چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
بزرگداشت پدر ادبیات کودک ایران در سمنان برگزار شد

سمنان- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از بزرگداشت مهدی آذر یزدی و هفته ادبیات کودک و نوجوان خبر داد و گفت: در این مراسم چهره‌هایی ماند فاطمه سرمشقی، نویسنده و منتقد ادبی و نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک صحبت کردند

مرتضی مزینانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان با اشاره به بزرگداشت مهدی آذریزدی و هفته ادبیات کودک و نوجوان در استان سمنان، بیان کرد: نشست تخصصی با رویکرد بازنویسی حکایت‌های گلستان سعدی با دعوت از فاطمه سرمشقی، نویسنده و منتقدادبی، نویسندگان و منتقدان کودک و اصحاب رسانه هم اکنون در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه این مراسم صبح چهارشنبه آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد، افزود: امکان حضور علاقه‌مندان به صورت مجازی و حضوری فراهم شده و دوست داران، می توانند برای کلیک بر لینک https://www.skyroom.online/ch/u13393712/kanoon1 به صورت مجازی در مراسم شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان با اعلام اینکه مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان سمنان این مراسم را در مجتمع فرهنگی هنری سمنان برگزار کرده است، تشریح کرد: این جلسه از در مجتمع فرهنگی هنری سمنان برگزار شده و تا ساعاتی دیگر هم ادامه دارد.

مزینایانی از قدردانی مهدی آذر یزدی نویسنده معروف داستان های کودکان در این مراسم خبر داد و ابراز کرد: این استاد گرانقدر تاثیر بسزایی در ادبیات و هنر کشورمان گذاشته است.

وی افزود: ایشان روزگار کودکی را در سختی و فقر سپری کرد، اصلاً مدرسه نرفت، تا جایی که در ۵۰ سالگی برای نخستین بار، کلاس درس را می بیند، نمی تواند جلوی گریه خود را بگیرد، الفبا را از پدر یاد گرفته بود و با کتاب مانوس بود.

خلاصه‌ای از زندگی آذر یزدی

مهدی آذر یزدی در سال ۱۳۲۲ به تهران رفت و مقیم تهران شد، قبل از آنکه به کار نگارش داستان های کودکان بپردازد به مشاغل گوناگون از جمله عکاسی و کتابفروشی مشغول شد، و در سال ۷۳ دوباره به یزد بازگشت، به خانه پدری رفت که با آرامش بنشیند و بنویسد.

وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان کرد و در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی، به سبب نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی سازمان جهانی یونسکو به دریافت جایزه نایل آمد.

آذریزدی در سال ۱۳۷۹ به دلیل نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی «خادم قرآن» شناخته شد به همین منظور چندین بار از سوی «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانه الرسول (س)» و برخی از نهادها و سازمان‌ها برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شد.

تعدادی آثار مهدی آذر یزدی به نظم و نثر افزون بر ۳۰ اثر می‌رسد که شامل قصه های خوب برای بچه های خوب، قصه‌های کلیله و دمنه، قصه های مرزبان نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، قصه‌های مثنوی مولوی، قصه های قرآن، قصه‌های شیخ عطار، قصه‌های گلستان و ملستان و قصه‌های چهارده معصوم است.

قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، خیر و شر، حق و ناحق، ده حکایت، بچه آدم، پنج افسانه، مرد و نامرد، قصه ها و مثل ها، هشت بهشت، گربه ناقلا‎، شعر قند و عسل، مثنوی بچه خوب‎، خاله گوهر، فالگیر، مکتبخانه، قصه های ساده‎، گربه تنبل‎ و چهل حدیث از دیگر کتاب های اوست.

آذر یزدی در سن ۳۵ سالگی به فکر نوشتن کتاب برای کودکان افتاد؛ در صورتی که تا ۱۸ سالگی سواد خواندن و نوشتن او کامل نبود و با این وجود آثار بسیار زیادی از وی برجا ماند که هیچ وقت کهنه نمی شود.

آذریزدی ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره یزد در حسینیه خرمشاه در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها