شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
«حمایت» مطالبه جدی نویسندگان/ انتظارات اهالی قلم معقول است

سمنان- نویسنده سمنانی عقیده دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کابینه بعد باید دقت نظر بیشتری به خصوص در زمینه حمایت از هنرمندان و نویسندگان داشته باشد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): این روزها با پایان انتخابات، هستند نویسندگان و هنرمندان و اهالی قلمی که دست به کار شده اند تا از مطالباتشان نسبت به وزارت ارشاد دولت چهاردهم سخن بگویند. مطالباتی که عمدتاً هم صنفی است و بعضاً رنگ و بوی حمایتی نیز دارد.

محسن ذوالفقاری، نویسنده و نمایشنامه نویس سمنانی یکی از کسانی است که عقیده دارد حمایت‌ها باید از هنرمندان بیشتر شود او حتی شعر طنزی را در همین باره سروده که مورد توجه نیز قرار گرفت. وی متعقد است در این سال‌ها سازمان‌ها و ارگان‌های استان از نویسنده‌ها حمایت جدی نمی‌کنند.

او این حرفه را از سال ۷۶ با فعالیت های رادیویی و نمایشنامه نویسی شروع کرده است.

- یک نویسنده برای انتشار کتاب‌های خود با چه مشکلاتی دسته و پنجه نرم می‌کند؟

نویسنده برای چاپ خود با مشکلات زیادی روبرو است و از دو مشکل عمده رنج می برد. اولین مشکل به سیستم ارتباط دارد که از نویسنده حمایتی نمی‌کند حتی متولیان اصلی تر از نویسنده‌ها حمایتی نمی‌کند، این نویسنده است که باید از صفر تا ۱۰۰ انتشار کتاب را خود هزینه کند.

بازار فروش، چالش بعدی محسوب می‌شود، چون خرید کتاب با کاهش روبرو شده و درصد خرید کتاب مردم بسیار پایین است در نتیجه حمایتی از جانب مردم مشاهده نمی‌کنیم. البته مردم برای کار غیر فرهنگی کمک می کنند اما نمی‌دانم چرا دستان آنها برای کمک به کار فرهنگی می‌لرزد.

- از عدم حمایت‌های صحبت کردید. بیشتر توضیح دهید.

انتظار می‌رود بیشترین حمایت‌ها از نویسنده و شاعرها توسط متولیان شود. اداره ارشاد اسلامی سمنان دو الی سه سال پیش تعداد محدودی از کتاب‌های نویسندگان ۵۰ الی ۱۰۰ جلد کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف از ما خریداری کرد تا قسمتی از کتاب‌ها به فروش رود هرچند زمان نقد کردن چک این کتاب برای سه الی چهار ماه بعد بود اما این خود در آشفته بازار کتاب و هزینه‌های سرسام آور کتاب حمایتی برای نویسندگان بود اما به مرور متوجه شدیم که حمایت‌ها دیگر انجام نمی‌شود و جلساتی هم برگزار کردیم قول‌هایی را هم شنیدیم اما عملیاتی نشد.

مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان سمنان طی دو سال گذشته جلسه‌ای با نویسندگان برگزار کرد حتی من در آن جلسه شعر انتقادی هم خواندم که چرا حمایتی از نویسندگان و هنرمندان نمی کنند. مدیرکل از شعر بنده استقبال و حتی دستور داد آن را چاپ کرده تا در دفترش بگذارند همچنین قول داد که ساختمان جدیدی بسازند و درآن جا سالنی برای شعرا و نویسندگان اختصاص دهند. الیته ما ساختمان، فرهنگسرا، اتاق و سالن کم نداریم اما قول مساعدی در این زمینه داده شده است هرچند تاکنون عملیاتی نشده و باید دید که در آینده چه اتفاقاتی رقم می خورد.

من در این شهر حمایت خاصی از سازمان‌ها و ارگان‌ها ندیدم. حتی در زمان کرونا می‌خواستیم نمایشی را برگزار کنیم و برای این نمایش دوسال آن هم با سختی‌های کرونا و رعایت پروتکل‌ها تمرین کردیم و برای تبلیغ نمایش با پول عوامل نمایش در یکی از محله‌های شهر بنر نصب کردیم اما امور فرهنگی هنری شهرداری علاوه بر اینکه از نمایش ما که حمایت از فرهنگی بومی به شمار می رفت حمایتی نه نکرد، دو سه روز بعد از نصب بنر، آن بنر را برداشت.

تبلیغ و ترویج کتابخوانی در استان کافی است؟

تبلیغ کتابخوانی به هیچ عنوان کافی نیست و بسیار ضعیف است چرا که من در محل کار خود مشاهده می‌کنم که خانم کتاب‌ها را در دستان خود گرفته و برای فروش آنها تبلیغ می کنند. کتاب برای انتشاراتی ها، کتابفروشی ها و متولی‌های عرضه کتاب جنبه فروش دارد تا اینکه برای خواندن آن تبلیغ کنند

من آن طور که باید تبلیغ کتابخوانی مشاهده نکردم به هیچ عنوان کافی نیست و اتفاقاً بسیار ضعیف است می بینم که در محل کارم خانم‌ها کتاب‌ها را دست گرفتند میان تبلیغ می کنند برای فروش کتاب بیشتر جنبه فروش هست یعنی کتابفروشی ها و آن هایی که متولی این کار هستند انتشاراتی ها بیشتر به فکر فروش کتاب هستند تا تبلیغ کتاب تبلیغی به آن صورت من ندیدم که شایسته باشه و تاثیر گذار باشد می تواند خیلی بهتر از این تبلیغ شود.

- کارگاه‌های نویسندگی در استان چه میزان می تواند بر نویسندگی اثر بگذارد؟

کارگاه‌ها اگربخواهند به صورت اصولی فعالیت کنند حتماً می توانند تاثیر خود را بگذارند.

- کیفیت جشنواره‌های کشوری را که برگزار را چگونه ارزیابی می کنید؟

از نظر من حاشیه‌های جنشواره بیشتر از بطن آن است. ای کاش به قدری که به حاشیه‌ها می پردازند بیشتر به نویسنده‌ها و شاعرها فرصت بدهند تا حرف بزند تا اینکه مجری بخواهد حرف بزند و برنامه های جانبی اجرا شود.

- آخرین عنوان‌هایی که را چاپ کردید را نام ببرید؟

تا کنون سه عنوان کتاب چاپ کردم که دو جلد آن مجموعه شعر است که یکی با نام «بی تو هرگز» و دیگری مجموعه شعرسمنانی با نام «صوتکه» به معنی شایعه منتشر شده است. شوچره نام مجموعه ۱۲ نمایشنامه است که من آن را نوشتم. کتاب طنز و مطنز از شاعران فارسی است که یک بخش آن طنز و بخش آن جد است در انتشارات حبله رود و با همکاری موسسه سمن گویان منتشر خواهد شد کتاب کلپتره و کتاب شامالون یا به هم ریخته که کتاب نمایشی است با زبان سمنانی و ترجمه فارسی که این کتاب را هم انتشارات حبله رود و موسسه فرهنگی سمن گویان منتشر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها