنامه‌های پیشین، نشان می‌دهد بسیاری از لوایح و بندهای الحاقی، هیچ‌وقت جنبه عملیاتی به خود نمی‌گرفت و شاید پاسخگوی نیاز کشور نبود؛ بنابراین رویکرد نمایندگان مجلس در بررسی بندهای لایحه هفتم توسعه، به‌ویژه بندهای فرهنگی، نگاه نقطه‌زن است.

وی درباره مصادیق رویکرد نمایندگان مجلس در بررسی لایحه هفتم توسعه نیز گفته بود: «برای برون‌رفت از مشکلات فرهنگی به برنامه نیاز داریم و در برنامه‌ای که حداقل برای ۵ سال تدوین می‌شود؛ باید مشکلات پیش‌رو را ببنیم. به اعتقاد نوباوه، احکام جدی و سختگیرانه‌ای در قالب برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است و عملیاتی شدن این احکام می‌تواند نیازهای فرهنگی را تا ۷۰ درصد، کاهش دهد و زمینه‌ساز اعتلای کشور شود.

نوباوه همچنین به ایجاد فضای کتابخوانی در پارک‌های علمی فناوری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و گفته بود که در بحث کتابخانه‌های عمومی مشکل اساسی داریم؛ همچنین در جریان بررسی لایحه هفتم توسعه یکی از تکالیف شهرداری افزایش کتابخانه‌های عمومی قرار داده شده است.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جانباز RU ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    سلام، تا الآن دو سال و چهار ماه برنامه هفتم تأخیر داشته است. آیا از برنامه و بودجه هم به وزارتخانه ها با تأخیر ابلاغ خواهد شد؟!
  • جعفر IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    کی وزارت خانه برنامه هفتم اجرا میکنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها